Με μοναδικά προαπαιτούμενα τη συνεργασία και τα έντονα χρώματα σε χάρτινη επιφάνεια ελάχιστης διάστασης Α4, 4.044 παιδιά από 150 νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία πανελλαδικά που είναι μέλη της Παιδικής HELMEPA έλαβαν μέρος, υπό την καθοδήγηση 342 εκπαιδευτικών, στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής της Ελληνικής Ενωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος – HELMEPA, έναν θεσμό που διεξάγεται ετησίως από το 1985, δημιουργώντας ζωγραφιές με λύσεις για την κλιματική αλλαγή. Από τη συγκεκριμένη διαδικασία, την οποία κλήθηκε να βαθμολογήσει ειδική επιτροπή με κριτήρια τη δημιουργικότητα, την παιδική αυθεντικότητα, τη συνάφεια με το θέμα, την πρωτοτυπία και το αισθητικό αποτέλεσμα, προέκυψαν 332 ομαδικά έργα, εκ των οποίων βραβεύτηκαν τα εννιά.

Τα έργα που αναδείχθηκαν πρώτα ανά κατηγορία (1η κατηγορία: Νηπιαγωγεία και Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής, νικητής: 22ο Νηπιαγωγείο Ρόδου – 2η κατηγορία: Α’, Β’, Γ’ Τάξεις Δημοτικού, νικητής: Εκπαιδευτήρια «Μαυρομμάτη», Α’ Τάξη – 3η κατηγορία: Δ’, Ε’, ΣΤ’ Τάξεις Δημοτικού, νικητής: 3ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης, Δ’ Τάξη) θα αποτελέσουν την κεντρική αφίσα της HELMEPA για την ευαισθητοποίηση του κοινού και από Σεπτέμβρη θα διατεθούν σε όλα τα σχολεία της χώρας, ώστε να φτάσει παντού το μήνυμα δράσης για την κλιματική αλλαγή.

Μαθησιακή εμπειρία

Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, που εντάσσεται στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, μιλά στα «ΝΕΑ» η γενική διευθύντρια της HELMEPA Ολγα Σταυροπούλου. «Ο διαγωνισμός ζωγραφικής, εκτός από τις υπέροχες δημιουργίες των παιδιών γεμάτες μηνύματα και χρώματα, αποτελεί μια μοναδική μαθησιακή εμπειρία ενδυνάμωσης και εθελοντισμού, μέσα από την οποία τα παιδιά κατανοούν τις προκλήσεις όπως η θαλάσσια ρύπανση και η κλιματική αλλαγή, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργούν και τις ήπιες δεξιότητές τους (soft skills) όπως η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η εξεύρεση λύσεων, η προσαρμοστικότητα και η ενσυναίσθηση. Πίσω από κάθε ζωγραφιά βρίσκεται ένας εθελοντής εκπαιδευτικός που πήρε την πρωτοβουλία να οργανώσει και κυρίως να ενθαρρύνει τα παιδιά να «δουλέψουν» ομαδικά, να βρουν κοινούς τόπους και να κατανοήσουν ότι έχουν τη δύναμη να διασφαλίσουν την υγεία των θαλασσών».

Εντυπωσιασμένη από το αισθητικό αποτέλεσμα των έργων που έφτασαν στο μέιλ της προς βαθμολόγηση δηλώνει η γκαλερίστρια και μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης Μαρίζα Φασιανού. «Τα παιδιά εξέφρασαν παραστατικά την αγωνία τους για το περιβάλλον και αυτό είναι ένα πολύ αισιόδοξο μήνυμα για το μέλλον του πλανήτη. Μερικά έργα με εντυπωσίασαν γιατί ήταν πολύ δημιουργικά, ξέφευγαν από το «φορμά» και θύμιζαν έντονα μοντέρνα τέχνη. Τα μικρά παιδιά είναι οι καλύτεροι ζωγράφοι γιατί έχουν αυθορμητισμό».

Ευαισθητοποιημένα

Για τα 19 «γλαρόπουλα» του α’ τμήματος του 22ου Νηπιαγωγείου στη Ρόδο που σήκωσαν το χρυσό στην κατηγορία τους μιλά η διευθύντρια του νηπιαγωγείου και εκπαιδευτικός Σέβα Μαντικού. «Συμμετέχουμε κάθε χρόνο στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα της HELMEPA, οπότε τα παιδιά μας είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένα γύρω από την κλιματική αλλαγή. Η αφίσα πoυ δημιούργησαν συμπυκνώνει το μήνυμά τους προς όλους που δεν είναι άλλο από την ανάγκη να αλλάξουμε συνήθειες προτού να είναι αργά για τον πλανήτη. Στο έργο τους βλέπουμε τις πιθανές λύσεις που εκείνα δίνουν, το σήμα της ανακύκλωσης, τη Γη που γύρω της έχει ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και φορά γυαλιά – φωτοβολταϊκά, τα οποία συμβολίζουν την εκμετάλλευση της ηλιακής ενέργειας, αλλά και το καράβι για το οποίο έχουν επιλέξει να κινείται με την αιολική ενέργεια. Οπως καταλαβαίνετε, τα τόσο μικρής ηλικίας παιδιά ζουν στο έπακρον το συναίσθημά τους, οπότε, όταν τους ανακοίνωσα ότι κερδίσαμε το πρώτο βραβείο, ε, χάρηκαν πάρα πολύ».