Την ανακατανομή της αγοράς των αναψυκτικών σηματοδοτούν η είσοδος νέων παικτών και η επίθεση των μικρών του κλάδου με νέα καινοτόμα προϊόντα.

Τόσο η ανακοίνωση της εταιρείας Βίκος ότι εισέρχεται στην αγορά των αναψυκτικών τοποθετώντας έως τα τέλη του μήνα στα ψυγεία των καταστημάτων επτά προϊόντα όσο και η γνωστοποίηση παρόμοιου ενδιαφέροντος από τη Ζυθοποιία Μύθος ανατρέπουν μια μάλλον παγιωμένη εικόνα για το ποιοι ήταν έως σήμερα οι παίκτες στον συγκεκριμένο κλάδο, ο οποίος μοιράζεται κάθε χρόνο περίπου 550 εκατ. ευρώ.

Την τελευταία τριετία, αν και έχουν μειωθεί οι πωλήσεις αναψυκτικών στην Ελλάδα επηρεάζοντας τα αποτελέσματα των μεγάλων πολυεθνικών που δραστηριοποιούνται στην αγορά, φαίνεται ότι οι ελληνικές βιομηχανίες αναψυκτικών μάλλον ευνοήθηκαν και από τη στροφή των καταναλωτών σε ελληνικά προϊόντα.

Μάλιστα οι Δαβίδ του κλάδου, που μέχρι πριν από λίγα χρόνια περιορίζονταν σε τοπικές αγορές και έβρισκαν εμπόδια ακόμη και για την είσοδό τους στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, σήμερα αναπτύσσοντας και μια δυναμική εξωστρέφειας κάνουν αισθητή την παρουσία τους κερδίζοντας μερίδια που άλλοτε δεν μπορούσαν να φανταστούν.

ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ. Σε αυτή την αγορά που αλλάζει φέρνει νέα δεδομένα και το νέο θεσμικό πλαίσιο που πλέον επιτρέπει στις ζυθοποιίες να εισέλθουν και στην παραγωγή αναψυκτικών.

Ηδη από το 2012 την αρχή έκανε ο Δημήτρης Πολιτόπουλος της Ζυθοποιίας Μακεδονίας – Θράκης μπαίνοντας στην αγορά με το τσάι Tuvunu, ένα μοναδικό στο είδος του προϊόν, το οποίο ήδη εξάγεται και εκτός Ελλάδας.

Τον δρόμο αυτό φαίνεται να θέλει να ακολουθήσει και η Μύθος Ζυθοποιία ΑΕ καθώς στα σχέδιά της είναι η επέκταση και σε αυτή την κατηγορία προϊόντων την επόμενη χρονιά. Οπως λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αλέξανδρος Καραφυλλίδης, η Μύθος δεν έχει σταματήσει στιγμή να μελετά διάφορους τρόπους για την ενίσχυση της παρουσίας της στην Ελλάδα. «Παρά την κρίση, υπάρχουν κατηγορίες όπως τα αναψυκτικά, το τσάι και τα εμφιαλωμένα νερά που εξακολουθούν να έχουν προοπτικές» σημειώνει, προσθέτοντας ότι οι όποιες κινήσεις, πρόκειται να πραγματοποιηθούν εντός του 2015.

Παράλληλα η ηπειρώτικη εταιρεία Βίκος, πρωταγωνίστρια στον κλάδο των εμφιαλωμένων νερών, με δραστηριότητα και στην εμφιάλωση αναψυκτικών για λογαριασμό τρίτων και συγκεκριμένα μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ όπως η Lidl, ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη την είσοδό της στην αγορά των αναψυκτικών με τη νέα σειρά φυσικών μεταλλικών αναψυκτικών με την επωνυμία της.

ΣΤΟΧΕΥΟΥΝ ΨΗΛΑ. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Πέτρο Σεπετά, για τη δημιουργία των επτά γεύσεων που αποτελούν το ξεκίνημα της Βίκος στα αναψυκτικά χρειάστηκαν δύο χρόνια έρευνας και ανάπτυξης. Η γκάμα των προϊόντων που θα βγει στα ψυγεία τον Ιούλιο είναι πλήρης όσον αφορά τις γεύσεις που κυκλοφορούν στην αγορά από τους δυνάμει ανταγωνιστές της εταιρείας ενώ στόχος, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι έως τα τέλη του 2015 να έχει αποκτήσει μερίδιο της τάξης του 10% στα αναψυκτικά με γεύσεις εκτός της cola. «Διαθέτουμε σημαντικό δίκτυο διανομής και έχουμε, εκτιμώ, δημιουργήσει ένα καλό προϊόν το οποίο μπορεί να βρει τη θέση του στην ελληνική αγορά. Παράλληλα βρισκόμαστε σε συμφωνίες και για εξαγωγές» λέει ο κ. Σεπετάς.

Για την ανάπτυξη των συγκεκριμένων προϊόντων η εταιρεία πραγματοποίησε το προηγούμενο διάστημα επενδύσεις 4,5 εκατ. ευρώ. Διαθέτει μάλιστα, μέσω των επενδύσεων που έκανε στο παρελθόν, την πιο γρήγορη μονάδα παραγωγής αναψυκτικών στην Ελλάδα. Σημαντικό πλεονέκτημα της εταιρείας είναι τα ίδια κεφάλαια που διαθέτει (69 εκατ. ευρώ) και τα ταμειακά της διαθέσιμα, τα οποία ανέρχονται σε 30 εκατ. ευρώ.

Οσον αφορά τους υπάρχοντες παίκτες, ο κλάδος των αναψυκτικών είναι ίσως ένας από τους λίγους της ελληνικής αγοράς όπου οι μικρές ελληνικές επιχειρήσεις κερδίζουν μερίδιο από τους ανταγωνιστές τους ακόμη και εν μέσω της κρίσης.

ΚΛΕΙΔΙ ΟΙ ΓΕΥΣΕΙΣ. Η πατρινή βιομηχανία Λουξ των αδελφών Μαρλαφέκα, η βολιώτικη ΕΨΑ της οικογένειας Τσαούτου, η πρωτοεμφανιζόμενη ΕΠΑΠ (Ενωση Παρασκευαστών Αεριούχων Ποτών) από την Ορεστιάδα με την Green Cola και το κρητικό Γεράνι του Σοφοκλή Αναγνωστάκη αποτελούν το αντίπαλον δέος των μεγάλων πολυεθνικών που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά.

Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η εταιρεία Λουξ κατόρθωσε να αποκτήσει τη δεύτερη θέση στην αγορά των αναψυκτικών με γεύση –εκτός των προϊόντων cola –με μερίδιο της τάξης του 18,9% το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2014, όταν το αντίστοιχο διάστημα του 2013 το ποσοστό της ήταν στο 17,5%.

Παρομοίως η βολιώτικη ΕΨΑ που φέτος γιορτάζει τα 90ά γενέθλιά της έχει καταφέρει την τελευταία διετία να επιτύχει διψήφια αύξηση των πωλήσεών της δημιουργώντας καινοτόμα προϊόντα που άνοιξαν νέες αγορές στον κλάδο των αναψυκτικών στην Ελλάδα, όπως είναι τα βιολογικά αναψυκτικά και τα προϊόντα με στέβια.

Οσο για την πρωτοεμφανιζόμενη ΕΠΑΠ το μερίδιό της από 0,2% το 2013 σκαρφάλωσε φέτος στο 1,4%. Και όλα αυτά ενώ οι μεγάλοι του κλάδου καταγράφουν απώλειες, με την Coca-Cola να κατέχει το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2014 μερίδιο 73,4% –το αντίστοιχο περυσινό διάστημα το μερίδιό της ήταν, στο σύνολο της αγοράς αναψυκτικών, 76,1% –και την Pepsico της οποίας το μερίδιο μειώθηκε στο 6,8% από 8,1% πέρυσι. Οσο για το Γεράνι, το οποίο έχει ιστορία 85 ετών, διατηρεί το μερίδιό του στην ελληνική αγορά έχοντας εμπλουτίσει την γκάμα των προϊόντων του, μεταξύ των οποίων και τσάι με στέβια, ενώ πραγματοποιεί και εξαγωγές στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στην ΕΕ και στην Αυστραλία.