Aσυνεπείς με τον έλεγχο των ΚΤΕΟ παραμένουν οι Έλληνες ιδιοκτήτες ΙΧ, αγνοώντας παράλληλα την συντήρηση του αυτοκινήτου τους, την στιγμή που στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν εδώ και πολλές δεκαετίες εκατομμύρια αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας που έχουν ένα μεγάλο μερίδιο στην αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων. Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Κωνσταντίνος Βήκας ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων στην χώρα μας πλησιάζει τα 9 εκατομμύρια. Από αυτά ένα μεγάλο ποσοστό ,που ξεπερνά το 30%, περίπου 2,84 εκατ. οχήματα δεν προσέρχονται τη διαδικασία τεχνικού ελέγχου.
Ο πρόεδρος των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, κ. Βήκας τονίζει ότι: «Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το 2022 στη χώρα μας κυκλοφορούσαν 8.882.981 οχήματα όλων των κατηγοριών. Ο μέσος όρος ηλικίας τους θα συμπληρώσει το Δεκέμβριο του 2023 τα 17 έτη. Αν από το παραπάνω σύνολο αφαιρεθούν τα καινούργια οχήματα τετραετίας (δεν ελέγχονται στο ΚΤΕΟ) και οι καταγεγραμμένοι (στο ΥΜΕ) διενεργούμενοι έλεγχοι στα ΚΤΕΟ προκύπτει ότι 2,9 εκ. οχήματα (32% των κυκλοφορούντων) δεν προσκομίζονται για τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ». Ακόμη πιο τραγική είναι η κατάσταση για την κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, όπου το ποσοστό αποχής εκτιμάται ότι αγγίζει το 70%, στοιχείο που φανερώνει την αδιαφορία των ιδιοκτητών ΙΧ για την ρύπανση του περιβάλλοντος. «Υπολογίζεται αντίστοιχα ότι περίπου 6 εκ. οχήματα παραμένουν εκτός διαδικασίας ελέγχου ρύπων και έκδοσης ΚΕΚ, ήτοι ποσοστό περίπου 70% επί των κυκλοφορούντων.» όπως ανέφερε ο πρόεδρος των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Η παλαιότητα των οχημάτων αλλά και το γεγονός ότι τα γηρασμένα οχήματα δεν ελέγχονται από τα ΚΤΕΟ αποτελεί ένα μεγάλο κίνδυνο για την οδική ασφάλεια. «Ένα παλαιό όχημα χάνει σταδιακά την ικανότητα και την αντοχή που είχαν τα συστήματα του. Ανάλογα με την χρήση και τις συνθήκες κυκλοφορίας αυτό μπορεί να συμβεί συχνότερα ή αντίστοιχα πιο αραιά. Ένα ασυντήρητο όχημα έχει αποδειχθεί ότι μας εκθέτει όλους μας σε άμεσο κίνδυνο ατυχήματος και παράλληλα μπορεί να μολύνει υπερβολικά το περιβάλλον.» τόνισε ο κ. Βήκας που εκτός των άλλων σε ένα παλιό αυτοκίνητο ο οδηγός επιβαρύνεται με επιπλέον κόστη που προκύπτουν από περίσσια κατανάλωση καυσίμων ή και λόγω εκτεταμένων φθορών και ιδιαίτερα κοστοβόρων στην εξέλιξη του χρόνου.
«ΠΑΝΤΡΕΥΟΜΑΣΤΕ ΤΑ …ΣΑΒΟΥΡΑΚΙΑ»
Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ ο ρυθμός ανανέωσης τους στόλου διαφαίνεται ότι δεν αποσύρουν τα παλιά οχήματα άσχετα από το αν αγοράσουμε καινούργιο, ενώ το πιο εγκληματικό ότι ένα μεγάλο ποσοστό αυτών είναι ασυντήρητα χωρίς να έχουν περάσει ΚΤΕΟ.
«Από τα παραπάνω δεδομένα γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο τεχνικός έλεγχος ΚΤΕΟ καθίσταται ακόμη πιο αναγκαίος και δεν θα πρέπει να αποφεύγεται από κανέναν οδηγό, αφενός διότι πρωτίστως αφορά στη δική του ασφάλεια , αφετέρου διότι δύναται να επηρεάσει σοβαρά την κυκλοφορία στους δρόμους και να επιβαρύνει – μολύνει το περιβάλλον με υπερβολικούς αέριους ρύπους επηρεάζοντας έτσι άμεσα και έμμεσα την υγεία όλων μας.» επεσήμανε ο κ. Βήκας.
ΣΤΟΝ ΠΑΓΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΑΝΕΛΕΓΚΤΩΝ ΙΧ
Στον «πάγο» βρίσκεται, όμως, εδώ και πολλά χρόνια και το σύστημα ηλεκτρονικής διασταύρωσης για τον αυτόματο εντοπισμό των παραβατών που δεν περνάνε ΚΤΕΟ.
Ο κ. Βήκας είναι σαφής: « Από το 2015 θεσμοθετήθηκε η διαδικασία ηλεκτρονικής διασταύρωσης προκειμένου να καταστεί ευχερής ο εντοπισμός των παραβατών. Αυτό πρακτικά δύναται να επιτευχθεί από την αντιπαραβολή των βάσεων δεδομένων στο Υπουργείο Οικονομικών όπου εκδίδονται τα τέλη κυκλοφορίας και της βάσεως δεδομένων ελέγχων ΚΤΕΟ που τηρείται στο ΥΜΕ. Από αυτή τη διαδικασία δύναται να προκύψει εύκολα το σύνολο των ανέλεγκτων οχημάτων. Έως σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί για τεχνικούς λόγους. Δυστυχώς η ολιγωρία των αρμοδίων δεν ευνοεί κανέναν μας ενώ παράλληλα εκθέτει σε μεγάλο κίνδυνο την κοινωνία μας.»
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν σε πρόσφατη συνάντηση του Σωματείου των ΚΤΕΟ με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, τα αρχικά προβλήματα που αφορούσαν σε λογισμικά συστήματα έχουν πλέον ξεπεραστεί και αναμένεται η εφαρμογή της ηλεκτρονικής διασταύρωσης ΚΤΕΟ εντός του 2023.