Κάντε όσο περισσότερες δόσεις προβλέπει ο νόμος στους φορολογουμένους που θέλουν να ρυθμίσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, διεμήνυσε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χάρης Θεοχάρης στους εφόρους, σε μια νέα προσπάθεια αύξησης των εισπράξεων του Δημοσίου από τη δεξαμενή των 56,6 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων χρεών. Οι συστάσεις έρχονται την ώρα που η νέα ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών φαίνεται να απαιτεί τουλάχιστον δύο μήνες για να ενεργοποιηθεί, υπό την προϋπόθεση ότι θα λάβει το πράσινο φως από την τρόικα και παράλληλα ο συναγερμός για κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων είναι ικανός να προκαλέσει περαιτέρω έντονεςκοινωνικές αντιδράσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι οδηγίες που έλαβαν οι επικεφαλής των μεγαλύτερων εφοριών της Αττικής από τον κ. Θεοχάρη δεν επιδέχονται πολλές ερμηνείες: οι έφοροι καλούνται να χαλαρώσουν όσο γίνεται –χωρίς να εκτρέπονται από τις προβλέψεις του νόμου –το πλαίσιο διακανονισμού ληξιπρόθεσμων οφειλών, προκειμένου να εισρεύσει χρήμα στα ταμεία του Δημοσίου χωρίς να χρειαστεί να επιστρατευτούν κατασχέσεις που συνεπάγονται πολιτικό κόστος.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις εφοριακών, ένας στους δύο φορολογουμένους αδυνατεί να πληρώσει στην ώρα τους τις οφειλές του προς την Εφορία, κάτι που φαίνεται άλλωστε και από τη δημιουργία νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 13,2 δισ. ευρώ μόνο κατά τη διάρκεια του 2012. «Δεν είναι όλοι μπαταχτσήδες, οι περισσότεροι είναι συνεπείς μέχρι χθες φορολογούμενοι οι οποίοι θέλουν να πληρώσουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα», σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Σε αυτούς ακριβώς τους φορολογουμένους θα απευθυνθούν οι εφορίες. Με την πρώτη επιστολή που θα σταλεί εντός των ημερών οι φορολογούμενοι με ληξιπρόθεσμες οφειλές θα καλούνται να ρυθμίσουν το χρέος τους εντός 20 ημερών, υπό την απειλή κατασχέσεων αν αφήσουν να παρέλθει άπρακτη η προθεσμία.

Στο διάστημα αυτό, αν απευθυνθούν στην εφορία τους θα διαπιστώσουν ότι μπορούν να ρυθμίσουν την οφειλή τους ακόμα και σε 48 δόσεις, όπως προβλέπει ο νόμος 2648/1998. Το πρόβλημα για τη μειωμένη απήχηση της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι ότι οι έφοροι, ερμηνεύοντας όλες τις παραμέτρους του νόμου, δύσκολα έκαναν περισσότερες από 10-15 δόσεις. Αν ακόμα και ατύπως χαλαρώσουν τα κριτήρια υπαγωγής στη ρύθμιση είναι προφανές ότι και οι φορολογούμενοι θα διευκολυνθούν και το υπουργείο Οικονομικών θα αυξήσει τις εισπράξεις από ληξιπρόθεσμα χρέη.

Τι προβλέπεται. Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι «στους οφειλέτες των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, δύναται να χορηγηθεί διευκόλυνση τμηματικής καταβολής του, εφόσον συντρέχει πραγματική οικονομική αδυναμία για την άμεση καταβολή του συνόλου των οφειλών».

Ο οφειλέτης υποβάλλει αίτημα διευκόλυνσης στον προϊστάμενο της ΔΟΥ ή του Τελωνείου όπου είναι βεβαιωμένη η οφειλή, το οποίο αξιολογείται στη βάση έξι κριτηρίων που συνοδεύονται από συγκεκριμένους συντελεστές βαρύτητας.

Τα κριτήρια αφορούν την οικονομική αδυναμία του οφειλέτη (με συντελεστές βαρύτητας από 1 έως 5), τη διασφάλιση της οφειλής (συντελεστές από 0 έως 4), την προέλευση της οφειλής (από 0 έως 5), τη συμπεριφορά του οφειλέτη (από 0 έως 4), την αιτία για την οποία ζητείται η διευκόλυνση (0 έως 4) και την κρίση του προϊσταμένου (από 1 έως 4).

Το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας διαμορφώνει τον αριθμό των μηνιαίων δόσεων της διευκόλυνσης, οι οποίες φτάνουν έως και τις 26 και υπό αυστηρές προϋποθέσεις μπορεί να φτάσουν τις 48. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση καταβάλλεται παράβολο υπέρ του Δημοσίου ίσο με 5 τοις χιλίοις της βασικής οφειλής, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ, ενώ στο ποσό που απομένει έπειτα από κάθε δόση συνεχίζουν να επιβάλλονται προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.

Ο φορολογούμενος όμως με την υπαγωγή στη ρύθμιση μπλοκάρει μέτρα αναγκαστικής είσπραξης και ανοίγει τον δρόμο για να λάβει φορολογική ενημερότητα. Αν δεν πληρωθούν τρεις συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις, τα ευεργετήματα της ρύθμισης χάνονται.