Με στόχο την αύξηση της απασχόλησης ,την ενίσχυση των εξωστρεφών και καινοτόμων επιχειρήσεων αλλά και με έμφαση στην ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας μέσω ενός συνδυασμού άμεσων επιχορηγήσεων, ενισχύσεων ακόμα και φοροαπαλλαγών, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, με σημαντική όμως καθυστέρηση από τον αρχικό προγραμματισμό της κυβέρνησης που ήταν για τον περασμένο Οκτώβριο, ο νέος αναπτυξιακός νόμος.

Ο νέος νόμος που θα βρίσκεται σε διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς έως τις 16 Μαΐου προβλέπει μεταξύ άλλων σταθερό φορολογικό περιβάλλον για όλες τις επιχειρήσεις που θα υπαχθούν σε αυτόν με μεγαλύτερη διάρκεια για εκείνες που θα πραγματοποιήσουν επενδύσεις άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ δημιουργώντας 2 νέες θέσεις εργασίας για κάθε 1εκατ. επένδυσης αλλά και ενισχύσεις και απαλλαγές ακόμα και για μικρές επενδύσεις ύψους άνω των 100.000 ευρώ.

Ειδικότερα για τα επενδυτικά σχέδια που θα υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του νόμου προβλέπεται η παροχή αυτόνομα ή συνδυαστικά: φορολογικών απαλλαγών, επιχορηγήσεων, επιδοτήσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιδοτήσεων κόστους για τις νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργούν .

Τα είδη των ενισχύσεων

Οι ενισχύσεις αυτές θα συνυπολογίζονται για τον καθορισμό του συνολικού ποσού ενίσχυσης του κάθε επενδυτικού σχεδίου. Αναλυτικά όπως ορίζει το σχέδιο νόμου, στα επενδυτικά σχέδια που θα υπαχθούν στα καθεστώτα ενισχύσεων του νέου αναπτυξιακού νόμου, παρέχονται τα εξής είδη ενισχύσεων:

– Φορολογική απαλλαγή θα συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, αφαιρουμένου του φόρου του νομικού που αναλογεί στα κέρδη που διανέμονται ή αναλαμβάνονται από τους εταίρους. Το ποσό της φορολογικής απαλλαγής θα υπολογίζεται ως ποσοστό επί της αξίας των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου ή και της αξίας του καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού που θα αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση και συνιστά ισόποσο αποθεματικό,

-Επιχορήγηση, η οποία θα συνίσταται στη δωρεάν παροχή από το Δημόσιο χρηματικού ποσού για την κάλυψη τμήματος των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και προσδιορίζεται ως ποσοστό αυτών,

-Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης, η οποία θα συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης που θα συνάπτεται για την απόκτηση καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού και προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της αξίας απόκτησης αυτών που εμπεριέχεται στις καταβαλλόμενες δόσεις. Η επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τα επτά χρόνια

-Επιδότηση του κόστους των νέων θέσεων εργασίας , η οποία θα συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που θα δημιουργούνται και θα συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο και δεν θα λαμβάνουν καμία άλλη κρατική ενίσχυση,

– Σταθεροποίηση συντελεστή φορολογίας εισοδήματος

-Χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου μέσω Ειδικού ταμείου συμμετοχών με ίδια κεφάλαια ή επενδυτική χορηγία για την παροχή επενδύσεων χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου ή

δάνεια για την παροχή επενδύσεων χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου .

Για την εφαρμογή των ενισχύσεων θεωρείται ότι αποτελεί ενιαίο επενδυτικό έργο και κάθε αρχική επένδυση του ίδιου δικαιούχου (σε επίπεδο ομίλου), η οποία θα αρχίζει εντός τριών ετών από την ημερομηνία έναρξης των εργασιών για άλλη ενισχυόμενη επένδυση στην ίδια περιοχή. Επίσης τα επενδυτικά σχέδια που θα ενισχύονται δεν θα επιτρέπεται να υπαχθούν σε άλλο καθεστώς κρατικών ενισχύσεων ενώ κάθε επενδυτής, κατά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στον νόμο, θα οφείλει να δηλώνει ότι δεν έχει λάβει οποιαδήποτε κρατική ενίσχυση σε βάρος της οποίας έχει κινηθεί η διαδικασία επιστροφής της .

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα μπορούν να χρηματοδοτούν τα επενδυτικά τους σχέδια είτε μέσω ιδίων κεφαλαίων είτε με εξωτερική χρηματοδότηση, με την προϋπόθεση ότι το 25% του συνολικού επενδυτικού κόστους δεν περιέχει καμία κρατική ενίσχυση, στήριξη ή παροχή.

Η καταβολή της ενίσχυσης ή η χρήση της ωφέλειας από τον επενδυτή θα μπορεί να πραγματοποιείται είτε εφάπαξ με την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου, είτε σταδιακά υπό προϋποθέσεις. Ο προσδιορισμός των ποσών της δικαιούμενης ενίσχυσης ανά είδος κινήτρου γίνεται βάσει των ποσοστών του χρηματοδοτικού σχήματος που έχει εγκριθεί με την απόφαση υπαγωγής.

Ελάχιστο ύψος επενδυτικών σχεδίων

Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων στα καθεστώτα ενισχύσεων του νέου αναπτυξιακού ορίζεται:

-για μεγάλες επιχειρήσεις,500.000 ευρώ,

-για μεσαίες επιχειρήσεις, συνεταιρισμούς και για σχηματισμούς συνέργειας και δικτύωσης (συστάδες-clusters), στο ποσό των 250.000 ευρώ,

-για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων 150.000 ευρώ,

-για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις , στο ποσό των 100.000 ευρώ

Ποια επενδυτικά σχέδια θα υπάγονται στο νόμο

Αναφορικά με το περιεχόμενο του επενδυτικού σχεδίου που θα υπάγονται ο νόμος ορίζει ότι θα πρέπει να έχουν τον χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και συγκεκριμένα να πληρούν μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

-δημιουργία νέας μονάδας,

– επέκταση της δυναμικότητας υφιστάμενης μονάδας,

– διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν έχουν παραχθεί ποτέ σε αυτήν, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τουλάχιστον κατά 200% τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που χρησιμοποιούνται εκ νέου, όπως έχει καταγραφεί στο οικονομικό έτος που προηγείται της έναρξης των εργασιών του επενδυτικού σχεδίου,

– αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τις αποσβέσεις των στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται με τη δραστηριότητα, η οποία πρόκειται να εκσυγχρονιστεί, κατά τη διάρκεια των τριών προηγούμενων οικονομικών ετών,

-απόκτηση του συνόλου στοιχείων ενεργητικού, που ανήκουν σε επιχειρηματική εγκατάσταση που έχει κλείσει και η οποία αγοράζεται από επενδυτή που δεν σχετίζεται με τον πωλητή και αποκλείει την απλή εξαγορά των μετοχών μιας επιχείρησης.

Τέλος ως δικαιούχοι των ενισχύσεων προβλέπεται ότι θα είναι οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική επικράτεια κατά τη χρονική στιγμή έναρξης του επενδυτικού σχεδίου και είναι: ατομικές επιχειρήσεις, εμπορικές εταιρείες, συνεταιρισμοί, Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, Ομάδες Παραγωγών , Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις , υπό ίδρυση ή υπό συγχώνευση εταιρείες, με την υποχρέωση να έχουν συσταθεί ή συγχωνευθεί πριν την έναρξη του επενδυτικού σχεδίου, ή επιχειρήσεις που λειτουργούν με την μορφή κοινοπραξίας με την προϋπόθεση καταχώρισής τους στο ΓΕΜΗ.