Πριν από λίγες ημέρες στο Ηράκλειο της Κρήτης σημειώθηκε ένας βανδαλισμός, στην ουσία μια πράξη λογοκρισίας, από μια άποψη συνηθισμένη, από μια άλλη όμως πρωτόγνωρη, η οποία κλείνει λίγο πιο ασφυκτικά γύρω μας τα έτσι κι αλλιώς στενεμένα πια τοιχώματα της δυσανεξίας και της μισαλλοδοξίας. Καταστράφηκε μερικώς το έργο της Χρυσάνθης Κουμιανάκη «Κρυπτογράφηση», το οποίο η καλλιτέχνις, με την υποστήριξη του Δήμου Ηρακλείου και σε διάλογο με την επιμελήτρια και ιστορικό τέχνης Ολγα Χατζηδάκη, είχε αναπτύξει σε τρία σημεία στα Ενετικά τείχη της πόλης. Η Κουμιανάκη κάνει συστηματικά έργα στον δημόσιο χώρο, σχεδιάζει ως επί το πλείστον παιγνιώδεις και πολύχρωμους κώδικες συμβόλων – π.χ. δικής της έμπνευσης πινακίδες οδικής σήμανσης – οι οποίοι εισάγουν εύθυμο θόρυβο στην πόλη, χαράσσουν καινούργιες διαδρομές στα οικεία αστικά τοπία και πειραματίζονται με τους σημειολογικούς και πολιτικούς μηχανισμούς της χωροθέτησης. Η «Κρυπτογράφηση» είναι μια σειρά από πολύχρωμες σημαίες, αναρτημένες σε φανοστάτες. Η Κουμιανάκη έχει χωρίσει την κάθε της σημαία σε έξι μέρη και χρησιμοποιεί στοιχεία από τις σημαίες όλου του κόσμου, τα οποία αναδιατάσσει, δημιουργώντας καινούργιες συνθέσεις που διατηρούν ασαφείς μόνον εραλδικές αναμνήσεις από τα συστήματα εξουσίας που γέννησαν τα αρχικά λάβαρα. Χρώματα, σταυροί, λιοντάρια, ημισέληνοι, αετοί χάνουν το βάρος της ισχύος και της μνήμης τους, γίνονται χαρούμενα patchwork που συναιρούν την ιστορία, όπως συνηρημένο είναι και το παλίμψηστο της πόλης, με μινωικά, αρχαιοελληνικά, βυζαντινά, ενετικά, οθωμανικά, ελληνικά στρώματα.

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε

Ή εγγραφείτε

Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ