Όσο περνάει ο καιρός, η κυκλοφοριακή συμφόρηση της Αθήνας γίνεται κάθε χρόνο χειρότερη.
Κατά καιρούς έχουν δοκιμασθεί διάφοροι τρόποι αντιμετώπισης του φαινομένου, ωστόσο σύμφωνα με τα στοιχεία η κατάσταση χειροτερεύει.
Η αποκαλυπτική έρευνα του MEGA για το κυκλοφοριακό χάος στην Αθήνα, φέρνει στην επιφάνεια παθογένειες ετών, αλλά δείχνει μεταξύ άλλων ότι η κατάσταση έχει φτάσει σε οριακό σημείο και αποτελεί αναγκαιότητα το να παρθούν μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Σύμφωνα το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του MEGA και του δημοσιογράφου της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», Κώστα Ντελέζου, «οι ώρες αιχμής ξεκινούν από τις 7:00 μέχρι τις 9:00. Στη Γραμμή 1 ο πρώην ΗΣΑΠ έχει διέλευση ανά 6 λεπτά, στη Γραμμή 3 ανά 4 λεπτά, και στη Γραμμή 2 ανά 4,5 λεπτά. Θα έπρεπε να είναι ανά 3 λεπτά για να μπορεί να εξυπηρετείται ο κόσμος. Με την προϋπόθεση ότι θα υπάρχουν συρμοί. Οι 14 συρμοί του ΗΣΑΠ θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί και καθυστερούν. Θα ξεκινήσουμε από το 2026 να παίρνουμε ένα συρμό ανά μήνα».
Κυκλοφοριακό «τέρας»
3,5 εκατομμύρια οχήματα στο λεκανοπέδιο
720.000 μοτοσικλέτες και
14.000 ταξί κυκλοφορούν κάθε μέρα στην Αττική
120.000 νέα οχήματα προστίθενται κάθε χρόνο στην Αττική
180-200 εκατομμύρια η ζημιά από τις χαμένες ώρες στον Κηφισό
15%-20% θα αυξηθούν έως το 2030 οι μετακινήσεις στην Αττική
50%-55% θα αυξηθεί μέχρι το 2050 ο κυκλοφοριακός φόρτος στην Αττική οδό
«Μπούκωσε» και το μετρό
13% κατά μ.ο. αυξάνεται κάθε χρόνο το επιβατικό κοινό
64.000 κατά μ.ο. οι ημερήσιες διελεύσεις από κεντρικούς σταθμούς
3,5 λεπτά η χρονική απόσταση μεταξύ των συρμών
«Έχουμε πρόβλημα στις συχνότητες. Έχουμε χάσει το στοίχημα των δημοσίων συγκοινωνιών και χάνουμε το στοίχημα του κυκλοφοριακού προβλήματος», επεσήμανε ο συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνσταντινίδης στην «Κοινωνία Ώρα MEGA».
«Βλέπουμε ότι τα αυτοκίνητα είναι πλέον πάρα πολλά και οι υποδομές πλέον δεν επαρκούν. Πρέπει να προχωρήσουμε στην ενίσχυση των δημοσίων αστικών συγκοινωνιών. Πρέπει να αυξηθεί το προσωπικό και να γίνουν οι οργανισμοί συγκοινωνιών πιο ελκυστικοί για τους εργαζόμενους», υπογράμμισε ο Στέλιος Ινεπέκογλου, πρόεδρος εργαζομένων στα τρόλεϊ, με αφορμή την αποκαλυπτική έρευνα της εκπομπής «Κοινωνία Ώρα MEGA».
«Οι μόνες σου επιλογές πλέον είναι ή να είσαι μποτιλιαρισμένος μόνος σου σε ένα αυτοκίνητο, ή να είσαι σαν σαρδέλα σε ένα ΜΜΜ στις ώρες αιχμής. Δυστυχώς αυτές είναι οι επιλογές σήμερα», επεσήμανε ο δημοσιογράφος Κώστας Ντελέζος.
Στοιχεία που προβληματίζουν
Η έλλειψη οδηγών και η παλαιότητα του στόλου λεωφορείων και συρμών, «στραγγαλίζουν» τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, που τον περασμένο χρόνο εκτέλεσαν 228.891 λιγότερα δρομολόγια, παρότι οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 35,4 εκατομμύρια!
Συγκεκριμένα, το 2024 οι επιβιβάσεις σε λεωφορεία και τρόλεϊ αυξήθηκαν κατά 8,12% φτάνοντας ετησίως στα 232.583.000, ενώ και στο μετρό αυξήθηκαν κατά 7,6%, φτάνοντας τα 254.221.000. Συνολικά μετακινήθηκαν 486,804 εκατομμύρια επιβάτες! Καταγράφηκε δηλαδή συνολική αύξηση 8% συγκριτικά με το 2023 που καταγράφηκαν 451.344 εκατ. μετακινήσεις, ενώ η αύξηση συνεχίζεται και φέτος.
Η καθημερινή εικόνα στο Μετρό του Συντάγματος, όπου λόγω της αυξημένης επιβατικής κίνησης «φρακάρουν» συχνά οι αποβάθρες του σταθμού –πρόσφατα ενεργοποιήθηκε και το «πρωτόκολλο ασφαλείας»- δείχνει ανάγλυφα τα τεράστια προβλήματα του επιβατικού κοινού της Αθήνας στις καθημερινές μετακινήσεις του, όπου κυριαρχούν η ταλαιπωρία, ο συνωστισμός, οι καθυστερήσεις και τα ανεπαρκή δρομολόγια, ειδικά τις ώρες αιχμής.
Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις του επιβατικού κοινού, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αδυνατεί να βελτιώσει άμεσα την κατάσταση, κυρίως λόγω σημαντικών ελλείψεων σε προσωπικό και τροχαίο υλικό. Ειδικότερα, η έλλειψη οδηγών, η οποία καθηλώνει περίπου το 20% των λεωφορείων της Αθήνας στα αμαξοστάσια, μαζί με την ανεπάρκεια των συρμών σε μετρό και ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους οι αστικές συγκοινωνίες παραμένουν στάσιμες. Οι οδηγοί της ΟΣΥ, από 2.955 το 2023 μειώθηκαν σε 2.707 το 2024 (248 λιγότεροι)…!
Τα στοιχεία από την έκθεση πεπραγμένων του ΟΑΣΑ για την περσινή χρονιά, δείχνουν ότι παρά τις επενδύσεις για την προμήθεια νέων λεωφορείων, τη συντήρηση τροχαίου υλικού, την παραχώρηση δρομολογίων σε ιδιώτες και τις νέες διαδικασίες προσλήψεων, η κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς επιδεινώνεται.
Στο Μετρό, τα οχηματοχιλιόμετρα που εκτελέστηκαν το 2024 μειώθηκαν σε 51,07 εκατομμύρια, από 53,54 εκατ. το 2023. Οι ασφυκτικά γεμάτοι συρμοί κατά τις ώρες αιχμής και οι ουρές αναμονής στους σταθμούς, βρίσκονται πλέον σε καθημερινή διάταξη.
Από το 2023 οι συχνότητες των δρομολογίων κατά τις ώρες αιχμής παραμένουν αμετάβλητες, στα 4,5 λεπτά στη Γραμμή 2, στα 4 λεπτά στη Γραμμή 3 και στα 6 λεπτά στη Γραμμή 1.
Επίσης, από το 2020 ενώ οι συρμοί της Γραμμής 3 του μετρό παραμένουν ίδιοι, εκτελούν μεγαλύτερα σε απόσταση και διάρκεια δρομολόγια, λόγω της επέκτασης προς τον Πειραιά με τους σταθμούς «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» το 2020 και τους σταθμούς «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» το 2022, συνολικού μήκους 7,6 χλμ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, τα ενεργά βαγόνια του μετρό πέρσι ανήλθαν σε 437, μειωμένα κατά 15 σε σχέση με το 2023. Πάντως, εντός του 2026 αναμένεται να ξεκινήσει και η σταδιακή παράδοση των 14 ανακαινισμένων συρμών της Γραμμής 1 (πρώην ΗΣΑΠ), που ήδη καθυστερούν από το 2024…! Επίσης, θα προωθηθεί η αναβάθμιση 10 επιπλέον συρμών της Γραμμής 1, καθώς και η ανάταξη 8 συρμών, παροπλισμένων από το 2012, λόγω βλάβης του στατικού μετατροπέα.
Στο εξής, το βάρος θα πέσει στις Γραμμές 2 και 3, όπου το επόμενο διάστημα αναμένονται έργα 130 εκατ. ευρώ, από διάφορες πηγές χρηματοδότησης (ΕΣΠΑ, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο), ενώ θα μπει μπροστά η ανάταξη 5 συρμών και η αναβάθμιση άλλων 12 συρμών που χρονολογούνται από το 1992 με εγκατάσταση κλιματισμού. Επιπλέον, έχει δρομολογηθεί η αγορά 15 νέων συρμών από την Ελληνικό Μετρό, εκ των οποίων οι 7 θα είναι «διρευματικοί» και θα εξυπηρετούν το Αεροδρόμιο.
Να πούμε ακόμα, ότι καθυστέρησε και η αντικατάσταση 32 χλμέτρων σιδηρoτροχιάς στις Γραμμές 2 και 3, ένα έργο που ξεκινά το αμέσως επόμενο διάστημα και ευθύνεται για βραδυπορείες των συρμών.
Στις Οδικές Συγκοινωνίες (λεωφορεία – τρόλεϊ), συμπεριλαμβανομένων των δρομολογίων που εκτελούνται από τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ, το 2024 εκτελέστηκαν 82,66 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, έναντι 83,41 εκατ. την προηγούμενη χρονιά. Την ίδια στιγμή, οι επιβιβάσεις σε λεωφορεία και τρόλεϊ αυξήθηκαν κατά 8,12% φτάνοντας, όπως είπαμε και πριν, στις 232.583.000. Έως το τέλος του 2025, τα καινούργια οχήματα αναμένεται να φτάσουν τα 950. Μέχρι σήμερα, στους δρόμους της Αττικής κυκλοφορούν πάνω από 500 οχήματα νέας γενιάς, εκ των οποίων τα 240 είναι ηλεκτρικά. Ο στόλος των λεωφορείων στην Αθήνα έχει ανανεωθεί σχεδόν σε ποσοστό 65%, ενώ από τις αρχές του νέου έτους θα κινούνται συνολικά 1.100 νέα λεωφορεία.
Σημειώνεται, ότι το 2024 ο ενεργός στόλος της ΟΣΥ και των ΚΤΕΛ ανερχόταν σε 1.373 οχήματα, όταν το 2023 ήταν 1.550, δηλαδή 177 περισσότερα. Ακόμα κι έτσι, όμως, στους δρόμους έβγαιναν καθημερινά 1.050 οχήματα, λόγω έλλειψης οδηγών. Επίσης, τα τρόλεϊ μειώθηκαν από 210 σε 199.
Παρόλα αυτά, οι εισπράξεις όλων των μεταφορικών φορέων, το 2024, μειώθηκαν κατά 3,9%, συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, φτάνοντας στα 254,8 εκατ. ευρώ. Όπως επισημαίνεται στην έκθεση πεπραγμένων, αυτό «οφείλεται αποκλειστικά στη μείωση των εισπράξεων από τα δικαιώματα μετακίνησης που ανήλθαν σε 65,7 εκατ. ευρώ, έναντι 94,9 εκατ. το 2023. Πρόκειται για ποσά που καταβάλλονται από διάφορα υπουργεία, προκειμένου να διατηρείται μειωμένο το κόμιστρο σε φοιτητές, ΑμεΑ, ηλικιωμένους, σώματα ασφαλείας κ.λπ.