Με προτεραιότητες την απόλυτη διαφάνεια και τη δικαιοσύνη, το υπουργείο Πολιτισμού προέβη σε τροποποιήσεις σχετικές με τη διαδικασία για την επιλογή της ελληνικής ταινίας που θα εκπροσωπεί τη χώρα μας στη διαδικασία επιλογής υποψηφιοτήτων καλύτερης διεθνούς ταινίας των βραβείων Οσκαρ. Με αυτόν τον τρόπο, τουλάχιστον στα χαρτιά, όλα δείχνουν ότι στο μέλλον θα αποφευχθούν περιστατικά σαν εκείνο της απαράδεκτα σκανδαλώδους ανακατωσούρας που έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της περσινής, παρόμοιας διαδικασίας, το οποίο έκανε τη χώρα μας διεθνώς ρεζίλι και έδωσε την αφορμή για αυτές τις τροποποιήσεις που δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (10 Ιουλίου 2025, τεύχος δεύτερο, αριθμός φύλλου 3615). Οι τροποποιήσεις ισχύουν από την τρέχουσα χρονιά.

Η σημαντικότερη εξ αυτών των αλλαγών αφορά τη σύνθεση των μελών της επιτροπής που θα αποφασίζει ποια ταινία κρίνεται κατάλληλη για την εκπροσώπηση της χώρας μας στα Οσκαρ κάθε χρονιάς, πληρώντας φυσικά τις προϋποθέσεις που τίθενται από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών (Academy of Motion Picture Arts and Sciences – AMPAS). Εν ολίγοις, τα μέλη αυτής της επιτροπής αυξάνονται. Από έξι που ήταν ως τώρα γίνονται έντεκα. Ολα τα μέλη της επιτροπής θα προέρχονται από συγκεκριμένους κλάδους του ελληνικού κινηματογραφικού χώρου και θα ορίζονται με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού. Η θητεία της επιτροπής θα είναι ετήσια και χωρίς (φυσικά) μισθό. Αναλυτικότερα, την επιτροπή θα συνθέτουν πρόσωπα που θα εκπροσωπούν τους εξής φορείς: ένα πρόσωπο από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας ΑΕ – Creative Greece SΑ, ένα από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ένα από το Ελληνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λος Αντζελες (Los Angeles Greek Film Festival), ένα από την Ενωση Σκηνοθετών – Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου, ένα από την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, ένα από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, ένα από την Ενωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης – Οπτικοακουστικού Τομέα, ένα από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, ένα από τον Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων, ένα από την Ενωση Παραγωγών Εργων Επικοινωνίας (PACT) και ένα από την Ενωση Σεναριογράφων Ελλάδας. Από όλους τους προαναφερθέντες φορείς θα υπάρχει και ένα πρόσωπο ως αναπληρωματικό.

Ο έλεγχος της συνδρομής των κριτηρίων επιλεξιμότητας κάθε κινηματογραφικού έργου το οποίο συμμετέχει στη διαδικασία επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας θα πραγματοποιείται όπως πάντα από τη Διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του υπουργείου Πολιτισμού, ενώ υπάλληλος της ίδιας Διεύθυνσης θα εκτελεί χρέη γραμματέα της επιτροπής (που επίσης θα ορίζεται με τον αναπληρωτή του/της). Να σημειωθεί ότι εφόσον στο πρόσωπο κάποιου από τα ορισμένα μέλη της επιτροπής συντρέξει εκ των υστέρων κώλυμα συμμετοχής λόγω εμπλοκής του σε κινηματογραφικό έργο που λαμβάνει μέρος στη διαδικασία επιλογής, το εν λόγω μέλος οφείλει να ενημερώσει αμελλητί τον πρόεδρο της επιτροπής, ο οποίος θα καλεί αντί αυτού το αναπληρωματικό. Επίσης, η απόφαση για την ταινία που θα επιλέγεται κάθε χρόνο από την εκάστοτε επιτροπή θα είναι οριστική και η υπογραφή του υπουργού απλώς θα την επικυρώνει. Πρόκειται για μια πραγματικά πολύ καλή κίνηση του υπουργείου Πολιτισμού καθώς τώρα είναι εμφανές ότι εφόσον τα μέλη της επιτροπής θα είναι περισσότερα και θα καλύπτουν όλους τους χώρους που αφορούν τη δημιουργία κινηματογραφικού έργου στην Ελλάδα, τα ενδεχόμενα δημιουργίας «παρεξηγήσεων» μειώνονται σημαντικά, αν όχι πλήρως.