Το είχαμε γράψει και τον περασμένο Μάρτιο: το μεγάλο αριστούργημα του Τσάρλι Τσάπλιν (1889-1977), το «Χαμίνι» («The Kid»), γυρισμένο λίγο προτού ο Τσάπλιν ιδρύσει τα δικά του στούντιο, United Artists, κλείνει φέτος 100 χρόνια ζωής. Και η αφορμή ήταν ικανή ώστε η Piece of Magic Entertainment και η mk2 Films να προχωρήσουν από κοινού στη διανομή της ταινίας εκ νέου στις αίθουσες.

Οι βάσεις του έργου του Τσάρλι Τσάπλιν βρίσκονται στις προσωπικές εμπειρίες και αναμνήσεις του, όταν ο μετέπειτα πάμπλουτος άρχοντας του θεάματος μεγάλωνε σε μια φτωχογειτονιά της οδού Κένσινγκτον στο Λονδίνο. Το «Χαμίνι» είναι το τρανταχτό παράδειγμα. Καθότι οι γονείς του, ηθοποιοί του μιούζικ χολ, ήταν πάμπτωχοι, ο Τσάπλιν δεν πέρασε ευτυχισμένα παιδικά χρόνια. Ο πατέρας του, ο οποίος πέθανε σε ηλικία 37 ετών από επιπλοκές λόγω του αλκοολισμού του, του συμπεριφερόταν βίαια, ενώ η ψυχική υγεία της μητέρας του ήταν ασθενική. Ο Τσάπλιν πέρασε τα παιδικά χρόνια του ζώντας μαζί με τη μητέρα του και τον ετεροθαλή αδελφό του. Σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Ρόμπινσον, συγγραφέα της βιογραφίας «Chaplin: His Life and Art», ο Τσάπλιν ως παιδί δεν διέφερε πολύ από το παιδάκι που υποδύθηκε ο Τζάκι Κούγκαν στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Χαμίνι», που περιγράφει τη σχέση ενός κλοσάρ (ο ίδιος ο Τσάπλιν) με ένα ορφανό παιδί του δρόμου.

Οι δύο εταιρείες προγραμματίζουν μια ακόμα μεγαλύτερη συνεργασία για την κυκλοφορία και άλλων ταινιών του Τσάπλιν σε κινηματογράφους παγκοσμίως. Σειρά θα πάρουν ο «Χρυσοθήρας» («The Gold Rush», 1925), το «Τσίρκο» («The Circus», 1928), τα «Φώτα της πόλης» («City Lights», 1931), οι «Μοντέρνοι καιροί» («Modern Times», 1931) και η πρώτη ομιλούσα ταινία του Τσάπλιν, «Ο μεγάλος δικτάτορας» («The Great Dictator», 1940), επίκαιρη στις μέρες μας και επίκαιρη πάντα. Φυσικά, όλες οι ταινίες του Σαρλό που θα κυκλοφορήσουν ξανά στα σινεμά είναι αποκατεστημένες σε σύστημα 4Κ.

Το λεύκωμα

Παράλληλα, η Taschen επανακυκλοφορεί σε επαυξημένη έκδοση το λεύκωμα «Charlie Chaplin Archives», σε επιμέλεια του Πολ Ντάνκαν. Μέσα από τις προσωπικές σημειώσεις του δημιουργού, την αλληλογραφία του, τα σημειώματα προς συνεργάτες και τα storyboards ανασυντίθεται η ιστορία πίσω από κάθε ταινία του μεγάλου Σαρλό, ενώ ο αναγνώστης παίρνει μια ικανοποιητική δόση από αυτό που ορίζουμε ως «παρασκήνιο» γυρισμάτων: ο Τσάπλιν την ώρα που βάφεται, την ώρα που ακροβατεί στη βάρκα, την ώρα που τον κυνηγάνε. Ουσιαστικά υπάρχουν εδώ 560 σελίδες που ερμηνεύουν πώς δημιουργήθηκε ο πρώτος μεγάλος κινηματογραφικός αστέρας.