Δρόμο για να πουλήσει αζερικό αέριο στα Βαλκάνια ανοίγει η SOCAR μέσω της απόκτησης του 66% του ΔΕΣΦΑ, εξαγορά ύψους 400 εκατ. ευρώ που έπειτα από σχεδόν δύο μήνες διαπραγματεύσεων ολοκληρώθηκε και τυπικά χθες.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα σε ύψος ιδιωτικοποίηση που έχει κλείσει, με την αμέσως επόμενη, αυτή των Κρατικών Λαχείων ύψους 190 εκατ. ευρώ.

Επειτα και από την αποστολή εκ μέρους των Αζέρων στο ΤΑΙΠΕΔ της εγγυητικής επιστολής που συνοδεύει την προσφορά τους, το ΔΣ του Ταμείου συνεδρίασε χθες και αποδέχθηκε ομόφωνα τη βελτιωμένη προσφορά τους (η αρχική ήταν 305 εκατ. ευρώ).

Σήμερα συνεδριάζει για τον ίδιο σκοπό το ΔΣ των ΕΛΠΕ (πωλητής του 35% του ΔΕΣΦΑ, έναντι του 31% που πούλησε το Δημόσιο), κάτι που σημαίνει ότι πλέον η συμφωνία περνά στη σφαίρα ευθύνης της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Κομισιόν, η οποία θα κληθεί να ελέγξει αν με το συγκεκριμένο deal νοθεύεται ή όχι ο ανταγωνισμός.

ΟΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ. Η πώληση του ΔΕΣΦΑ φέρνει προσδοκίες για επενδύσεις στο πεπαλαιωμένο ελληνικό σύστημα αγωγών φυσικού αερίου και αναβάθμιση του γεωπολιτικού ρόλου της χώρας, καθώς στην αγορά εισέρχεται ένας μεγάλος διεθνής παίκτης.

Με μοχλό τις υποδομές του ελληνικού συστήματος μεταφοράς αερίου καθώς και τις μελλοντικές διακλαδώσεις του αγωγού TAP –όπου η SOCAR είναι πλέον από τους βασικούς μετόχους –η κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν έχει βασικό στόχο να πουλήσει αζερικό αέριο στα Βαλκάνια.

Σκοπός της είναι να μπει κατ’ αρχάς στο σύστημα διανομής της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Αλβανίας (όπου σχεδιάζει να αξιοποιήσει τις υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης της χώρας) και εν συνεχεία σε όλη την περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων, όπου και θα ανταγωνιστεί τους Ρώσους της Gazprom. Για να τον επιτύχει θα εκμεταλλευτεί τον μεγάλο τερματικό σταθμό για υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG που διαθέτει ο ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, όπως είχε δηλώσει προ μηνός ο πρόεδρος της αζερικής εταιρείας, Ρόβναγκ Αμπντουλάγιεφ.

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ. Σε επίπεδο καταναλωτή, η παρουσία της SOCAR μπορεί να συμβάλει μόνο σε μερική μείωση των τιμών του αερίου, που στην Ελλάδα είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη. Και αυτό διότι το κόστος του αερίου περιλαμβάνει και το κόστος χρήσης του δικτύου, δηλαδή των αγωγών. Εάν λοιπόν η SOCAR αποφασίσει να μειώσει το κόστος δικτύων του ΔΕΣΦΑ, τότε οι τιμές στο φυσικό αέριο θα μειωθούν. Εννοείται ωστόσο ότι τα νοικοκυριά και οι βιομηχανίες θα δουν γενναία πτώση τιμών μόνο αν δεχθεί να τις μειώσει η Gazprom (ο βασικός πWρομηθευτής της Ελλάδας), κατόπιν της επαναδιαπραγμάτευσης που έχει εξαγγείλει ότι θα αρχίσει μαζί της η κυβέρνηση.

Τέλος, με βάση το επικαιροποιημένο Μνημόνιο που δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα, φέτος το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να εισπράξει περί τα 187 εκατ. ευρώ από την πώληση του ΔΕΣΦΑ, ενώ τα υπόλοιπα θα εισπραχθούν από τα Ελληνικά Πετρέλαια.