Νέο τοπίο στα γυμνάσια όλης της χώρας θα βρουν οι μαθητές από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο με λιγότερες εξετάσεις, μειωμένο αριθμό μαθημάτων, λιγότερες ώρες καθημερινά αλλά περισσότερο χρόνο για διδασκαλία ετησίως. Το ωρολόγιο πρόγραμμα αναμένεται να μειωθεί κατά 3-4 ώρες εβδομαδιαίως με την αιτιολογία ότι τα 7ωρα κουράζουν πολύ τα παιδιά. Από τα μαθήματα που θεωρείται σχεδόν σίγουρο ότι θα περικοπούν κατά 1 ώρα είναι τα Αρχαία Ελληνικά, για τα οποία πολύς λόγος έγινε τελευταία με την 3ωρη διδασκαλία τους, αλλά και η Ερευνητική Εργασία (project). Αντίθετα, στόχος είναι το σχολικό έτος να ολοκληρώνεται στις αρχές Ιουνίου και όχι στα μέσα Μαΐου όπως τώρα.

ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ. Βέβαια, οι περικοπές αυτές μπορεί να γίνονται στο όνομα των μαθητών, στην ουσία όμως η σκέψη του Νίκου Φίλη είναι στους εκπαιδευτικούς, αφού με τον τρόπο αυτό θα εξοικονομηθούν χιλιάδες καθηγητές, μειώνοντας τις ανάγκες για προσλήψεις εκπαιδευτικών το επόμενο έτος. Για τις προσλήψεις, ο υπουργός Παιδείας επιμένει ότι το πλάνο για 20.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς σε βάθος τριετίας που ατύχησε φέτος επειδή, όπως λέει, καθυστέρησε η αξιολόγηση από τους θεσμούς, τελικά θα επιτευχθεί από το επόμενο έτος. Επιπλέον, όλες οι προσλήψεις, τόσο των μονίμων όσο και των αναπληρωτών, θα γίνονται με εποπτεία του ΑΣΕΠ.

Το στίγμα των επερχόμενων αλλαγών, ορισμένες εκ των οποίων αφορούν και τα λύκεια έδωσε ο Νίκος Φίλης μιλώντας για ανάγκη να μπει «κόφτης εξετάσεων» σε προχθεσινή εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ. «Τις ενδοσχολικές και απολυτήριες εξετάσεις στα γυμνάσια και στα λύκεια θα τις μειώσουμε. Σύντομα θα ανακοινώσουμε το νέο σύστημα και από Σεπτέμβριο θα έχουμε λιγότερες εξετάσεις και περισσότερο διδακτικό χρόνο. Οχι όμως λιγότερες εξετάσεις για να κλείνουν τα σχολεία και να φεύγουν οι μαθητές, όπως εφέτος που έκλεισαν 16 Μαΐου. Δεν μπορεί το σχολείο να λειτουργεί ως εξεταστικό κέντρο γιατί τότε θα υπάρχει το φροντιστήριο δίπλα, είναι σίγουρο. Από φέτος θα μπει κόφτης εξετάσεων, κι αυτό σημαίνει ότι και τα φροντιστήρια θα είναι λιγότερο απαραίτητα στη ζωή των παιδιών και των οικογενειών», είπε.

Μια από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί αφορά την αξιοποίηση εναλλακτικών τρόπων συνεργασίας των μαθητών, η λεγόμενη «ομαδοσυνεργατική προσέγγιση». Περιλαμβάνει αμοιβαία διόρθωση, συνεργασία διαφορετικών τάξεων από διαφορετικά σχολεία, ανάληψη ευθυνών και πρωτοβουλιών από μαθητές, καθιέρωση ομαδικών εργασιών ως τρόπου εξέτασης κ.ά.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΟΛΜΕ. Ο υπουργός Παιδείας θα κάνει μια πρώτη περιγραφή των επερχόμενων αλλαγών στο ΔΣ της ΟΛΜΕ το οποίο κάλεσε σε συνάντηση σήμερα το μεσημέρι. Στις προθέσεις του είναι να περιοριστούν οι εξετάσεις στο ελάχιστο δυνατό και σε λίγα (5-6) βασικά μαθήματα. Για τον λόγο αυτό εξετάζεται η πιθανότητα τα σημερινά τρίμηνα να γίνουν τετράμηνα όπως στο λύκειο, κάτι που εξάλλου ίσχυε και στο παρελθόν επί Γιώργου Σουφλιά. Υπέρ μιας τέτοιας αλλαγής έχουν διατυπωθεί και αρκετές προτάσεις από εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου. Οι εξετάσεις θα γίνονται στο τέλος των τετραμήνων και στα βασικά μόνο μαθήματα. Κανένα μονόωρο μάθημα δεν θα εξετάζεται ενώ τα υπόλοιπα θα αξιολογούνται με εναλλακτικούς τρόπους.

Ενας από αυτούς τους τρόπους θα μπορούσε να είναι η «περιγραφική αξιολόγηση», η οποία προτάθηκε επίσης στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία από τον Αντώνη Λιάκο και ενδεχομένως να ξεκινήσει να εφαρμόζεται (πιλοτικά;) από το επόμενο έτος. Με αυτή τη μέθοδο θα αξιολογούνται ποιοτικά αλλά όχι ποσοτικά στοιχεία και δεξιότητες του μαθητή όπως προσοχή, κατανόηση, προφορική και γραπτή έκφραση, αναγνωστική ικανότητα, υπευθυνότητα, συνεργατικότητα κ.λπ. Πρόκειται ουσιαστικά για δημιουργία προφίλ του μαθητή με στόχο, μεταξύ άλλων, να μην κόβεται εύκολα σε μικρές ηλικίες καθώς, όπως είπε ο Αντώνης Λιάκος, «δεν θέλουμε να κόβεται ένα παιδί επειδή δεν μπορεί να περάσει δυο μαθήματα».

Μείωση της διδακτέας ύλης

Αναμένεται η αναμόρφωση της διδακτέας ύλης – μείωση και εδώ – από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και η διεύρυνση των αναθέσεων μαθημάτων στις διάφορες ειδικότητες καθηγητών. Για το θέμα αυτό υπάρχει επίσης και η πρόταση Λιάκου: Ενοποίηση των κατευθύνσεων των μαθημάτων όπως Γλώσσες και Πολιτισμός, Μαθηματικά, Τέχνες, Εισαγωγή στην Κουλτούρα των Φυσικών και Κοινωνικές Επιστήμες, με αντίστοιχη ενοποίηση των ειδικοτήτων που διδάσκουν τα μαθήματα.