Γούντι Αλεν, Αντώνης Ρέμος και Μάικλ Μπόλτον, Τομ Βολφ και Αννα Βίσση είναι μερικοί μόνο από τους καλλιτέχνες που πήραν το εισιτήριο για να εμφανιστούν το φθινόπωρο στην ορχήστρα του Ωδείου Ηρώδου Αττικού, ύστερα από μια μαραθώνια και αρκετά έντονη συζήτηση στο τραπέζι του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Περισσότερες από 40 εκδηλώσεις θα φιλοξενηθούν τον Σεπτέμβριο έως το πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου, χωρίς ωστόσο για τις περισσότερες να είναι σαφείς οι ημερομηνίες, καθώς κατά τη συζήτηση προέκυψαν αρκετές αλλαγές, όπως προσθήκες εκδηλώσεων, περικοπές στις ημέρες που δίνονται για πρόβες και μετακινήσεις ορισμένων άλλων.

Εβδομήντα οκτώ αιτήματα έφτασαν στο τραπέζι της αρμόδιας 11μελούς επιτροπής που εξέτασε τα αιτήματα (μέλη της οποίας ήταν στελέχη του υπουργείου και οι καλλιτεχνικοί διευθυντές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου και Εθνικού Θεάτρου) εκ των οποίων προέκρινε τα 37 με βασικά κριτήρια την ποιότητα της παραγωγής βάσει του φακέλου, τον σεβασμό στο μνημείο και την ιστορία του, τον φιλανθρωπικό ή μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα της εκδήλωσης και το αν οι συντελεστές τους εμφανίζονται σε περισσότερες εκδηλώσεις, αν είχαν εμφανιστεί πέρυσι ή αν η εταιρεία παραγωγής έχει υποβάλει περισσότερα του ενός αιτήματα.

Οι επιλογές της επιτροπής ωστόσο και κυρίως η αιτιολόγηση για την αποδοχή ή μη ορισμένων προτάσεων προκάλεσε έντονη συζήτηση μεταξύ των μελών του ανώτατου γνωμοδοτικού οργάνου, που πληροφορήθηκε πως η πρόταση της επιτροπής άφηνε εκτός τη φιλανθρωπικού σκοπού συναυλία της ΕΛΕΠΑΠ με την Αννα Βίσση καθώς βάσει του σκεπτικού – όπως αναφέρθηκε κατά τη συζήτηση – η ορχήστρα Φιλαρμόνια συμμετέχει και σε άλλη εκδήλωση, τη συναυλία του Πασχάλη Τόνιου που διοργανώνει ο υποστηρικτής – εκτός των άλλων – του υπουργείου Πολιτισμού, Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, αλλά και μια συναυλία βυζαντινής μουσικής με διοργανωτή την Αρχιεπισκοπή Αθηνών, οι οποίες και τελικά θα φιλοξενηθούν στο ρωμαϊκό ωδείο.

Εντονος ήταν ο προβληματισμός που διατυπώθηκε επίσης και σχετικά με τα αιτήματα πλήθους θεατρικών παραστάσεων που ενώ ανεβαίνουν στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ και κατόπιν περιοδεύουν ανά την Ελλάδα, ζητούν και ημερομηνίες στο Ηρώδειο. Οι περισσότερες εξ αυτών θα μετακινηθούν προς το τέλος της περιόδου διάθεσης του μνημείου, ώστε να μείνουν ελεύθερες ημερομηνίες για εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν αποκλειστικά στο αθηναϊκό ωδείο. Απόφαση στην οποία τα μέλη οδηγήθηκαν και μετά την τοποθέτηση της αρμόδιας εφορείας αρχαιοτήτων περί καταπόνησης του μνημείου, που έχει ως αποτέλεσμα τη διαρκή ανάγκη συντήρησής του. Σαφή εξαίρεση αποτελεί η «Μήδεια» του Φρανκ Κάστορφ που μετά την παγκόσμια πρεμιέρα στην Επίδαυρο θα φιλοξενηθεί στο Ηρώδειο στις 8 και 9 Σεπτεμβρίου, αλλά με μία μόνο ημέρα διαθέσιμη για πρόβα (και όχι δύο όπως είχε ζητηθεί), συνθήκη που θα ισχύσει και για τον «Ιππόλυτο» του Εθνικού Θεάτρου. Η εξέλιξη αυτή ίσως και να θέσει υπό αίρεση την πραγματοποίησή τους, καθώς όπως κατέστησε σαφές η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου (η οποία σκηνοθετεί και τον «Ιππόλυτο»), σε διαδικτυακή της παράσταση στο ΚΑΣ, επεσήμανε ότι οι δύο ημέρες προετοιμασίας είναι απαραίτητες για την ασφαλή εγκατάσταση των πολύπλοκων σκηνικών.

Το τελικό πρόγραμμα

Από σήμερα οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού θα κληθούν να συνθέσουν εκ νέου το πρόγραμμα των φθινοπωρινών εκδηλώσεων μετά τις τροποποιήσεις, ώστε το κοινό να ξέρει πότε θα εκδώσει τα εισιτήριά του για να παρακολουθήσει, μεταξύ άλλων, τον Γούντι Αλεν με την τζαζ μπάντα του, τη Νόρμα του Μπελίνι σε σκηνοθεσία Τομ Βολφ, το ιδρυτικό μέλος των Led Zeppelin Ρόμπερτ Πλαντ, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών που θα επιστρέψει με το έβδομο Classic Rock, το τελευταίο έργο του Ενιο Μορικόνε, αλλά και συναυλίες των Μίνωα Μάτσα, Ηλία Ανδριόπουλου, Χρήστου Λεοντή, Σταμάτη Σπανουδάκη (με νέο έργο), Γιάννη Μαρκόπουλου, Αλέκας Κανελλίδου, Ευανθίας Ρεμπούτσικα, Μαρίας Φαραντούρη και Ζουλφού Λιβανελί, όπως και τις φιλανθρωπικές συναυλίες Χατζηνάσιου – Κορκολή, Πυξ Λαξ, και Γιώργου Θεοφάνους.