Προσωπικό αντίγραφο του πρώτου μυθιστορήματος της Βιρτζίνια Γουλφ επανεμφανίζεται και ψηφιοποιείται πλήρως για πρώτη φορά.

Το βιβλίο ανακαλύφθηκε το 2021, αφού κατά λάθος είχε φιλοξενηθεί στο επιστημονικό τμήμα της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ για 25 χρόνια.

Είναι το μοναδικό διαθέσιμο στο κοινό αντίγραφο του είδους του και περιέχει σπάνιες σημειώσεις και διορθώσεις της ίδιας της Βιρτζίνια Γουλφ.

Μια άλλη βρετανική πρώτη έκδοση που χρησιμοποιήθηκε προσωπικά από τη Γουλφ ανήκει σε ιδιώτη συλλέκτη με έδρα το Λονδίνο.

Οι μελετητές λένε ότι το εύρημα είναι «αξιοσημείωτο» και θα μπορούσε να δώσει πληροφορίες για την ψυχική υγεία και τη συγγραφική διαδικασία της Αγγλίδας συγγραφέως.

Photo: Univercity of Sydney

Η συνείδηση ως μέσο

Η Γουλφ θεωρείται μία από τις σημαντικότερες σύγχρονες συγγραφείς του 20ού αιώνα, δημοσιεύοντας περισσότερα από 45 έργα, μεταξύ των οποίων το «Στον Φάρο» και το «Κυρία Νταλογουέι».

Πρωτοστάτησε στη χρήση της συνείδησης ως αφηγηματικό μέσο και αποτελεί διαρκή λογοτεχνική επιρροή μέχρι σήμερα.

Το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ ελπίζει ότι με το να μοιραστεί δημόσια το αντίγραφό του, οι πολλαπλές σημειώσεις που δείχνουν τις «υιοθετημένες και εγκαταλελειμμένες αναθεωρήσεις θα δώσουν σε μια νέα γενιά αναγνωστών, φοιτητών λογοτεχνίας και μελετητών κάποια εικόνα των σκέψεων της Γουλφ».

Η μάχη της με την κατάθλιψη

Η Γουλφ υπέφερε από σοβαρές ψυχικές διαταραχές κατά τη διάρκεια των επτά ετών που εκτιμάται ότι χρειάστηκε για να ολοκληρώσει «Το Ταξίδι».

Ξαναέπεσε σε κατάθλιψη και μπήκε σε οίκο ευγηρίας την ημέρα πριν από τη δημοσίευση του βιβλίου το 1915, όπου παρέμεινε για έξι μήνες. Ο σύζυγός της Λέοναρντ Γουλφ είπε ότι «έγραφε κάθε μέρα με ένα είδος βασανιστικής έντασης» για να ολοκληρώσει το μυθιστόρημα.

Έμεινε σε ίδρυμα και αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της ζωής της. Πέθανε τον Μάρτιο του 1941, σε ηλικία 59 ετών, αφού γέμισε τις τσέπες του παλτού της με πέτρες και περπάτησε μέσα στον ποταμό Ουζ.

Οι σημειώσεις της Γουλφ / Photo: Univercity of Syndey

Ταύτιση γραφής

Το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ δήλωσε ότι φαίνεται πως το αντίτυπο του «Ταξιδιού» που ανακαλύφθηκε εκ νέου είχε χαθεί «μέσα στη φασαρία της καθημερινής ζωής της πανεπιστημιούπολης και της βιβλιοθήκης».

Ο Σάιμον Κούπερ, υπεύθυνος υπηρεσιών δεδομένων της βιβλιοθήκης Fisher, βρήκε το βιβλίο λανθασμένα τοποθετημένο στα ράφια του 2021.

«Ήξερα ότι το βιβλίο δεν ανήκε εκεί, οπότε το έβγαλα και τότε είδα το όνομα της συγγραφέως γραμμένο χειρόγραφα στην πρώτη σελίδα» είπε.

«Έτσι, κοίταξα τον γραφικό της χαρακτήρα για να τον συγκρίνω και ταίριαζε. Είναι το αντίγραφό της».

Το Πανεπιστήμιο απέκτησε το βιβλίο στα τέλη της δεκαετίας του 1970 μέσω του βιβλιοπωλείου Bow Windows στο Lewes του East Sussex.

Η Γουλφ και ο σύζυγός της Λέοναρντ Γουλφ είχαν ζήσει στην περιοχή – και το κοινό μπορεί να επισκεφθεί το εξοχικό τους καταφύγιο του 16ου αιώνα, το Monk’s House, το οποίο ανήκει στο National Trust.

Δείτε το βίντεο

«Μοναδικό αντικείμενο»

Τα πρωτότυπα αντίγραφα των χειρογράφων, μυθιστορημάτων, δοκιμίων και διηγημάτων της πωλούνται σήμερα για τεράστια ποσά.

Ένα από τα παλαιότερα βιβλιοπωλεία παλαιών βιβλίων στον κόσμο, το Maggs Bros στο Λονδίνο, δήλωσε στο BBC ότι το ανακαλυφθέν αντίγραφο της Γουλφ θα μπορούσε να αξίζει περίπου 250.000 λίρες (321.500 δολάρια), δεδομένου ότι το άλλο αντίτυπο πρώτης έκδοσης πωλήθηκε για λίγο πάνω από 91.000 λίρες το 2001.

«Οι τιμές έχουν αυξηθεί για αυτό το υλικό από τότε, σε ορισμένα μέρη αρκετά σημαντικά» δήλωσε η Bonny Beaumont, ειδικός στις σύγχρονες πρώτες εκδόσεις της Maggs Bros.

Στην επανευρεθείσα έκδοση του «Ταξιδιού», διακρίνονται χειρόγραφες διορθώσεις που έκανε η Γουλφ με μπλε και καφέ μολύβι, με δακτυλογραφημένα αποσπάσματα κολλημένα στις σελίδες.

Ορισμένες από τις αλλαγές θα μπορούσαν να έχουν γίνει από έναν εκδότη ή κάποιον άλλον.

Οι ακαδημαϊκοί λένε ότι το σπάνιο κείμενο αντανακλά την κατανόηση της Γουλφ για τη δική της διαδικασία της συγγραφής και τον τρόπο με τον οποίο ανέπτυξε την τέχνη της.

«Φέρει εικονική αξία» δήλωσε στον Μαρκ Μπάιρον – καθηγητή Σύγχρονης Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, ο οποίος έχει μελετήσει το βιβλίο αυτοπροσώπως.

«Οι αναθεωρήσεις είναι συναρπαστικές όσον αφορά το τι σκεφτόταν η Γουλφ εκείνη την εποχή», πρόσθεσε.

«Ο ρόλος της στις εκδοτικές αποφάσεις της ως προς την πρώτη αμερικανική έκδοση του μυθιστορήματος το 1920 είναι ένα σημαντικό στοιχείο της κειμενικής ιστορίας του».

Το Ταξίδι της Βιρτζίνια Γουλφ

Καθρέφτιζε την ψυχή της

«Η συμπερίληψη των σχολίων και των διορθώσεων της Γουλφ με το δικό της χέρι, σε επικολλημένα δακτυλογραφημένα φύλλα και σε περιθωριακές εκδοτικές οδηγίες, καθιστούν αυτό το αντικείμενο μοναδικό, ρίχνοντας φως στις διαδικασίες σύνθεσης ενός κομβικού μυθιστορήματος στην καριέρα της Γουλφ, και συνεπώς στην ιστορία του μυθιστορήματος στον 20ο αιώνα».

Πρόσθεσε ότι η δύσκολη σύνθεση του μυθιστορήματος οδήγησε στην πρώτη σημαντική κατάρρευση της Γουλφ ως ενήλικη, υποδηλώνοντας ότι το θέμα και η αφηγηματική τεχνική που αναπτύσσεται στο μυθιστόρημα μπορεί να ρίξει φως σε θέματα ψυχολογίας και ψυχικής δυσφορίας και στη σύνδεσή τους με την αναδυόμενη καριέρα της Γουλφ ως συγγραφέα.

Ορισμένοι έχουν υποθέσει ότι η Γουλφ «ενδεχομένως να αισθανόταν άβολα με το πόσο στενά οι προβληματισμοί καθρέφτιζαν τη δική της ψυχική υγεία όταν έγραφε το βιβλίο» γεγονός που οδήγησε στις αλλαγές.

Ακούστε τη φωνή της Βιρτζίνια Γουλφ

Η Γουλφ ψηφιοποιήθηκε

Τα περισσότερα από τα έργα της Γουλφ φυλάσσονται στο Smith College στο Νορθάμπτον της Μασαχουσέτης και η συλλογή Berg στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης.

Πολλοί πίστευαν εδώ και καιρό ότι η άλλη πρώτη έκδοση του «Ταξιδιού» που ανήκε στη Γουλφ βρισκόταν σε μυστική ιδιωτική συλλογή στις ΗΠΑ. Είναι γνωστό ως το αντίτυπο «Adams», καθώς αποτελούσε μέρος μιας βιβλιοθήκης που ανήκε σε κάποιον FB Adams.

Ωστόσο, το BBC έμαθε ότι το αντίγραφο Adams βρίσκεται στο Λονδίνο και ανήκει σε ιδιώτη Βρετανό συλλέκτη. Το απέκτησε μέσω του εμπόρου σπάνιων βιβλίων Peter Harrington σε μια δημοπρασία του οίκου Sotheby’s το 2001.

Ο γιος του Peter Harrington, ο Pom, ο οποίος διευθύνει τώρα την επιχείρηση, δήλωσε ότι ήταν ενθουσιασμένος από την εκ νέου ανακάλυψη και την ψηφιοποίηση του «Ταξιδιού», και πρόθυμος να εξετάσει τη διαφορά μεταξύ των δύο αντιτύπων.

*Με στοχεία από το bbc.com