«Πλέον συναντάμε καιρικά φαινόμενα που παλαιοτέρα βλέπαμε για παράδειγμα μόνο στην Ασία. Πολύ ζεστή, υψηλή υγρασία, ξαφνικές και δυνατές βροχοπτώσεις, δυνατούς ανέμους», λέει ο ομότιμος καθηγητής πολεοδομίας στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) Γιάννης Πολύζος. «Στην Ευρώπη έχουν λάβει εδώ και καιρό το μήνυμα ότι ο τρόπος που έχουν σχεδιαστεί οι πόλεις μπορεί να επηρεάσει την ένταση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής».
Οπως εξηγεί, ο κατάλληλος χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός προσφέρει λύσεις που θα μπορούσαν να αυξήσουν την αντίσταση στα φαινόμενα από την κλιματική αλλαγή.
Ενας από τους επτά πράσινους διαδρόμους που προτείνεται στη μελέτη, μήκους 18 χλμ. ενώνει τη Μονή Καισαριανής στον Υμηττό με τη Μονή Δαφνίου στο όρος Αιγάλεω.
Οπως εξηγεί ο πρώην ερευνητής στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών Μιχάλης Πετράκης, το 95% των προβλημάτων που προκύπτουν από τα ρέματα οφείλεται στον κακό αστικό σχεδιασμό και μόνο το 5% στα καιρικά φαινόμενα. Στην Αττική εκτιμάται ότι ρέματα μήκους 550 χιλιομέτρων είναι είτε μπαζωμένα είτε καταπατημένα, ενώ σε πολλά από αυτά έχουν χτιστεί οι κοίτες και άλλα έχουν μετατραπεί σε χωματερές.
Πολύ νερό – λίγο χώμα. Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι από εδώ και πέρα ίσως να έχουμε μικρότερο αριθμό έντονων βροχοπτώσεων, αλλά μεγαλύτερες ποσότητες νερού. Αυτό, σε συνδυασμό με την έλλειψη χώματος από την έντονη τσιμεντοποίηση –που παρατηρείται σχεδόν παντού στο Λεκανοπέδιο και ιδίως στα δυτικά προάστια –δημιουργεί ορμητικούς χειμάρρους που παρασύρουν τα πάντα στο διάβα τους.
Σύμφωνα με ειδικούς, πριν από χρόνια –πριν εντατικοποιηθεί η τσιμεντοποίηση –το 80% της βροχής το απορροφούσε το έδαφος και μόλις το 20% έπεφτε στη θάλασσα. Σήμερα, το ποσοστό έχει αλλάξει σημαντικά.
Οπως αναφέρει ο ομότιμος καθηγητής Πολεοδομίας στο ΕΜΠ Γιάννης Πολύζος, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι δομημένες επιφάνειες της Αθήνας κάλυπταν περίπου το 25% της έκτασης του Λεκανοπεδίου. Μετά το 1975, το 75% καλύφθηκε από δομημένες επιφάνειες και δρόμους –δίκτυα, ενώ οι ελεύθεροι χώροι αποτελούν μόλις το 4%.
Στην ανάγκη αλλαγής του σχεδιασμού εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής στέκεται και ο μηχανικός περιβάλλοντος ειδικός στις πλημμύρες Μιχάλης Διακάκης: «Από τη δεκαετία του ’70 και μετά έχουμε αύξηση των πλημμυρώ σε όλη την Ελλάδα και στην Αττική», εξηγεί.
Ο ίδιος, στέκεται και σε ένα άλλο σημείο. Οπως λέει, «βλέπουμε ακόμη να αυξάνονται οι θάνατοι από αυτοκινητικά δυστυχήματα κατά τη διάρκεια των πλημμύρων. Στη Ρόδο για παράδειγμα, είχαμε και 2004 και το 2013 από τέσσερις νεκρούς».
Σύμφωνα με τον καθηγητή Γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Ευθύμιο Λέκκα, το πρόβλημα που υπάρχει σήμερα με τις πλημμύρες οφείλεται στο γεγονός ότι έχουμε εξαφανίσει το φυσικό υδρογραφικό δίκτυο. Και δυστυχώς, όπως λέει, πλέον λίγα πράγματα μπορούμε να κάνουμε για να διορθώσουμε την κατάσταση, αφού δεν μπορούμε να γκρεμίσουμε τη μισή πόλη.