Ο ποδηλατόδρομος που μπορεί να αλλάξει την Αθήνα, ο ποδηλατόδρομος Γκάζι – Κηφισιά μπαίνει πλέον σε τροχιά υλοποίησης.

Αυτή ήταν ίσως η πιο σημαντική ανακοίνωση – κατά της γνώμη της στήλης πάντα – απ’ αυτές που έκανε την Τετάρτη 3 Ιουνίου (Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου) ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκης.

Γιατί  όμως ο ποδηλατόδρομος αυτός μπορεί να αλλάξει την Αθήνα και τα προάστια; Το έχουμε γράψει αρκετές φορές στις «Ορθοπεταλιές» αλλά θα το ξαναγράψουμε. Ο ποδηλατόδρομος Γκάζι – Κηφισιά – το βόρειο τμήμα δηλαδή του μεγάλου ποδηλατικού άξονα Κηφισιά – Φαληρικός Όρμος – έχει τη δυναμική να αλλάξει συνήθειες μετακίνησης στην πόλη.

Δείτε γρήγορα 4 ενδιαφέροντα στοιχεία. Θα περνάει από 5 πολύ μεγάλους Δήμους της Αττικής (Αθηναίων, Ν.Ιωνίας, Ηρακλείου, Αμαρουσίου, Κηφισιάς).

Θα διέρχεται από γειτονιές της Αθήνας πολυπληθείς και πυκνοκατοικημένες, όπως η Κυψέλη και τα Πατήσια.

  

Ο σχεδιασμός του έχει γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορέσουν να βγουν στον δρόμο καινούργιοι χρήστες ποδηλάτου και να ενθαρρυνθούν όσοι έως σήμερα φοβούνται να ποδηλατήσουν. Συχνά δηλαδή θα περνάει από σταθμούς του ΗΣΑΠ και Μετρό για όσους θέλουν να συνδυάσουν τη μετακίνηση των μέσων σταθερής τροχιάς και το ποδήλατο.

Έχει ένα μήκος 16,7 χιλιομέτρων, σχεδόν διπλάσιο δηλαδή από το νότιο κομμάτι. Και θεωρείται απίθανο με την κατασκευή αυτού του έργου που θα ενωθεί με τον ποδηλατόδρομο Γκάζι – Φάληρο, να μην ενθαρρυνθούν πολίτες κάθε ηλικίας να περιορίσουν τη χρήση ι.χ. και να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους.

Σκεφτείτε μόνο αυτό κάτοικοι της Κυψέλης, των Άνω και Κ.Πατησίων αλλά και του Περισσού ή της Ν.Ιωνίας που εργάζονται στο Κέντρο θα μπορούν εύκολα και με ασφάλεια να ποδηλατούν προς τη δουλειά τους.

Γι’ αυτό άλλωστε πολλές φορές από τη στήλη είχαμε επισημάνει πόσο σημαντικό ήταν να προχωρήσει η υλοποίηση του ποδηλατόδρομου καθώς ο ενιαίος ποδηλατικός άξονας Κηφισιά – Φαληρικός Όρμος παρέμενε από το 2015… κουτσουρεμένος. Έχει κατασκευαστεί μόνο το νότιο κομμάτι.

Σημειώνεται ότι ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 9.240.000 ευρώ αλλά τώρα έπεσε κι άλλο στα 7.000.000 ευρώ με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο.

Ο εν λόγω ποδηλατόδρομος ανήκει σε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο διαδρομών ποδηλάτου, από τον Φαληρικό Όρμο έως και την Κηφισιά. Το έργο, σύμφωνα με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, κρίνεται βασικής σημασίας για το λεκανοπέδιο Αττικής και αποτελεί μια από τις βασικές κατευθύνεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας που θεσμοθετήθηκε το 2014 και έχει μείνει ημιτελές αφού κατασκευάστηκε μόνο το νότιο τμήμα με μήκος διαδρομής 10 χλμ, δηλαδή το σκέλος «Φάληρο – Γκάζι».

Το Βόρειο Τμήμα «Γκάζι – Κηφισιά», του οποίου η ολοκλήρωση αναγγέλθηκε από τον υπουργό περιβάλλοντος Κωστή Χατζηδάκη, ενώ διαθέτει ολοκληρωμένη μελέτη εφαρμογής – με τεύχη δημοπράτησης – έχει εξαγγελθεί πολλές φορές αλλά δεν εντάχθηκε σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης.

Σήμερα, πλέον, ενταγμένο σε πρόγραμμα του Πράσινου Ταμείου με προϋπολογισμό 7.000.000 € βαίνει προς άμεση δημοπράτησή του με ολοκλήρωση -έκτοτε- σε 18-20 μήνες.

Αυτό σημαίνει πως αν όλα πάνε καλά, ο ποδηλατόδρομος μπορεί να είναι έτοιμος στις αρχές του 2022.

Aξίζει ένα μπράβο στον Γενικό Γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου, Ευθύμιο Μπακογιάννη. Έχει δώσει «μάχες» για να ολοκληρωθεί το βόρειο κομμάτι και η δρομολόγηση και υλοποίηση του ποδηλατόδρομου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη δουλειά που κάνει στο Υπουργείο.

 

O ποδηλατόδρομος Γκάζι – Κηφισιά με μία ματιά:

-Aποτελεί το βόρειο τμήμα του ποδηλατικού άξονα που εκτείνεται από την Κηφισιά έως τον Φαληρικό Όρμο.

-Έχει μήκος 16,7 χιλιόμετρα. Το συνολικό μήκος του Ποδηλατικού Άξονα είναι 27 χιλιόμετρα

-Από τα 16,7 χλμ, τα 3,5 είναι πεζόδρομοι, τα 8,5 χλμ είναι δρόμοι δίπλα στον ΗΣΑΠ, τα 5,2 χλμ είναι κανονικές οδοί

-Θα περνάει από βασικές οδούς του Κέντρου της Αθήνας από την Αθηνάς, την Αγ.Μελετίου, τη Γ΄ Σεπτεμβρίου αλλά και από γειτονιές της Κυψέλης και των Άνω Πατησίων, από την Αγ.Ζώνης, την Κιθαιρώνος, την Ταϋγέτου, την Αγίας Λαύρας.

-Θα διέρχεται από τους σταθμούς του Ηλεκτρικού Μοναστηράκι, Ομόνοια, Βικτώρια, Περισσός, Πευκάκια, Ν.Ιωνία, Ηράκλειο, Ειρήνη, Μαρούσι, ΚΑΤ, Κηφισιά.

Θα περνάει από 5 πολυπληθείς Δήμους: ΑθηναίωνΝ.ΙωνίαςΗρακλείου ΑττικήςΑμαρουσίουΚηφισιάς.

-Στο τμήμα όπου ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος (ΗΣΑΠ) είναι υπόγειος (Αττική – Βικτώρια – Ομόνοια – Μοναστηράκι) θα περνάει από την οδό Γ’ Σεπτεμβρίου και έπειτα από την οδό Αθηνάς.

-Θα είναι ο πρώτος ποδηλατόδρομος που θα περνάει μέσα από την καρδιά της Πρωτεύουσας (Από την Ερμού, την Αθηνάς, τη Γ΄ Σεπτεμβρίου).

-Συνδέει το κέντρο της Αθήνας με μη προνομιακές περιοχές όπως αυτές της Κυψέλης, των Α. Πατησίων, της Γκράβας, του Περισσού, της Ν. Ιωνίας και των Κ. Πατησίων

-Αποτελεί γραμμή κορμού, κάθετα στην οποία μπορούν να αρθρώνονται τοπικά δίκτυα.

-Εξυπηρετεί ανάγκες μετεπιβίβασης σε σταθμούς Μετρό και ΗΣΑΠ.

Υ.Γ.: Έχουμε γράψει ουκ ολίγες φορές για τον ποδηλατόδρομο Γκάζι – Κηφισιά και τη σημασία του.

https://www.tanea.gr/2015/11/26/lifearts/orthopetalies/orthopetalies-119-ksexasmenos-sto-syrtari-toy-ypoyrgeioy-o-podilatodromos-gkazi-kifisia/

https://www.tanea.gr/2016/11/11/lifearts/orthopetalies/orthopetalies-155-oi-podilatodromoi-poy-emeinan-sto-syrtari/

https://www.tanea.gr/2016/11/21/lifearts/orthopetalies/orthopetalies-156-prasino-fws-gia-ton-podilatodromo-gkazi-kifisia/