Ιδιαίτερα απαιτητικά και για πολύ καλά προετοιμασμένους ήταν, σύμφωνα με τους υποψήφιους διοικητές και αναπληρωτές του ΕΣΥ, τα θέματα στο πρώτο ηλεκτρονικό τεστ δεξιοτήτων για τα ανώτερα στελέχη στην ιστορία του Δημοσίου, που πραγματοποιήθηκε στα τέλη Μαρτίου.

Η διαγωνιστική διαδικασία υπό τον ΑΣΕΠ, με την οποία ξεκίνησε και στην πράξη η αναζήτηση των υποψηφίων που θα αναλάβουν τις θέσεις ευθύνης στον κρίσιμο τομέα της Υγείας, αποδείχθηκε στην κυριολεξία δοκιμασία για το μεγαλύτερο μέρος των υποψηφίων.

Υπενθυμίζεται πως στο τεστ δεξιοτήτων πήραν μέρος 1.034 υποψήφιοι, από τους συνολικά 1.101 υποψηφίους που είχαν υποβάλει αίτηση συμμετοχής. Σύμφωνα, δε, με τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ, Θάνο Παπαϊωάννου, ο διαγωνισμός αυτός, που είναι η πρώτη φάση για την επιλογή διοικήσεων των ΥΠΕ (21 θέσεις διοικητών και υποδιοικητών) και των νοσοκομείων (152 θέσεις διοικητών και αναπληρωτών διοικητών), αποτελεί μια σημαντική καινοτομία.

Οι ενότητες του Παραγωγικού και Επαγωγικού Συλλογισμού καθώς και της Διαχείρισης Εργασιακών Σεναρίων φαίνεται πως δυσκόλεψαν αρκετά τους υποψήφιους διοικητές και αναπληρωτές σε Υγειονομικές Περιφέρειες ή νοσοκομεία, με τον χρόνο να αποδεικνύεται ο μεγαλύτερος εχθρός τους. Για τους μεγαλύτερης ηλικίας υποψηφίους το γεγονός ότι εξετάστηκαν ηλεκτρονικά αποτέλεσε ακόμα μία τροχοπέδη.

Ο χρόνος

Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα ανέφεραν συμμετέχοντες μετά την ολοκλήρωση του τεστ, στο πρώτο μέρος της εξέτασης ο χρόνος που είχαν στη διάθεσή τους για να απαντήσουν σε 12 ερωτήματα, καθένα με πέντε-έξι επιλογές, ήταν μόλις 18 λεπτά. Την ίδια στιγμή τα θέματα εργασιακής διαχείρισης και ανάλυσης σεναρίων, όπως υποστηρίζουν, αφορούσαν περισσότερο το ευρύτερο Δημόσιο και όχι τον τομέα της Υγείας, με κάποιους να αναρωτιούνται για ποιον λόγο, παρόλο που οι εξετάσεις έγιναν ηλεκτρονικά, δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη τα αποτελέσματα.

Αρκετοί συμμετέχοντες, μάλιστα, στάθηκαν στο γεγονός ότι δεν απάντησαν όλοι στα ίδια θέματα. Σύμφωνα, ωστόσο, με τον ΑΣΕΠ οι ερωτήσεις των προσαρμοστικών τεστ μέσω των οποίων εξετάστηκαν οι ενότητες του Παραγωγικού και Επαγωγικού Συλλογισμού δεν είναι βαθμολογικά ισοδύναμες. «Η δοκιμασία ξεκινά με την εμφάνιση σε όλους τους υποψηφίους μιας μέτριου βαθμού δυσκολίας ερώτησης.

Εάν ο υποψήφιος απαντήσει σωστά στην ερώτηση αυτή, τότε η επόμενη ερώτηση που θα κληθεί να απαντήσει θα είναι μια μεγαλύτερου βαθμού δυσκολίας, ενώ εάν απαντήσει λανθασμένα στην πρώτη ερώτηση, τότε η επόμενη που θα κληθεί να απαντήσει θα είναι μια μικρότερου βαθμού δυσκολίας. Αυτή η ροή/διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι να ολοκληρωθεί το σύνολο των ερωτήσεων που περιλαμβάνει η εκάστοτε δοκιμασία».

Στελέχη του ΑΣΕΠ τόνιζαν στα «ΝΕΑ» πως βασικό ζητούμενο στο τεστ δεξιοτήτων είναι η ταχύτητα, μια διαδικασία άλλωστε που συναντάται σε περισσότερες από 50 χώρες κατά την επιλογή προσωπικού στο Δημόσιο, ακόμη και στο NHS (Εθνικό Σύστημα Υγείας Αγγλίας).

Πάντως, μετά το τεστ δεξιοτήτων, θα ακολουθήσουν για τους υποψήφιους διοικητές και αναπληρωτές στο ΕΣΥ ο έλεγχος και η μοριοδότηση τυπικών προσόντων και η διενέργεια συνεντεύξεων, πρώτα για τις διοικήσεις των ΥΠΕ και στη συνέχεια για τις διοικήσεις των νοσοκομείων. Είναι ενδεικτικό πως από τους 15 υποψηφίους με την καλύτερη βαθμολογία θα προκύψουν οι επτά… φιναλίστ για κάθε θέση, οι οποίοι και θα περάσουν από δομημένη συνέντευξη, που θα οδηγήσει στους τρεις επικρατέστερους, με τον υπουργό να κάνει την τελική επιλογή.

Σε ραδιοφωνική της συνέντευξη χθες, η υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως, προανήγγειλε πως αυτή η διαδικασία θα εφαρμοστεί και στους υπόλοιπους φορείς του Δημοσίου το επόμενο χρονικό διάστημα, τονίζοντας ότι αυτή αφορά περίπου 600 υψηλόβαθμες θέσεις σε φορείς του Δημοσίου.

Καλύτερη προετοιμασία απαιτείται για τα τεστ δεξιοτήτων, ώστε να αποκλείονται η υποκειμενικότητα και τα αντιφατικά στοιχεία, σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα Δημόσιας Διοίκησης, π. βουλευτή, Παναγιώτη Καρκατσούλη, ο οποίος μιλώντας στα «ΝΕΑ» τονίζει πως οι δεξιότητες είναι κοινές και στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες.

«Το ζητούμενο είναι να μπορείς να τα προσαρμόζεις στην κουλτούρα και τη γραφειοκρατία της χώρας σου. Ενα σενάριο εργασίας που θα ήταν σωστό σε μια χώρα, μπορεί να είναι εντελώς λάθος στην Ελλάδα».