Το γνωστό ανά τον κόσμο πλέον Netflix βρίσκεται ενώπιον νέων προκλήσεων. Στην πράξη το διαδικτυακό κανάλι έχει αποτελέσει σημείο αναφοράς όχι μόνο για την επιτυχία αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο αλλάζει την τηλεοπτική βιομηχανία. Βασίζει την επιτυχία του στο περιεχόμενο που αφορά στον καινοτόμο προγραμματισμό αφενός νέων παραγωγών και αφετέρου επαναλήψεων παλαιών σειρών ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του κοινού. Η πορεία του δικτύου μπορεί να είναι διδακτική τόσο για εγχώρια κανάλια όσο και για τους πολιτικούς ιθύνοντες.

Αλλά και αυτά οι ιθύνοντες του δικτύου σχεδιάζουν να τα αλλάξουν. Το Netflix αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις καθώς αναρριχάται στην κορυφή του παγκόσμιου τηλεοπτικού στερεώματος. Μια από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει είναι άμεση: τα τηλεοπτικά δίκτυα από τα οποία έχει αγοράσει τα δικαιώματα του περιεχομένου τα τελευταία χρόνια μπορεί να μη θέλουν να συνεχίσουν τη συνεργασία μαζί του. Τα τηλεοπτικά δίκτυα έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν ότι η πώληση των δικαιωμάτων τους στο Netflix όσον αφορά παλαιότερες παραγωγές δεν είναι πλέον προς το συμφέρον τους. Αρχικά είχε κάποια λογική –το Netflix ως επί το πλείστον αγόραζε τηλεοπτικές σειρές από τα κανάλια που είχαν προβληθεί στο παρελθόν και δεν ήταν πλέον διαθέσιμες.

Αυτό αρχικά φάνηκε ως μια εξαιρετική συμφωνία για τα τηλεοπτικά δίκτυα, μια συμφωνία που τους απέφερε απρόσμενα εκατομμύρια δολάρια για περιεχόμενο που αράχνιαζε στις βιβλιοθήκες τους. Παράλληλα, η επιτυχία παλαιότερων σειρών, όπως τα «Breaking Bad» και «Walking Dead» ή δικών του παραγωγών όπως το «House of Cards» απέδειξαν ότι οι τηλεθεατές προτιμούσαν τον τρόπο της «σωρευτικής τηλεθέασης» που πρότεινε το Netflix, δηλαδή όλα τα επεισόδια του κάθε κύκλου να είναι διαθέσιμα αντί το παραδοσιακό βδομάδα με βδομάδα και μήνα με μήνα.

Ομως καθώς τα τηλεοπτικά δίκτυα άρχισαν να καταγράφουν πτώση στη δική τους τηλεθέαση, αφού το κοινό των σειρών περνούσε περισσότερο χρόνο στο Netflix, αυτή η τάση αυξήθηκε επικίνδυνα όταν ξεκίνησε να προβάλλει τις δικές του παραγωγές. Τα δίκτυα άρχισαν να αναρωτιούνται αν θα μπορούσαν να αντλήσουν περισσότερα χρήματα και να αποκτήσουν μεγαλύτερο έλεγχο με τη δημιουργία των δικών τους διαδικτυακών υπηρεσιών φιλοξενώντας τις δικές τους τηλεοπτικές παραγωγές. Πρόκειται για μια τάση που πιστεύουμε ότι θα αυξάνεται σημαντικά χρόνο με τον χρόνο στη διεθνή τηλεοπτική αγορά.

Το Netflix διαθέτει επίσης πολύ μεγάλη βιβλιοθήκη περιεχομένου. Διαθέτει εύχρηστο οδηγό προγράμματος και οι θεατές δεν θα χρειάζεται να χρησιμοποιούν τις δύσχρηστες εφαρμογές των τηλεοπτικών δικτύων, όπως συνήθως κάνουν, για να βρουν τα προγράμματα που θέλουν να παρακολουθήσουν.

Μια βασική όμως απειλή στην κυριαρχία του Netflix είναι η έλλειψη της διαφήμισης. Και αυτό γιατί έχει εκπαιδεύσει μια ολόκληρη γενιά να παρακολουθεί τηλεόραση χωρίς διαφημίσεις· αν κάνει το αντίθετο μπορεί να χάσει συνδρομητές κι αν δεν το κάνει μπορεί να απεμπολήσει σημαντικά έσοδα. Θυμηθείτε ότι όλα τα προγράμματα που παρουσιάζει το Netflix είχαν ήδη σχεδιαστεί για να προβάλλουν διαφημίσεις. Χωρίς αυτά τα έσοδα τα δίκτυα δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά τους μεγάλους προϋπολογισμούς παραγωγής. Ακόμη το Netflix διδάσκει τους τηλεθεατές να αποφεύγουν τις διαφημίσεις.

Θα πρέπει να ανησυχούν οι ιθύνοντες του Netflix για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του; Μάλλον όχι. Πρώτα απ’ όλα έχει αποδείξει ότι είναι μία από τις πιο ευπροσάρμοστες εταιρείες μέσων επικοινωνίας στην Ιστορία. Αρκεί μόνον να θυμηθούμε ότι το Netflix ξεκίνησε να κάνει ενοικιάσεις δι’ αλληλογραφίας DVD, στη συνέχεια μετατράπηκε σε συνδρομητική υπηρεσία παροχής κινηματογραφικών ταινιών και αργότερα τηλεοπτικών σειρών και σήμερα παράγει τις δικές του σειρές και ταινίες. Αυτή η ευελιξία έχει αποδειχθεί πολύτιμη στην ανοδική του πορεία.