Μεγάλα βραβεία, σταθερές αξίες
Με δεδομένα τα ταχύτερα ριφλέξ των ελληνικών εκδοτικών οίκων στην αλίευση των βραβευμένων σύγχρονων συγγραφέων, αρκετοί (επανα)συστήνουν επιλογές από την κλασική λογοτεχνία μαζί με τους πειραματισμούς της φόρμας

Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ: Σύνδεση μέλους
Σάλι Ρούνεϊ
Κανονικοί άνθρωποι
Μτφ. Μαρία Φακίνου
Εκδ. Πατάκη, σελ. 343
Τιμή 16,60 ευρώ
Το μυθιστόρημα με το οποίο η Ρούνεϊ απέκτησε την προσωπικη «μυθολογία» της, ενώ σήμερα πλησιάζει μόλις τα 30. Δίνοντας το βάθος του έρωτα, των τραυμάτων και της αμφισημίας στη μυθοπλασία, η ιρλανδή συγγραφέας μεταμορφώνει το απλοϊκό «κορίτσι συναντάει αγόρι» στο μυθιστόρημα των millenials, που κέρδισε το Βραβείο Costa και αναγορεύτηκε σε «καλύτερο του 2018» από τα μεγαλύτερα έντυπα του πλανήτη.
Amelie Nothomb
Δίψα
Μτφ. Αύγουστος Κορτώ
Εκδ. Στερέωμα, σελ. 156
Τιμή 14 ευρώ
Το τρομερό παιδί της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας - με ανισότητες στο ύφος - απεκδύει τον Χριστό από τη θεϊκή του φύση για μια λογοτεχνική «σπουδή»: ο Ιησούς ως μυθιστορηματικό πρόσωπο, τις τελευταίες στιγμές μετά την παράδοσή του από τον Πόντιο Πιλάτο στους σταυρωτές. Ενας Χριστός που διψάει (από πάθος), θυμάται τον έρωτα με τη Μαγδαληνή, συμπονάει τη μητέρα του, σέβεται τον Ιωσήφ και αμφισβητεί τον «πέμψαντα».
David Sedaris
Καλυψώ
Μτφ. Μυρσίνη Γκανά
Εκδ. Μελάνι, σελ. 290
Τιμή 18 ευρώ
«Παρόλο που έχει χτιστεί μια ολόκληρη βιομηχανία που προσπαθεί να μας πει το αντίθετο, η μέση ηλικία δεν έχει και πολλές χαρές. Το μόνο θετικό που μπορώ να διακρίνω είναι ότι, με λίγη τύχη, θα αποκτήσετε επιπλέον υπνοδωμάτιο». «Στα τέλη Μαΐου 2013, λίγες εβδομάδες πριν από τα πεντηκοστά της γενέθλια, η μικρότερη αδελφή μου, η Τίφανι, αυτοκτόνησε». «Αυτό που τελικά θα ήθελα να θυμάμαι από τον πατέρα μου στα γεράματά του δεν είναι η γκρίνια του ή τα δάχτυλα των ποδιών του, αλλά τα δάχτυλα των χεριών του, και ο τρόπος που τα χτυπάει όταν ακούει τζαζ». Ακόμη κι αν δεν το καταλάβατε, καλωσήρθατε στην επικράτεια του αυτοσαρκασμού, του joie de vivre (με τις χαρές και τις λύπες) και του «αυτοβιογραφικού διηγήματος». Καλωσήρθατε στην επικράτεια του Ντέιβιντ Σεντάρις, που εκτείνεται σε 21 μελαναυγή διηγήματα.
Bernardine Evaristo
Κορίτσι, γυναίκα, άλλο
Μτφ. Ρένα Χατχούτ
Εκδ. Gutenberg, σελ. 648
Τιμή 16,20 ευρώ
Το Μπούκερ του 2019 εξ ημισείας με τις «Διαθήκες» της Ατγουντ. Δώδεκα γυναίκες, κυρίως μαύρες της πρώτης και δεύτερης γενιάς μεταναστών στη Μεγάλη Βρετανία: Αλλες πολύ νέες, άλλες μεσήλικες, άλλες ηλικιωμένες, πλούσιες και φτωχές, με διαφορετικούς χαρακτήρες, διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό, διαφορετική παιδεία, διαφορετικά επαγγέλματα και φιλοδοξίες έχουν βιώσει από μικρή ηλικία, τις κοινωνικές διακρίσεις, τη ρατσιστική συμπεριφορά και καθημερινές δυσκολίες σε όλους τους τομείς. Οι ιστορίες για τις οικογένειές τους, τους εραστές ή ερωμένες και τους φίλους τους πλέκονται πάνω στην αναζήτηση ενός καλύτερου μέλλοντος σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη πολυεθνική κοινωνία.
Colson Whitehead
Τα αγόρια του Νίκελ
Μτφ. Μυρσίνη Γκανά
Εκδ. Ικαρος, σελ. 264
Τιμή 15,50 ευρώ
Ο Ελγουντ Κέρτις ζει στο Ταλαχάσι της Φλόριντα με τη γιαγιά του και πρόκειται να σπουδάσει στο τοπικό κολέγιο. Ομως για ένα μαύρο αγόρι στον Νότο των νόμων του Τζιμ Κρόου, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ένα αθώο λάθος είναι αρκετό για να καταστρέψει το μέλλον. Ο Ελγουντ καταδικάζεται σε εγκλεισμό στο αναμορφωτήριο νέων Νίκελ, που παρέχει «σωματική, πνευματική και ηθική εκπαίδευση», έτσι ώστε οι ανήλικοι εγκληματίες που βρίσκονται υπό την ευθύνη του να γίνουν «έντιμοι και ειλικρινείς πολίτες». Βασισμένο σε μια πραγματική ιστορία ενός αναμορφωτηρίου στη Φλόριντα, που λειτούργησε για εκατόν έντεκα χρόνια και κατέστρεψε τη ζωή χιλιάδων παιδιών, ιδού το Πούλιτζερ για το 2019.
Ντίλαν Τόμας
Ποιήματα
Εισαγωγή - μετάφραση Λύντια Στεφάνου
Εκδ. Σοκόλη, σελ. 105
Τιμή 12,72 ευρώ
«Ιδίως όταν ο άνεμος του Οκτώβρη / Με παγωμένα δάχτυλα μου δέρνει τα μαλλιά / Πιασμένος στις δαγκάνες του ήλιου βαδίζω σ' αναμμένα κάρβουνα / Και ρίχνω τη σκιά ενός κάβουρα στη γη / Πλάι στον γιαλό, ακούγοντας τη φασαρία των πουλιών / Ακούγοντας τον κόρακα να βήχει πάνω στα παλούκια του χειμώνα / Η βιαστική καρδιά μου που τρεμουλιάζει μιλώντας / Χύνει το αίμα των συλλαβών και στραγγίζει τις λέξεις της». Τριάντα ποιήματα του Ντίλαν Τόμας περιλαμβάνονται στη δεύτερη αναθεωρημένη έκδοση, με την κατατοπιστική εισαγωγή της Λύντιας Στεφάνου, η οποία προέρχεται από την έκδοση ποιημάτων του Τόμας, σε μετάφραση της ίδιας, από τις εκδόσεις «Ερμείας» το 1982.
Τζόχα Αλχάρθι
Οι κόρες της σελήνης
Μτφ. Ελένη Καπετανάκη
Εκδ. Gutenberg, σελ. 277
Τιμή 11,70 ευρώ
Ανεπίδοτοι έρωτες, καταπιεστικά προξενιά και έθιμα, κοινωνίες που ζουν μέσα στη σιωπή, άτομα που περιμένουν να επιστρέψει η αγάπη. «Γιατί ζωγραφίζεις, Χάλιντ; Για να ξεφύγω από τη ζωή που μου επιφυλάσσει η φαντασία του πατέρα μου, για να συνθέσω τη ζωή μου στα όρια της δικής μου φαντασίας». Μέσα από την πολυφωνική ιστορία τριών γενεών - από το 1880 μέχρι σήμερα - η κάτοχος του Διεθνούς Μπούκερ παρακολουθεί τις αλλαγές που επέφερε στις αντιλήψεις των κατοίκων ο εκσυγχρονισμός του Ομάν και η μετατροπή του από κέντρο δουλεμπορίου σε πετρελαιοπαραγωγό χώρα.
Alexandre Dumas
Ο κόμης Μοντεχρίστος (α' τόμος)
Μτφ. Ωρίων Αρκομάνης
Gutenberg, σελ. 1.121
Τιμή 25 ευρώ
Η έκδοση περιλαμβάνει: Απόσπασμα από τις Συνομιλίες του Αλέξανδρου Δουμά, όπου περιγράφει πώς εμπνεύστηκε το μυθιστόρημα. Επιστολή του Μπαλζάκ στην αγαπημένη του, όπου εκφράζει την επιθυμία του να αγοράσει τον μεγαλοπρεπή «Πύργο του Μοντεχρίστου» που είχε κτίσει, μετά την επιτυχία του βιβλίου, ο Δουμάς. Αναλυτικό χρονολόγιο και φιλμογραφία.
Αλμπέρτο Μοράβια
Η πλήξη
Μτφ. Ελένη Τουλούπη
Ελληνικά Γράμματα, σελ. 413
Τιμή 16,50 ευρώ
Εκδόθηκε το 1960, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, γνώρισε αλλεπάλληλες εκδόσεις, μεταφέρθηκε το 1962 στον κινηματογράφο από τον Νταμιάνο Νταμιάνι και καταχωρίστηκε στα αριστουργήματα της σύγχρονης ευρωπαϊκής λογοτεχνίας. Το βαθύτερο θέμα του μυθιστορήματος, η αδυναμία δηλαδή να αποκτήσει κανείς ουσιαστική σχέση με την πραγματικότητα, η αποξένωση και η έλλειψη επικοινωνίας, εκφράζεται μέσα από την ερωτική ιστορία των δύο πρωταγωνιστών: του τριανταπεντάχρονου ζωγράφου Ντίνο και της δεκαεπτάχρονης Τσετσίλια, «γυναίκας και παιδιού μαζί». Ο Ντίνο, γόνος πλούσιας μεγαλοαστικής οικογένειας, έχει εγκαταλείψει τη βίλα της μητέρας του και ζει μια λιτή ζωή με λίγα χρήματα σε ένα στούντιο όπου προσπαθεί ανεπιτυχώς να ζωγραφίσει έργα αφηρημένης τέχνης για να ξεγελάσει την πλήξη του.
Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ
Δόξα
Μτφ. Σταυρούλα Αργυροπούλου
Ελληνικά γράμματα, σελ. 272
Τιμή 14,90 ευρώ
Ο Μάρτιν Εντελβάις, ένας νεαρός Ρώσος με ρομαντική ψυχή αλλά χωρίς σκοπό στη ζωή, αναγκάζεται να εγκαταλείψει την πατρίδα του μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση. Στην Αγγλία ερωτεύεται με πάθος τη Σόνια, μια κυκλοθυμική, προκλητική και απρόσιτη κοπέλα, που όλες του οι προσπάθειες να την κατακτήσει πέφτουν στο κενό. Ωστόσο, ο ήρωας δεν μπορεί να την ξεχάσει και να καταθέσει τα όπλα της ερωτικής πολιορκίας του, και έτσι μηχανεύεται μια ηρωική και συνάμα παράτολμη και ασυλλόγιστη πράξη για να την εντυπωσιάσει. Μια μοναδική περιγραφή των μηχανισμών της μνήμης, της φαντασίας και της φαντασίωσης.
Ινγκεμποργκ Μπάχμαν
Άπαντα τα ποιήματα
Μτφ. Χριστίνα Παναγιώτα Γραμματικοπούλου
Εκδ. Βακχικόν, σελ. 394
Τιμή 15,90 ευρώ
Στις αρχές του 1973, λίγο προτού πεθάνει, η διάσημη Αυστριακή ποιήτρια και συγγραφέας Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν επισκέφτηκε το Άουσβιτς και το Μπίρκεναου κατά τη διάρκεια μιας αναγνωστικής περιοδείας στην Πολωνία. «Δεν καταλαβαίνω πώς μπορεί κάποιος να ζει μ' αυτά δίπλα του» είπε, «δεν υπάρχει κάτι να πεις. Βρίσκονται απλά εκεί, και σε αφήνουν άφωνο». Σε όλη της την καριέρα, αντιμαχόταν την ανεπάρκεια της γλώσσας, κυνηγώντας εκείνο που δεν μπορούσε να εκφραστεί. «Εάν είχαμε τη λέξη», δήλωσε το 1959 σε μια ομιλία, «εάν είχαμε γλώσσα, δεν θα είχαμε ανάγκη όπλα». Πίστευε ότι η ποιητική γλώσσα είχε τη δυνατότητα να επεκτείνει τα σύνορα της επικοινωνίας, παρ' ότι η ίδια είχε χάσει πια την πίστη της στην ποίηση ως μέσο. «Πίστεψέ με», λέει ο συγγραφέας-αφηγητής στο κλασικό πλέον και πολυλατρεμένο μυθιστόρημά της Ο Ιβάν, ο Μαλίνα και εγώ του 1971, «η έκφραση είναι παραφροσύνη, πηγάζει από την παραφροσύνη μας». Για πρώτη φορά στα ελληνικά κυκλοφορεί το σύνολο του ποιητικού έργου της.
Κάθριν Αν Πόρτερ
Το πλοίο των τρελών
Μτφ. Εφη Τσιρώνη
Εκδ. Κλειδάριθμος, σελ. 639
Τιμή 18,80 ευρώ
Αύγουστος 1931. Ένα υπερωκεάνιο με προορισμό τη Γερμανία ξεκινάει από τη Βερακρούζ του Μεξικού. Στους επιβάτες της πρώτης θέσης βρίσκονται μια νεαρή Αμερικανίδα ζωγράφος με τον εραστή της, ένας ισπανικός χορευτικός θίασος που επιδίδεται σε κλοπές, ένα ηλικιωμένο ζευγάρι Γερμανών με το παχύ μπουλντόγκ τους που παθαίνει συνεχώς ναυτία και μια θορυβώδης παρέα Κουβανών φοιτητών Ιατρικής. Καθώς το πλοίο ταξιδεύει στον Ατλαντικό, ο αναγνώστης πρασύρεται από τα περιστατικά και τις δολοπλοκίες επιβατών και μελών του πληρώματος, που δημιουργούν ένα κλίμα ανυπόφορης έντασης. Το αποτέλεσμα είναι ένα πλούσιο πορτρέτο της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης και ένα εντυπωσιακό στιγμιότυπο ενός κόσμου που κινείται προς την καταστροφή, σε μια εποχή ανόδου του ναζισμού. Ένα ξεχασμένο αριστούργημα της αμερικανικής λογοτεχνίας, η συγγραφή του οποίου διήρκεσε 22 χρόνια.
Ανθολογία νέων ουαλών ποιητών
Ανθολόγηση-Πρόλογος: Tζόναθαν Έντουαρντς
Μετάφραση: Στέργια Κάββαλου
Εκδ. Βακχικόν, σελ. 148
Τιμή 10,60 ευρώ
Στη δίγλωσση έκδοση μπορεί κανείς να ανακαλύψει τη νεότερη γενιά μιας ποιητικής παράδοσης: Ρις Οουάιν Γουίλιαμς, Ρίαν Ελίζαμπεθ, Γκλεν Έντουαρντς, Χάναν Ίσσα, Γκρουγκ Μιούζ, Έμιλι Μπλούιτ, Ζόι Μπρίνγκλεϊ, Τζο Ντάνθορν, Μάρι Έλις Ντάνινγκ, Γιέστιν Τάιν, Νάταλι Αν Χολμπόροου, Ριάνον Χούσον. το βιβλίο εκδόθηκε με την υποστήριξη του Wales Literature Exchange, Arts Council of Wales National Lottery Funding.
Στίβεν Κινγκ
Το κοράκι
Μτφ. Αντώνης Καλοκύρης
Εκδ. Κλειδάριθμος, σελ. 1440
Τιμή 29,90 ευρώ
Ενας άντρας το σκάει από μια μονάδα βιολογικών δοκιμών και μεταδίδει ένα μεταλλαγμένο στέλεχος της γρίπης, το οποίο αφανίζει το ενενήντα εννέα τοις εκατό της ανθρωπότητας μέσα σε διάστημα λίγων εβδομάδων. Όσοι επιζούν είναι τρομαγμένοι και σαστισμένοι, και έχουν ανάγκη από έναν ηγέτη. Εμφανίζονται δύο υποψήφιοι -η Μάμα Άμπιγκεϊλ, μια καλοσυνάτη γυναίκα 108 ετών που τους προτρέπει να δημιουργήσουν μια κοινότητα στο Μπόλντερ του Κολοράντο, και ο Ράνταλ Φλαγκ, ο μοχθηρός «σκοτεινός άντρας» που αναζητά το χάος και τη βία. Στη μάχη των δύο για την εξουσία, οι επιζώντες καλούνται να επιλέξουν τον κατάλληλο ηγέτη -και, τελικά, να καθορίσουν τη μοίρα της ανθρωπότητας. Πλήρης έκδοση χωρίς περικοπές. Την ίδια περίοδο κυκλοφορεί και η «Λάμψη» σε μετάφραση Έφης Τσιρώνη.
Πέτερ Χάντκε
Ανέμελη δυστυχία
Μτφ. Σπύρος Μοσκόβου
Εστία, σελ. 88
Τιμή 12 ευρώ
«Στο κυριακάτικο φύλλο της η Λαϊκή Ημερησία της Καρινθίας δημοσίευσε στη στήλη ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ το εξής: "Νοικοκυρά 51 ετών από το Α. (κοινότητα Γκ.) αυτοκτόνησε τη νύχτα προς το Σάββατο παίρνοντας υπερβολική δόση υπνωτικών χαπιών". Εχουν περάσει στο μεταξύ σχεδόν επτά εβδομάδες από τότε που πέθανε η μητέρα μου και θέλω να ξεκινήσω τη δουλειά πριν η τόσο έντονη στην κηδεία ανάγκη να γράψω για αυτήν μεταμορφωθεί πάλι στην αμέτοχη βουβαμάρα, με την οποία αντέδρασα στην είδηση της αυτοχειρίας». Ο ήρωας-αφηγητής γράφει για τη μητέρα του, που πέθανε επτά εβδομάδες νωρίτερα, όσο η πληγή είναι ανοιχτή. Πότε γράφει σε πρώτο πρόσωπο, πότε σε τρίτο, πότε απευθύνεται στη μητέρα του και πότε την κρύβει πίσω από ένα απρόσωπο «εκείνη». Μέσα από την αφήγηση αναδύεται η μορφή μιας απλής γυναίκας μέσα στην αυστριακή σύγχρονη ιστορία. Το βιβλίο είχε εκδοθεί το 1983 ως «Αμέριμνη δυστυχία» από τη Νεφέλη.
Jon McGregor
Ταμιευτήρας 13
Μτφ. Αλέξανδρος Καλοφωλιάς
Αγρα, σελ. 304
Τιμή 17,50 ευρώ
Ενα βιβλίο που εξαντλεί συνειδητά την έμπνευση της αστυνομικής λογοτεχνίας - «πώς έγινε» και «ποιος το έκανε;» - στην πρώτη παράγραφο. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί την εξαφάνιση της Ρεμπέκκας Σω ως όχημα για να ανοίξει τη μεγάλη εικόνα γύρω από τον τόπο του συμβάντος. Στο πετυχημένο πείραμα χωράνε όλοι: οι οικογένειες που συμμετέχουν στο δράμα, φίλοι και άγνωστοι που «συναντήθηκαν» με την αγνοούμενη, η πανίδα και η χλωρίδα της βρετανικής εξοχής. Ο χρόνος διαστέλλεται για να χωρέσουν οι πολύχρωμες και πολύβουες λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής.
Μάικλ Τζέιμς
Η δύναμη της σάρκας
Μτφ. Αλέξανδρος Τσαντίλας
Εκδ. Βακχικόν, σελ. 324
Τιμή 7,99 ευρώ
Ενα ζευγάρι Αμερικανών επιδίδεται σε ένα σχεδόν βαμπιρικό και εν τέλει καταστροφικό πάθος με φόντο τη Βιέννη. Χρησιμοποιώντας απανωτά φλας μπακ, ο Τζέιμς αφήνει τα συμβάντα να ρίχνουν τη σκιά τους στο παρόν και φαινομενικά ασήμαντα συμβάντα να αποκτούν απρόσμενες συνδέσεις μεταξύ τους. Η «Δύναμη της σάρκας» παραμένει μια σπουδή για τη βίαιη σύγκρουση που συντελείται ανάμεσα στη μνήμη και την πραγματικότητα, τις επιθυμίες και τις διαψεύσεις τους.
Λου Αντρέας-Σαλομέ
Φενίτσκα
Μτφ.: συλλογική
Εκδ. Σοκόλη, σελ. 160
Τιμή 10,60 ευρώ
Η νουβέλα (1898), που μεταφράζεται πρώτη φορά στα ελληνικά, ανήκει στα πολυσυζητημένα έργα της συγγραφεως. Με φόντο το Παρίσι και την Αγία Πετρούπολη στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν οι γυναίκες άρχισαν να γίνονται δεκτές για σπουδές στα πανεπιστήμια, η νουβέλα αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής Ρωσίδας που πηγαίνει στην Ευρώπη για σπουδές διεκδικώντας μια αυτόνομη ύπαρξη με όπλο τη γνώση. Η νουβέλα αποτελεί μια από τις πρώτες θεματοποιήσεις της γυναίκας ως φοιτήτριας στη λογοτεχνία και συνάμα ένα ντοκουμέντο για τη θεωρητική συζήτηση που διεξαγόταν την εποχή εκείνη αναφορικά με τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία στο πλαίσιο του πρώτου φεμινιστικού κύματος.
Επιλογές από το «Β»
Δάντης
Κόλαση
Μτφ. Δημήτρης Μαυρίκιος
Εκδ. Ευρασία, σελ. 216
Τιμή 17 ευρώ
«Στην εργασία του ο μεταφραστής έθεσε ως ultima ratio του εγχειρήματός του τη διατήρηση του ήχου όπως ακούγεται στους 4.720 ιαμβικούς ενδεκασύλλαβους της “Κόλασης”. Την επαγγελθείσα στην εισαγωγή του ηχητική ακεραιότητα την προσφέρει αψεγάδιαστη: μεταφράζει το ιταλικό ποίημα με ελληνικό ιαμβικό ενδεκασύλλαβο, προσφέροντας ένα γενναίο ψηφιδωτό λόγου στα ελληνικά γράμματα, όπως αυτά επηρεάζονται και διαμορφώνονται από το κατεξοχήν δυτικό πνεύμα: από το πνεύμα της Αυσονίας, στο οποίο τόσο πολλά και σημαντικά οφείλει η νεοελληνική λογοτεχνία. Η μεταφραστική πρόταση του Μαυρίκιου έρχεται, μάλιστα, να συμπληρώσει με τον θεατρικώς μιμητικό της τρόπο την ιδέα του Διονυσίου Σολωμού να μεταφραστούν τα ομηρικά έπη σε ιαμβικούς ενδεκασύλλαβους, όπως άλλωστε το είχε κάνει προσφέροντάς μας ένα μικρό υπόδειγμα από τη ραψωδία Σ της “Ιλιάδας”, φιλοτεχνημένο κατά το μετρικό / ποιητικό ήθος του Βιντσέντζο Μόντι».
(Ο Γιώργος Κεντρωτής για την «Κόλαση»
σε μετάφραση του Δημήτρη Μαυρίκιου)
Τζορτζ Πελεκάνος
Ο άντρας που επέστρεψε
Μτφ. Aννα Παπασταύρου
Εκδ. Πατάκη, σελ. 328
Τιμή 15,50 ευρώ
«Ο άντρας που επέστρεψε» δεν περιέχει πολλούς θανάτους ή εκτελέσεις. Από πού πιστεύετε ότι προέρχεται το καλύτερο σασπένς;
Ναι, ειδικά για το μυθιστόρημα αυτό πιστεύω ότι προέρχεται από τις ηθικές αποφάσεις του Μάικλ. Δεν πρόκειται να έχει ποτέ μεγάλη οικονομική επιτυχία, υπάρχουν πολλά γεγονότα από το παρελθόν που αποτρέπουν κάτι τέτοιο. Αλλά μπορεί ακόμη να επιλέξει μια ζωή που θα τον γεμίσει. Συνάντησα κάποτε έναν άνθρωπο στις Φυλακές της Ουάσιγκτον που μου είπε «όταν βγαίνω έξω, το μόνο που θέλω είναι ένα σακουλάκι με χόρτο και μια κάρτα δανειστικής βιβλιοθήκης». Δεν το ξέχασα ποτέ. Υπάρχουν διαφορετικά επίπεδα γι’ αυτό που λέμε επιτυχία.
(Από τη συνέντευξη του Τζορτζ
Πελεκάνος στον Δ. Δουλγερίδη, 30/5)
Λέοναρντ Κοέν
Η φλόγα
Μτφ. Γιώργος - Ικαρος Μπαμπασάκης
Εκδ. Gutenberg, σελ. 392
Τιμή 19 ευρώ
Ο εαυτός αγωνίζεται να βρει την ποιητική φωνή του οπουδήποτε μέσα στη «Φλόγα», την τελευταία συλλογή από στίχους, ποιήματα, πεζά και σπαράγματα από τα σημειωματάριά του, την οποία οργάνωσε ο Λέοναρντ Κοέν πριν από τον θάνατό του στις 7 Νοεμβρίου 2016. Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε τρία μέρη: τα 63 «Ποιήματα», τους «Στίχους» (κυρίως από τα τρία τελευταία του άλμπουμ «Old ideas», «Popular problems» και «You want it darker») και τα «Σημειωματάρια». Την έκδοση έχουν επιμεληθεί οι καθηγητές Robert Faggen και Alexandra Pleshoyano, ενώ διαχειριστής του εγχειρήματος είναι φυσικά ο γιος του Ανταμ Κοέν.
Editor’s choice / Επιλέγει ο Μάνος Κοντολέων
Χαν Γκανγκ
Η χορτοφάγος
Μτφ. Αμαλία Τζιώτη
Εκδ. Καστανιώτη, σελ. 208
Τιμή 16 ευρώ
Η ΓιόνγκΧιε και ο σύζυγός της είναι δύο άνθρωποι του μέσου όρου. Εκείνος πηγαινοέρχεται δουλοπρεπώς στο γραφείο του, δεν διακατέχεται από καμία φιλοδοξία. Εκείνη δεν τη χαρακτηρίζει κανένα πάθος, είναι απλώς μια αφοσιωμένη νοικοκυρά. Η μονοτονία του γάμου τους ανατρέπεται όταν η ΓιόνγκΧιε αποφασίζει μια μέρα να μην ξαναφάει κρέας. Μυθιστόρημα ιδιαίτερης σύλληψης όσο και άποψης. Μπορεί να εκφράζει και τον τρόπο σκέψης ανθρώπων που έχουν άλλες προσλαμβάνουσες και άλλα φιλοσοφικά κληροδοτήματα.
Μάργκαρετ Ατγουντ
Οι διαθήκες
Μτφ. Αύγουστος Κορτώ
Εκδ. Ψυχογιός, σελ. 536
Τιμή 19,90 ευρώ
Αν στην «Ιστορία της θεραπαινίδας» είχαμε μια ιδιαίτερη προβολή φεμινιστικών προβληματισμών, στις «Διαθήκες» αυτοί οι προβληματισμοί, χωρίς να εξαφανίζονται, αφήνουν τον πρώτο λόγο στη δημιουργία μιας αφήγησης που αγγίζει τα όρια ενός ατομικού δράματος εκδίκησης.
Γκράχαμ Γκριν
Ο ανθρώπινος παράγοντας
Μτφ. Αχιλλέας Κυριακίδης
Εκδ. Πόλις, σελ. 384
Τιμή 17,70 ευρώ
Αναντίρρητα έχουμε ένα μυθιστόρημα γραμμένο από συγγραφέα με βαθύ και χωρίς δεσμεύσεις προβληματισμό, αλλά και καλό γνώστη του αντικειμένου του. Μα επίσης κι ένα έργο όπου η δράση συνυπάρχει με την εσωτερικότητα των συναισθημάτων και σε απόλυτη συνεργασία του «είναι» με το «φαίνεσθαι» ολοκληρώνεται η πλοκή.
Χιου Λόφτινγκ
Η ιστορία του γιατρού Τζων Ντούλιτλ
Μτφ. Μαίρη Μπολάνη
Εικόνες Νόρα Αρχελάου
Εκδ. Εστία, σελ. 127
Τιμή 11 ευρώ
Ολο το έργο το διατρέχει μια αληθινά πρωτοπόρα (για την εποχή του) στάση σε θέματα οικολογικής συνείδησης – για παράδειγμα, ο γιατρός επικοινωνεί με τα ζώα αφού πρώτα φροντίσει να μάθει τη γλώσσα τους. Με άλλα λόγια, ο Λόφτινγκ από το 1920 έχει κατανοήσει και υποστηρίζει τη θέση πως ο άνθρωπος δεν είναι κυρίαρχος του πλανήτη, αλλά συγκατοικεί σε αυτόν με όλα τα άλλα όντα.
Thomas Mann
Η απατημένη
Μτφ. Γιάννης Κοιλής
Εκδ. Κριτική, σελ. 116
Τιμή 10 ευρώ
Θα ήθελα να επισημάνω τον τρόπο που περιγράφεται η σεξουαλική έλξη που δημιουργεί ο νεαρός Κεν στη Ροζαλί. Σπάνια μια γραφή άρρενος θα μπορούσε να διεισδύσει στην πυρηνική εκπομπή της σεξουαλικότητας ενός άλλου άνδρα και να καταγράψει τόσο αυτήν όσο και το πώς εισπράττεται από μια γυναίκα.
Σαμάντα Σβέμπλιν
Απόσταση ασφαλείας
Μτφ. Εφη Γιαννοπούλου
Εκδ. Πατάκη, σελ. 122
Τιμή 8,70 ευρώ
Το έργο διαθέτει μια αίσθηση υπερφυσικού μυστηρίου – ως ιδιόμορφο θρίλερ, έχει επίσης καταγραφεί στον ξένο Τύπο. Τόσο αυτό το μυστήριο που συχνά αποκτά ένα κλίμα ζόφου, όσο και τα υπερφυσικά τεχνάσματα που πάνω του στηρίζονται χαρακτήρες και γεγονότα υλοποιούνται με μια γραφή γρήγορη και περιεκτική, φευγαλέα ως πέταγμα νυχτερίδας.
Editor’s choice / Επιλέγει ο Φίλιππος Δρακονταειδής
Joseph Roth
Φράουλες
Μτφ. Μαρία Αγγελίδου
Εκδ. Αγρα, 2020, σελ. 104
Τιμή 10,50 ευρώ
Ο μεγάλος συγγραφέας που σχεδιάζει να αφοσιωθεί σε ένα σπουδαίο κατά την ενόρασή του νέο έργο και στη συνέχεια το εγκαταλείπει σε μορφή σχεδίου και παραλλαγών, πετυχαίνει να αφήσει πίσω του ένα ακατέργαστο, εκτυφλωτικό αριστούργημα, το οποίο είναι ίσως ευτυχές ότι δεν το ολοκλήρωσε. Σε λίγες σελίδες, ο Ροτ στέκεται στους τόπους και στα πρόσωπα των παιδικών του χρόνων, αφανισμένα από τον Μεγάλο Πόλεμο. Σε ελάχιστες παραγράφους του κειμένου γίνεται λόγος για φράουλες. Αυτός ο καρπός είναι όμως απόλαυση ζωής, πείσμα επιβίωσης, ένας κόσμος σε μεγέθυνση, ανισόρροπα ισορροπημένος, όχι όμως κόσμος παράλογος, ανθρώπινος μέχρις εσχάτων.
Franz Kafka
Ονειρα
Μτφ. Αλεξάνδρα Ρασιδάκη
Εκδ. Αγρα, 2020, σελ. 144
Τιμή 13,50 ευρώ
Στα ημερολόγια και στις επιστολές του Κάφκα διακρίνεται βασανιστική παρουσία των ονείρων, που συνθέτουν ένα περιβάλλον ανοίκειο ατιθάσευτου λόγου και αταλάντευτα δαιδαλώδους κόσμου. Δεν είναι ο ύπνος που φέρνει τα όνειρα, είναι ο άυπνος ύπνος που διατηρεί ανατροπές της καθημερινότητας, την αναπότρεπτη εγρήγορση για τη συμβίωση με αυτή την αδιέξοδη κατάσταση, εξουθενωτική άσκηση ζωής. Υπάρχει κάτι αφύσικα φυσικό σε αυτή την ανθολογία ονείρων, υποδειγματικά υπομνηματισμένη, που είναι η καθήλωση στην υποταγή, η ενοχή ότι οι δυνάμεις του ανθρώπου κλονίζονται σε τέτοιο διαρκή αγώνα και εκμηδενίζονται. Δεν είναι οι ορατές και αόρατες αρχές που καταδικάζουν, αλλά ο ίδιος ο άνθρωπος που αυτομεταμορφώνεται και αυτοκαταδικάζεται.
Editor’s choice / Επιλέγει ο Μιχάλης Μοδινός
Ολγκα Τοκάρτσουκ
Πλάνητες
Μτφ. Αλεξάνδρα Ιωαννίδου
Εκδ. Καστανιώτης, σελ. 465, 2020
Τιμή 20 ευρώ
«Ο τρόπος γραφής παραπέμπει σε σπαράγματα σημειωμάτων που η Τοκάρτσουκ υποδηλώνει διά στόματος της αφηγηματικής περσόνας της ότι τα γράφει σε ταξί και μπάνια ξενοδοχείων, σε μια εκδρομή ή σε ένα συνέδριο, σε σημειωματάρια, κόλλες αναφοράς ή ακόμα και σε χαρτομάντιλα. Ποια είναι όμως η συνέχεια των κειμένων αυτών; Απλούστατα, η ευφυής συγκόλλησή τους στο όνομα της ανάμειξης των λογοτεχνικών ειδών. Η κατάργηση των στεγανών της γραφής είναι ήδη ένα κεντρικό ζήτημα στη σύγχρονη λογοτεχνική παραγωγή, ενισχυμένο από την αποσπασματική δημοκρατικότητα του Διαδικτύου. Αν ωστόσο το βιβλίο έχει ένα κεντρικό θέμα, αυτό κατά τη γνώμη μου είναι η πολλαπλώς ταλαιπωρημένη έννοια της παγκοσμιοποίησης». («Β», 27/6)
Βιρζινί Ντεπάντ
Βερνόν Σουμπουτέξ
Μτφ. Ρίτα Κολλαΐτη
Εκδ. Στερέωμα, σελ. 437
Τιμή 19,80 ευρώ
«Το βιβλίο της Ντεπάντ τσουλάει, προσθέτει, κατασκευάζει, πληροφορεί, διδάσκει, τακτοποιεί, εξελίσσεται, και όλα αυτά σε ένα σύγχρονο χαοτικό Παρίσι, με πλαίσιο τις αντιφάσεις της γαλλικής κοινωνίας, που οι πολιτικές αναλύσεις αδυνατούν να συλλάβουν στο ελάχιστο. Η ιστορία είναι επιγραμματικά το χρονικό μιας πτώσης. Ο Βερνόν Σουμπουτέξ (όρος που παραπέμπει σε φαρμακευτικό υποκατάστατο της ηρωίνης, κάτι σαν τη μεθαδόνη) είναι ένας 50άρης πρώην ροκάς, άλλοτε ιδιοκτήτης θρυλικού δισκάδικου στη συνοικία της Βαστίλης και ως εκ τούτου πόλος έλξης ποικίλων θηλυκών, μελών συγκροτημάτων, επίδοξων μουσικών και απλών περιοίκων. Γοητευτικός, ήρεμος και ερωτιάρης, αξιοποιεί τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα, κακομαθαίνει από τις διαθεσιμότητες γύρω του και περνά βίο χαρισάμενο. Ωσπου η θεωρούμενη ως γυναίκα της ζωής του δεν αντέχει άλλο τις απιστίες και βροντάει την πόρτα πίσω της, οι φίλοι του ωριμάζουν, μεγαλώνουν και συχνά πεθαίνουν (ένας καρκίνος, ένα ατύχημα, η ντρόγκα), ενώ η βιομηχανία του βινυλίου παίρνει την κάτω βόλτα». («Β», 30/5)
Ζοζέ Εντουάρντο Αγκουαλούζα
Ο πωλητής παρελθόντων
Μτφ. Μαρία Μπεζαντάκου,
Οπερα, σελ. 142
Τιμή 10,60 ευρώ
«Εχουμε ενώπιόν μας έναν ενδιαφέροντα, γεννημένο το 1960 συγγραφέα, προερχόμενο από μια ενδιαφέρουσα χώρα. Τον είχαμε γνωρίσει και παρουσιάσει από αυτές τις στήλες πριν από έναν περίπου χρόνο με αφορμή το βραβευμένο μυθιστόρημά του “Γενική θεωρία της λήθης” (επίσης εκδ. Οπερα). Επρόκειτο για ένα ευφάνταστο έργο με πρωταγωνίστρια μια γυναίκα διωκόμενη, έγκλειστη επί τέσσερις δεκαετίες στο διαμέρισμά της στη Λουάντα, που τελικά επιβιώνει παρακολουθώντας από εκεί τις αναταράξεις της αποαποικιοποίησης και τις αδυσώπητες εξελίξεις της εμφύλιας διαμάχης. Η Ανγκόλα, ως γνωστόν, κέρδισε την ανεξαρτησία της από την Πορτογαλία το 1974 μετά τη λεγόμενη Επανάσταση των Γαρυφάλλων, αλλά ακολούθησαν δεκαετίες εμφυλίου που ξεκίνησε με τοπικούς εκπροσώπους των μπλοκ του Ψυχρού Πολέμου (ΗΠΑ, Ρωσίας, Κίνας, με εμπλοκή και της Κούβας) για να καταλήξει σε ντε φάκτο διαίρεση της χώρας με βάση κυρίως τη φυλετική γεωγραφία». («Β», 16/5)
Γουίλιαμ Μάξγουελ
Αντίο τώρα, τα λέμε αύριο
Μτφ. Παν. Κεχαγιάς, σελ. 189, Gutenberg, 2020
Τιμή 12 ευρώ
«Ο συγγραφέας μοιάζει να σου λέει “κοίτα, δεν θέλω να κάνω τίποτα σπουδαίο, μια ιστορία θα σου πω μόνο”. Και όμως, στη σελ. 90, λίγο πριν από τη μέση, έρχεται να δώσει τη δική του καινοτομική συνεισφορά όταν ανατρέπει την ως τότε σύνθεση των γεγονότων από διάχυτες, εγκατεσπαρμένες στην προφορική ιστορία και στον Τύπο πληροφορίες και γράφει τη δική του εκδοχή. Εδώ το ύφος και η δομή του έργου αλλάζουν ριζικά. Αρχίζει η πραγματική μυθοπλασία, απελευθερώνεται η φαντασία και υπάρχει η άμεση, δεδηλωμένη προτροπή στον αναγνώστη ακόμη και να αμφισβητήσει κάποια από τα λεγόμενα, αν δεν του φανούν αρκούντως πειστικά». («Β», 18/7)
