Τα όρια υγρών που ισχύουν για τις χειραποσκευές στα αεροπορικά ταξίδια εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενδέχεται να αποτελέσουν σύντομα παρελθόν, καθώς νέοι προηγμένοι σαρωτές που ανιχνεύουν υγρές εκρηκτικές ύλες έχουν λάβει επίσημη έγκριση για εγκατάσταση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Μέχρι σήμερα, οι επιβάτες υποχρεούνται να μεταφέρουν υγρά σε δοχεία χωρητικότητας έως και 100 ml, μέτρο που συχνά θεωρείται ένας από τους πλέον αμφιλεγόμενους και δυσανάλογα αυστηρούς κανόνες των αεροπορικών μετακινήσεων. Η νέα τεχνολογία αναμένεται να αλλάξει ριζικά αυτή την πρακτική, ανοίγοντας τον δρόμο προς μεγαλύτερη ευελιξία και άνεση για τους ταξιδιώτες.
Τεχνολογικές εξελίξεις και χαλάρωση των περιορισμών
Η αναβαθμισμένη τεχνολογία βασίζεται σε αξονική τομογραφία ιατρικής ακριβείας, επιτρέποντας στο προσωπικό ασφαλείας να ελέγχει το περιεχόμενο των αποσκευών με υψηλής ανάλυσης τρισδιάστατες εικόνες, χωρίς να καθυστερεί ο έλεγχος. Οι σαρωτές αυτοί είναι σε θέση να ανιχνεύουν τόσο στερεά όσο και υγρά εκρηκτικά, γεγονός που διευκολύνει τον εντοπισμό απειλών με μεγαλύτερη ταχύτητα και αξιοπιστία.
Όπως ανέφερε εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο ειδησεογραφικό πρακτορείο DPA, χάρη στη νέα τεχνολογία, τα αεροδρόμια έχουν πλέον τη δυνατότητα να καταργήσουν το καθεστώς περιορισμών στα υγρά. Παρόλα αυτά, η απόφαση για το πότε και πώς θα υλοποιηθεί η αλλαγή ανήκει σε κάθε αεροδρόμιο ξεχωριστά.
Η άρση των κανόνων δεν θα εφαρμοστεί άμεσα, καθώς τα περισσότερα αεροδρόμια στην Ευρώπη δεν έχουν ακόμη εξοπλιστεί πλήρως με τα νέα μηχανήματα. Σύμφωνα με την Ένωση Γερμανικών Αεροδρομίων (ADV), ταξιδιώτες σε ορισμένα γερμανικά αεροδρόμια μπορεί σύντομα να μεταφέρουν έως και δύο λίτρα υγρών στις χειραποσκευές τους.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ADV, Ραλφ Μπέιζελ, χαρακτήρισε την εξέλιξη αυτή ως «σημαντικό βήμα για μεγαλύτερη ευκολία και ταχύτερες διαδικασίες στα αεροδρόμια», υπογραμμίζοντας πως η νέα τεχνολογία είναι «ασφαλής και αξιόπιστη».
Ομαλή μετάβαση και εκκρεμότητες στα αεροδρόμια
Παρ’ όλα αυτά, οι περισσότεροι Γερμανοί επιβάτες θα συνεχίσουν προσωρινά να ακολουθούν τους ισχύοντες περιορισμούς, λόγω του συνδυασμού παλαιότερου και νέου εξοπλισμού, διαφορετικών βαθμών ετοιμότητας λογισμικού και της αδυναμίας προενημέρωσης των ταξιδιωτών σχετικά με το είδος του σαρωτή που θα χρησιμοποιηθεί. Έτσι, έως την πλήρη υιοθέτηση των νέων συστημάτων, τα υγρά πρέπει να τοποθετούνται σε επανασφραγιζόμενες πλαστικές σακούλες μέχρι του ενός λίτρου.
Τα αρχικά μέτρα για τον περιορισμό των υγρών στα 100 ml, τα οποία εισήχθησαν το 2006, συχνά προκαλούσαν σύγχυση και απογοήτευση στους ταξιδιώτες, εξαιτίας των ασαφών οδηγιών και των ασυνεπών ελέγχων.
Η τρέχουσα κατάσταση σε γερμανικά και ευρωπαϊκά αεροδρόμια
Το διεθνές αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης έχει εγκαταστήσει 40 σαρωτές τεχνολογίας αξονικής τομογραφίας σε συνολικά σχεδόν 190 σημεία ελέγχου, ενώ έχει παραγγείλει επιπλέον 40. Παρά ταύτα, δεν προβλέπονται άμεσες αλλαγές στην πολιτική ασφαλείας, λόγω αβεβαιότητας σχετικά με τη διαχείριση των σαρωτών ανά επιβάτη.
Στο αεροδρόμιο του Μονάχου, τη δεύτερη μεγαλύτερη πύλη της Γερμανίας, τα προηγμένα μηχανήματα διατίθενται ήδη ευρέως. Ωστόσο, όπως διευκρίνισε κυβερνητικός εκπρόσωπος, οι αναγκαίες αναβαθμίσεις στο λογισμικό θα αναβληθούν, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη ροή των ταξιδιωτών κατά τη θερινή περίοδο. Έτσι, οι περιορισμοί για τα υγρά παραμένουν, ειδικά στις ζώνες που δεν διαθέτουν ακόμη τη νέα τεχνολογία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωστοποιεί ότι περίπου 700 σαρωτές, που αξιοποιούν την τεχνολογία αξονικής τομογραφίας, βρίσκονται ήδη σε λειτουργία ή εγκαθίστανται σε αεροδρόμια 21 κρατών-μελών της ΕΕ. Η πρώτη επιβολή του κανόνα περί υγρών το 2006 αποτέλεσε απάντηση σε αποτραπείσα τρομοκρατική απόπειρα με υγρά εκρηκτικά σε αεροσκάφος.
Παρά το γεγονός ότι οι αξονικοί τομογράφοι χρησιμοποιούνται σε επιλεγμένα αεροδρόμια τα τελευταία χρόνια για να επιτρέψουν τη μεταφορά μεγαλύτερων ποσοτήτων υγρών, τον τελευταίο χρόνο εμφανίστηκαν προβληματισμοί γύρω από την αξιοπιστία τους, οδηγώντας την Ευρωπαϊκή Ένωση στη διενέργεια περαιτέρω ελέγχων και δοκιμών.