Τελικά τι είπε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη Θεσσαλονίκη; Θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να είχαμε μπροστά μας τα αποτελέσματα μιας έρευνας με την απάντηση που θα έδιναν οι πολίτες σε αυτή την ερώτηση. Θα πείτε: «Μα τι χρειάζεται η έρευνα; Ξέρουμε τι είπε!». Ναι, αλλά είναι άλλο το τι λέει ένας ομιλητής και άλλο τι μένει στον κόσμο από αυτά που είπε! Και στο τέλος αυτό που μετράει είναι το τι κατάλαβαν οι πολίτες και τι συγκράτησαν.

Το δεδομένο που έχουμε είναι ότι αρκετός κόσμος (αν και ήταν Σαββατοκύριακο) είδε σε απευθείας μετάδοση και την ομιλία και τη συνέντευξη Τύπου (που κατά μέσο όρο σε διαφορετικά διαστήματα παρακολουθούσαν πάνω από 1.000.000 τηλεθεατές). Αρα, οι πολίτες ήθελαν να ακούσουν τι έχει να πει ο Κ. Μητσοτάκης. Και οι υπόλοιποι προφανώς ενημερώθηκαν από τα άλλα μέσα ενημέρωσης αργότερα. Τι έμεινε λοιπόν από όσα ειπώθηκαν;

Αφού δεν έχουμε απαντήσεις από έρευνα, μπορούμε να βασιστούμε στους τίτλους των μέσων: «Ποιοι παίρνουν τι», «Ποιες είναι οι ελαφρύνσεις», «Tο πακέτο της ΔΕΘ» είναι ενδεικτικά μερικοί τίτλοι που διάβασα.

Αυτό που κυρίως μένει στον κόσμo είναι λοιπόν το πακέτο των παροχών που ανακοινώθηκε.

Δευτερευόντως, στις πολιτικές στήλες και αναλύσεις δίνεται χώρος και στην επιβεβαίωση ότι δεν αλλάζει ο εκλογικός νόμος, καθώς και στο δίλημμα «Μητσοτάκης ή Τσίπρας και άγνωστο ποιοι μαζί του» που, όπως όλοι περιμέναμε, έθεσε ήδη εν όψει εκλογών ο Πρωθυπουργός.

Φαίνεται ότι είναι επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη να μη δραματοποιήσει το κλίμα και να τονώσει ψυχολογικά τον κόσμο προτάσσοντας τις παροχές. Εριξα μια ματιά στους τίτλους των γερμανικών media της Κυριακής και της Δευτέρας. Εκεί το κλίμα είναι εντελώς διαφορετικό: «Ο πληθωρισμός γκρεμίζει την ανάπτυξη», «Ασήκωτοι οι λογαριασμοί ενέργειας». Στον ίδιο τόνο είναι και οι παρεμβάσεις του καγκελαρίου και των υπουργών του. Στην Ελλάδα, το βέβαιο είναι ότι το πολιτικό σύστημα (γιατί φανταζόμαστε ότι από την αντιπολίτευση θα έρθει πλειοδοσία παροχών) επιλέγει να μην «επικοινωνήσει» με όρους κρίσης. Ο κόσμος ακούει ότι δεν θα είναι εύκολος ο χειμώνας με την ενεργειακή κρίση και πληροφορείται καθημερινά τις δηλώσεις των τούρκων πολιτικών αλλά στη δημόσια συζήτηση ύστερα από το Σαββατοκύριακο του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ κυριαρχεί η εξαγγελία μέτρων ανακούφισης. Είναι ενδιαφέρον ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε το σκληρό δίλημμα καλώντας τους Ελληνες να θυμηθούν τις μέρες του ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία (αναφερόμενος στο παρελθόν). Εναλλακτικά θα μπορούσε να θέσει το ίδιο δίλημμα μιλώντας για το τώρα και το μέλλον, αφιερώνοντας μεγαλύτερο μέρος της ομιλίας του στη σημερινή δύσκολη κατάσταση και στις επιλογές που ο ίδιος προκρίνει για να «οδηγήσει με ασφάλεια το καράβι». Ενώ η κυβέρνηση συνολικά θα έπρεπε να εκλαϊκεύσει καλύτερα τη θέση ότι οι παροχές είναι εφικτές επειδή η Ελλάδα είχε ανάπτυξη παρά την κακή συγκυρία. Γιατί διαφορετικά οι παροχές εκλαμβάνονται ως προεκλογική κίνηση υπό πίεση!

Η άλλη επιλογή επικοινωνιακής διαχείρισης θα ήταν ακριβώς η προετοιμασία της κοινής γνώμης για έναν πολύ δύσκολο χειμώνα και ένα αβέβαιο μέλλον. Νύξεις υπήρξαν το Σαββατοκύριακο σε αυτή την κατεύθυνση αλλά, όπως είπαμε, δεν είναι αυτό που έμεινε! Υπάρχει ένας κίνδυνος εδώ. Οσο η επικοινωνία προσπαθεί να «προστατεύσει» τον κόσμο από τη δυσάρεστη πραγματικότητα τόσο υπονομεύεται το σκληρό δίλημμα που επιχειρεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός να θέσει. Οταν μιλάς για μια κρίσιμη επιλογή, πρέπει να σιγουρέψεις ότι όλοι αντιλαμβάνονται γιατί η συγκυρία είναι πραγματικά κρίσιμη.

Ο Χάρης Γούλιος είναι επικοινωνιολόγος, διευθυντής Marketing του MEGA