Oλο και περισσότερο η τεχνολογία γίνεται καθημερινό εργαλείο ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις, με τον ψηφιακό μετασχηματισμό των μεγάλων να τρέχει με σημαντικό ρυθμό και τις μικρές επιχειρήσεις να ακολουθούν και αυτές, έστω και με πιο αργά βήματα. Μάλιστα οι νέες τεχνολογικές εφαρμογές  μπαίνουν όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων και ενδεικτικό είναι, σύμφωνα με στοιχεία της Salesforce, ότι σε ΕΕ και ΗΠΑ με τεχνητή νοημοσύνη πραγματοποιήθηκε το 17% των παραγγελιών που έγιναν την εορταστική περίοδο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ετήσιας Eρευνας Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Ηλεκτρονικού Εμπορίου στις ελληνικές επιχειρήσεις για το 2023, η οποία εξετάζει τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή, την πρόσβαση στο Διαδίκτυο, τη συνδεσιμότητα, την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μέσα στην επιχείρηση, καθώς και στη λήψη παραγγελιών και τη διενέργεια πωλήσεων και αγορών μέσω Διαδικτύου (ηλεκτρονικό εμπόριο), πάνω από εννέα στις δέκα επιχειρήσεις στην Ελλάδα αξιοποιούν κάποια δυνατότητα που προσφέρει η τεχνολογία, με το 47,5% των απασχολουμένων να έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο για επαγγελματικούς σκοπούς.

Μάλιστα,σύμφωνα με τα στοιχεία, σήμερα το 7,1% του τζίρου των επιχειρήσεων στην Ελλάδα γίνεται πλέον από το ηλεκτρονικό εμπόριο, περίπου 25 δισ. ευρώ, ενώ 20,6% των παραγγελιών γίνεται μέσω των ιστοσελίδων ή ειδικών εφαρμογών που διαθέτουν οι επιχειρήσεις. Η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι εργαλείο για πάνω από έναν στους δύο εργαζομένους στις επιχειρήσεις, καθώς το 59,8% χρησιμοποιεί κάποιο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook, LinkedIn, Twitter, Yammer, Instagram, YouTube κ.λπ.) για εταιρικούς σκοπούς.

Σε σύνολο 42.451 επιχειρήσεων με απασχολούμενα 10 άτομα και άνω, το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι 41.848 επιχειρήσεις είχαν πρόσβαση στο Διαδίκτυο για επαγγελματικούς σκοπούς, ποσοστό 98,6%, όταν το 2022 αντίστοιχα, σε σύνολο 39.460 επιχειρήσεων, οι 38.337 επιχειρήσεις είχαν πρόσβαση στο Διαδίκτυο (σταθερή και κινητή) για επαγγελματικούς σκοπούς – μέσα σε έναν χρόνο σημειώθηκε αύξηση ως προς τον αριθμό των επιχειρήσεων που έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο κατά 9,2%. Επίσης φέτος σε σύνολο 42.451 επιχειρήσεων με συνολικό κύκλο εργασιών 354,3 δισ. ευρώ, οι 8.765 έλαβαν παραγγελίες μέσω ιστοσελίδας ή ειδικών εφαρμογών ή μέσω μηνυμάτων τύπου EDI, ποσοστό 20,6%, όταν πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 18,9% και ο κύκλος εργασιών από αυτές τις παραγγελίες στο 6,9% του συνόλου.

Τεχνητή νοημοσύνη

Στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις που έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο χρησιμοποιούν πλέον και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης για τουλάχιστον μία από τις παρακάτω χρήσεις όπως για δραστηριότητες έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας (R&D), για λογιστική, έλεγχο ή χρηματοοικονομική διαχείριση, για logistics, για οργάνωση διαδικασιών διοίκησης ή διαχείρισης επιχειρήσεων, για μάρκετινγκ ή πωλήσεις. Μάλιστα από πρόσφατη μελέτη της εταιρείας Deloitte με θέμα «Η επίδραση του Gen AI στην ελληνική οικονομία», προκύπτει ότι η υιοθέτηση του Gen AI από τις ελληνικές επιχειρήσεις όλων των κλάδων της οικονομίας, αν και βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, με το 15% να απαντά ότι έχει ξεκινήσει να πειραματίζεται με την εν λόγω προηγμένη ψηφιακή τεχνολογία, οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις πιστεύουν πως η υιοθέτηση λύσεων Gen AI μπορεί να βελτιώσει την αποδοτικότητα και να ενισχύσει την ανάπτυξή τους.