Ηταν µια αποκάλυψη. Ο Φράνσις Μπέικον δεν µπόρεσε να φανεί αντάξιος της δόξας του πιο ακριβοπληρωµένου καλλιτέχνη σε δηµοπρασία. Την παράσταση στην πιο µεγάλη νύχτα για τους συλλέκτες έργων τέχνης, όπου ο τζίρος σε µία και µόνο δηµοπρασία έφθασε τα 543,8 εκατοµµύρια ευρώ ξεπερνώντας κάθε προηγούµενο, έκλεψε ο ζωγράφος Μπάρνετ Νιούµαν. Και ουδείς είναι η αλήθεια το περίµενε.

Το έργο του «Black Fire I» («Μαύρη φωτιά Ι»), λάδι σε καμβά, ένα χρωματικό παιχνίδι σε άσπρο και μαύρο που ο ζωγράφος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού φιλοτέχνησε το 1961, σκαρφάλωσε στην κορυφή της δημοπρασίας με έργα μεταπολεμικά και σύγχρονα του οίκου Κρίστις στη Νέα Υόρκη, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη και την Τετάρτη.

Ο πίνακας που είχε παραχωρηθεί στο Μουσείο της Φιλαδέλφειας βγήκε στο σφυρί από το καταπίστευμα του Ντάνιελ Ντίντριχ ΙΙ και έπιασε 61,4 εκατ. ευρώ. Ο αγοραστής παραμένει ανώνυμος και τον «χτύπησε» μέσω τηλεφώνου. Η έως σήμερα εμπειρία έχει δείξει ότι πίσω από τα ρεκόρ συνήθως βρίσκονται πλούσιοι ασιάτες συλλέκτες. «Είναι σαν τις ηλεκτρικές σκούπες. Τα αγοράζουν όλα» λέει ο συλλέκτης του Λος Αντζελες Μπιλ Μπελ στους «Νιου Γιορκ Τάιμς».

Ανάμεσα στα έργα που έπιασαν πολύ υψηλές τιμές είναι ένα από τα τρισδιάστατα κινούμενα γλυπτά του Αλεξάντερ Κάλντερ το οποίο άλλαξε χέρια για 20 εκατ. ευρώ. Και μπορεί για την αγορά της Δύσης να ήταν απλώς ένα ωραίο κομμάτι, για την Κίνα όμως είναι σύμβολο καλής τύχης. Κινέζοι άλλωστε είναι οι περισσότεροι αγοραστές. «Μεγάλοι συλλέκτες και έμποροι τέχνης της Νέας Υόρκης, όπως ο Λάρι Γκαγκόζιαν ή η Ντομινίκ Λεβί, έχουν βρει ανταγωνιστές σε πολύ σημαντικά κομμάτια κυρίως από ενδιαφερόμενους αγοραστές από την Ασία οι οποίοι διεκδικούν ως πολύτιμα τρόπαια τα έργα μέσω τηλεφώνου» λέει η Κέλι Κρόου από τη «Γουόλ Στριτ Τζέρναλ».

Η αξία των έργων του Μπάρνετ Νιούμαν ύστερα από αυτήν τη βραδιά του οίκου Κρίστις σχεδόν διπλασιάζεται αν αναλογιστεί κάποιος ότι μέχρι το νέο ρεκόρ των 61,4 εκατ. ευρώ, το ακριβότερο έργο του κόστιζε 32 εκατ. ευρώ, τιμή που είχε διαμορφωθεί πριν από έναν χρόνο.

Στη δεύτερη θέση της δημοπρασίας που έκανε πάταγο βρίσκεται ο Φράνσις Μπέικον με ένα τρίπτυχό του υπό τον τίτλο «Τρεις σπουδές για ένα πορτρέτο του Τζον Εντουαρντς». Η τιμή του έργου έφθασε τα 58,9 εκατ. ευρώ και πέρασε επίσης σε χέρια ασιάτη συλλέκτη, χωρίς όμως να γίνουν γνωστά επιπλέον στοιχεία.

Οι προσδοκίες για το συγκεκριμένο έργο του Μπέικον ήταν ιδιαιτέρως υψηλές δεδομένου ότι τον περασμένο Νοέμβριο ένα άλλο τρίπτυχο του ίδιου καλλιτέχνη αναδείχθηκε στο ακριβότερο έργο που έχει πωληθεί σε δημοπρασία, αφού οι «Τρεις σπουδές για τον Λούσιαν Φρόιντ», έργο του 1969, πωλήθηκαν από τον ίδιο οίκο και πάλι στη Νέα Υόρκη προς 106 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας το ρεκόρ της «Κραυγής» του Εντβαρντ Μουνκ, τον Μάιο του 2012 από τους Σόθμπις.

Η δημοπρασία στην αίθουσα του Ροκφέλερ Σέντερ στο Μανχάταν δεν περνά στην Ιστορία μόνο για τις υψηλές τιμές των δύο πρώτων έργων, αλλά κυρίως για τον τζίρο ρεκόρ που διαμορφώθηκε σε μία και μόνη δημοπρασία. Η τωρινή διαδικασία ξεπέρασε την προηγούμενη ακριβότερη κατά 38 εκατ. ευρώ που είχε πραγματοποιηθεί από τους Κρίστις και πάλι, το φθινόπωρο του 2013, οπότε και ο τζίρος είχε αγγίξει τα 506 εκατ. ευρώ, ενώ στην προ ημερών δημοπρασία πωλήθηκε το 98% των προσφερόμενων έργων καθώς μόνο τέσσερα έργα από τα 72 δεν πωλήθηκαν.

Ο Μπάρνετ Νιούμαν δεν είναι ο μοναδικός καλλιτέχνης του οποίου οι τιμές εκτινάχθηκαν. Ρεκόρ σημειώθηκαν και στα έργα ακόμη εννέα καλλιτεχνών, ανάμεσά τους των Αλεξάντερ Καλντέρ και Γιόζεφ Κορνέλ, ενώ τέσσερα ακόμη έργα πωλήθηκαν σε τιμές άνω των 36,5 εκατ. ευρώ και άλλα 63 κινήθηκαν γύρω στο ένα εκατ. ευρώ.