Μετά τον αρχικό ενθουσιασμό, ήρθε η ώρα των τελών και των προστίμων. Η Θεσσαλονίκη, ο πρώτος δήμος της χώρας που φιλοξένησε ηλεκτρικά πατίνια, γίνεται και ο πρώτος που επιχειρεί να ρυθμίσει οριστικά την κυκλοφορία τους χαρακτηρίζοντάς την ανεξέλεγκτη. Στους δρόμους της συμπρωτεύουσας βρίσκονται 2.000 πατίνια τα οποία καταλαμβάνουν 1.000 τ.μ. κοινόχρηστου χώρου, ενώ τους τελευταίους μήνες έχουν ανασυρθεί από τον Θερμαϊκό περισσότερα από 80 μικροοχήματα που κάποιοι έριξαν στη θάλασσα. Η κατάσταση αυτή ώθησε τους αρμοδίους στην απόφαση να επιβάλουν χρηματικές ποινές και να καθιερώσουν τέλη χρήσης κοινόχρηστου χώρου στις δύο εταιρείες που διαχειρίζονται τα ηλεκτρικά πατίνια στην πόλη.
Στις άμεσες κινήσεις του Δήμου περιλαμβάνεται η δημιουργία προκαθορισμένων χώρων στάθμευσης των πατινιών από όπου και θα μπορούν να τα ενοικιάζουν οι πολίτες για τις μετακινήσεις τους. Σε αντίθετη περίπτωση και εφόσον η «αταξία» συνεχιστεί, ο Δήμος εμφανίζεται αποφασισμένος να προχωρήσει σε επίδοση προστίμων.
Οταν τον Δεκέμβριο του 2018 τα πατίνια πρωτοεμφανίστηκαν στην Ελλάδα, το ερώτημα γεννήθηκε αυτόματα: Μπορεί ένας εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης να βρει τη θέση του στις ελληνικές πόλεις; Οι απαντήσεις δόθηκαν νωρίτερα από όσο θα φανταζόταν κανείς. Τα ηλεκτρικά πατίνια αγκαλιάστηκαν από τον κόσμο, επεκτάθηκαν γρήγορα στην Αθήνα, όμως τα συχνά ατυχήματα, οι διαμαρτυρίες για συστηματική παραβίαση του ΚΟΚ και τα εγκαταλελειμμένα μικροοχήματα σχεδόν παντού στις πόλεις έφεραν τον διχασμό μέσα σε μόλις λίγους μήνες.

 

Χωρίς πλαίσιο λειτουργίας

«Τα πατίνια ήρθαν στην πόλη, αλλά μαζί τους δεν ήρθε το σχετικό πλαίσιο λειτουργίας και ασφάλειας. Ηρθαν να βοηθήσουν την κινητικότητα, όμως καταλήγουν να είναι εμπόδια, καθώς βρίσκονται παρατημένα σε διάφορα σημεία» δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό «Πρακτορείο 104,9 FΜ» ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Δήμου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Κούπκας, ο οποίος αναφέρθηκε επίσης στην επιβολή τέλους χρήσης κοινόχρηστου χώρου. «Οι εταιρείες καταλαμβάνουν κοινόχρηστο χώρο σε εμπορικά σημεία της Θεσσαλονίκης. Από τον Δήμο υπάρχει κανονιστική σύμφωνα με την οποία για κάθε τετραγωνικό μέτρο πληρώνονται τέλη κατάληψης δημόσιου χώρου, είτε πρόκειται για τραπεζοκάθισμα είτε για σταντ είτε για γλάστρα». Το ποσό αυτό για τις επιχειρήσεις ανέρχεται σε 303 ευρώ ανά τ.μ. «Αυτό όμως σήμερα δεν ισχύει για τις εταιρείες που ενοικιάζουν τα μικροοχήματα» σημειώνει ο ίδιος.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Δήμου, τα πατίνια καλύπτουν 1.000 τ.μ. δημόσιου χώρου καθώς στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν 2.000 πατίνια, καθένα εκ των οποίων καταλαμβάνει μισό τετραγωνικό μέτρο.
Ενδεικτικός του προβλήματος είναι ο απολογισμός της περασμένης Δευτέρας. Μόνο την ημέρα εκείνη οι υπηρεσίες του Δήμου ανέσυραν 21 πατίνια από τον Θερμαϊκό. Οπως επεσήμανε τότε στο ΑΠΕ ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης Σωκράτης Δημητριάδης «πρόκειται για μια μίνι οικολογική καταστροφή, διότι τα χημικά που απελευθερώνουν οι μπαταρίες των πατινιών είναι το χειρότερο απόβλητο που μπορούμε να έχουμε μέσα στον ήδη επιβαρυμένο Θερμαϊκό». Τα πατίνια αυτά φυλάσσονται σε αποθήκες του Δήμου και, σύμφωνα με πληροφορίες, θα παραδοθούν στις εταιρείες μόνο μετά την πληρωμή προστίμων από την πλευρά τους.