Με τις εορταστικές εκδηλώσεις της κινεζικής πρωτοχρονιάς να φτάνουν στο τέλος τους όλα τα μάτια της ναυτιλίας είναι στραμμένα στην αχανή αυτή χώρα.

Η ραστώνη των εορτών υποχωρεί, η πανδημία επίσης και πολλοί είναι αυτοί που αναμένουν ότι στο Ετος του Κουνελιού όπου εισέρχεται η χώρα, η κινεζική οικονομία θα μιμηθεί το συμπαθές ζωάκι, στην κινητικότητα. Ενα «τρέξιμο» της οικονομίας θα προσφέρει χαμόγελα στους πλοιοκτήτες, κυρίως των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που βλέπουν τους ναύλους να έχουν υποχωρήσει τις τελευταίες ημέρες στα επίπεδα του Ιουνίου του 2020, μεταξύ των 4.000 δολ. και 8.000 δολ. την ημέρα ανάλογα το είδος του πλοίου.

Οι δείκτες

Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index, βρίσκεται στις 681 μονάδες, σε επίπεδα όπου είχε να βρεθεί από τον Ιούνιο του 2020 καταγράφοντας συνεχή πτώση από τα υψηλά των 5.545 μονάδων τον Οκτώβριο του 2021. Η υποτονική ζήτηση από την πλευρά της Κίνας τους τελευταίους μήνες επηρέασε αρνητικά το εμπόριο, όπως σημειώνουν οι αναλυτές.

Ωστόσο μετά και την ολοκλήρωση της εορταστικής περιόδου η ναυτιλία αναμένει μία ανάκαμψη. Οπως αναφέρει ο αναλυτής της Intermodal Γιάννης Παργανάς, μόλις οι ροές σιδηρομεταλλεύματος αρχίσουν να απορροφώνται από την Κίνα, θα πρέπει να αναμένουμε ότι οι ναύλοι στα πλοία capesize, που είναι τα μεγαλύτερα σε μέγεθος, θα ανακάμψουν από τα επίπεδα των 4.411 δολ. την ημέρα όπου βρέθηκαν χθες.

Η εικόνα, όπως προσθέτει, θα είναι καλύτερη κατά το δεύτερο μισό του Φεβρουαρίου. Επίσης αναμένεται και ενίσχυση του εμπορίου άνθρακα κυρίως από Ινδονησία και Αυστραλία, εξέλιξη που θα αυξήσει τους ναύλους στα μικρότερου μεγέθους πλοία τα Panamax/Supramax. Ο Παργανάς συμπληρώνει ότι καταγράφεται αύξηση της συμφόρησης στα λιμάνια στην Ασία, με αποτέλεσμα να στηρίζονται ως έναν βαθμό τα έσοδα των πλοίων, σε αντίθεση με την περιοχή του Ατλαντικού όπου καταγράφεται πτώση των ναύλων.

Από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv σχολιάζει ότι από τις αρχές του 2023 ο δείκτης των capes, ο Baltic Capesize Index (BCI), έχει μειωθεί κατά 66%, ενώ και οι δείκτες των μικρότερων πλοίων έχουν μειωθεί κατά περίπου 30%, σε επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί από τον Ιούνιο/Ιούλιο 2020. Πάντως, όπως εξηγεί η Xclusiv, δεν είναι η πρώτη φορά που η αγορά χύδην ξηρού φορτίου εμφανίζεται παγωμένη κατά τους πρώτους μήνες του έτους και ιδιαίτερα καθ’ όλη τη διάρκεια της κινεζικής πρωτοχρονιάς, κυρίως λόγω της υποτονικής ζήτησης της Κίνας για βασικά προϊόντα πρώτης ύλης.

Επίσης αρνητικά επηρέασαν και οι ισχυρές βροχοπτώσεις, υψηλότερες από τον μέσο όρο της εποχής, στη Βραζιλία, που σταμάτησαν προσωρινά την παραγωγή και τη μεταφορά στο μεγάλο ορυχείο της Vale. Κατά τις πρώτες εβδομάδες του 2023 οι αποστολές σιδηρομεταλλεύματος μειώθηκαν κατά 13,1% σε ετήσια βάση, ο χαμηλότερος όγκος από τουλάχιστον το 2019.

Ο άνθρακας

Ωστόσο, υπάρχουν μία σειρά άλλοι λόγοι που κάνουν την εικόνα πιο καθαρή. Οπως αναφέρει η Xclusiv, η ανεπίσημη απαγόρευση των εισαγωγών άνθρακα από την Αυστραλία που αποφάσισαν οι Κινέζοι το 2020 για πολιτικούς λόγους ακυρώθηκε πρόσφατα, επιτρέποντας σε τέσσερις εγχώριες εταιρείες να επαναλάβουν τις εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία, με την China Energy Investment Corp να είναι η πρώτη που φέρεται ότι έκανε παραγγελία. Να σημειωθεί ότι η απόφαση της Κίνας να απαγορεύσει τον αυστραλιανό άνθρακα είχε οδηγήσει την Αυστραλία να αυξήσει τις εξαγωγές άνθρακα στην Ιαπωνία, την Ινδία και την Ευρώπη, κάτι που δεν αναμένεται να αλλάξει. Επίσης οι εξαγωγές άνθρακα της Ινδονησίας ενδέχεται να φτάσουν σε ένα νέο ορόσημο, στους 520 εκατομμύρια τόνους το 2023, 6% υψηλότερες σε σύγκριση με τις εξαγωγές άνθρακα του 2022, λόγω των προβλημάτων που προκαλεί η ρωσοουκρανική σύγκρουση

Πάντως, στην όλη εικόνα θα πρέπει να προσθέσουμε και την προσφορά πλοίων, η οποία δεν αναμένεται να αυξηθεί ιδιαίτερα τα επόμενα χρόνια, καθώς η Clarkson’s Securities αναμένει καθαρή ανάπτυξη 2% στον παγκόσμιο στόλο πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου φέτος και το ίδιο ποσοστό και το 2024.

Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»