Δύο ευρωπαϊκές εταιρείες παραμένουν οι πιο ζεστοί μνηστήρες στην κούρσα για το 17% του ΔΕΣΦΑ, ενός ντιλ που σέρνεται για πάνω από χρόνο με αποκλειστική ευθύνη της Κομισιόν.

Πρόκειται για τη βελγική Fluxys και την ολλανδική Gasunie, όπως διαμηνύουν κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ, εν αντιθέσει με την ιταλική Snam που τελευταίως εμφανίζεται λιγότερο “ζεστή” και δεν έχει ξεκαθαρίσει τη στάση της.

Ωστόσο, θα χρειασθούν ακόμη δύο με τρεις μήνες προκειμένου να οριστικοποιηθεί η είσοδος κάποιας εκ των παραπάνω ευρωπαϊκών εταιρειών στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ.

Προς τι λοιπόν η καθυστέρηση ; Επί της ουσίας, σοβαρές εκκρεμότητες δε φαίνεται να υπάρχουν. Τόσο οι Βέλγοι όσο και οι Ολλανδοί, μοιάζει να έχουν διευθετήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα περισσότερα εκκρεμή θέματα. Οσο για τους Αζέρους, πολυμμελή αντιπροσωπεία της Socar βρίσκεται εδώ και καιρό στην Αθήνα προκειμένου να συνομιλά με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ.

Σε συνεχή επικοινωνία βρίσκονται οι Αζέροι και με τους υποψήφιους αγοραστές του 17%, ποσοστό που έχει τεθεί από την Ε.Ε. για την έγκριση της πώλησης. Θυμίζουμε ότι στόχος της πώλησης του 17% σε ευρωπαϊκή εταιρεία είναι να περιοριστεί το ποσοστό της Socar στο αποδεκτό από τη Κομισιόν ποσοστό του 49% και να ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση. Πρόκειται για τη μόνη ιδιωτικοποίηση που δεν αμφισβητήθηκε ποτέ από την προηγούμενη κυβέρνηση, ούτε καν επί θητείας στο ΥΠΑΠΕΝ Π. Λαφαζάνη.

Ειδικά για τη Fluxys, δεν αποκλείεται η συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ να περιοριστεί σε μικρό ποσοστό μέσω μετόχου της, κρατικού ασφαλιστικού οργανισμού. Ο λόγος για την Ομοσπονδιακή Εταιρεία Συμμετοχών και Επενδύσεων (“Société Fédérale de Participations et d’Investissement – SFPI”), η οποία είναι μέτοχος της Fluxys (μετέχει με ποσοστό 2,1% στο μετοχικό της κεφάλαιο) και αποτελεί τον χρηματοοικονομικό και επενδυτικό βραχίονα του βελγικού κράτους.

Στο παιχνίδι μέχρι πρότινος βρισκόταν και η ιταλική εταιρεία Snam. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι ιταλοί συναρτούν την απόφασή τους για εξαγορά του 17% του ΔΕΣΦΑ με το ενδιαφέρον που έχουν εκφράσει για την εξαγορά μεριδίου 20% του αγωγού TAP που θα μεταφέρει μέσω Ελλάδας το αζέρικο φυσικό αέριο στην Ιταλία. Πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της Snam Κάρλο Μαλακάρνε είχε δηλώσει στο Reuters, πως η οριστική απόφαση θα ληφθεί έως τα τέλη του 2015.

Με το νέο Ταμείο η αξιοποίηση ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ

Το ντιλ του ΔΕΣΦΑ, εφόσον φυσικά κλείσει, θα είναι και το τελευταίο ενεργειακό για το ΤΑΙΠΕΔ με τη σημερινή τουλάχιστον μορφή του Ταμείου. Η τύχη στρατηγικού χαρακτήρα επιχειρήσεων, όπως η ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ, θα συνδεθεί με τη σύσταση του νέου Ταμείου, όταν και όποτε αυτό συσταθεί.

Τέτοια τουλάχιστον ενημέρωση έχει από τη κυβέρνηση το ΤΑΙΠΕΔ. Αλλωστε το προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ περιελάμβανε μόνο 9 ιδιωτικοποιήσεις (περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό, Αστέρας Βουλιαγμένης, Αφάντου, ΔΕΣΦΑ, ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Rosco, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών).

Στον αντίποδα βέβαια το Στρατηγικό Σχέδιο Αξιοποίησης (Asset Development Plan) του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) που συνόδευε το 3ο Μνημόνιο περιελάμβανε τα σχέδια πώλησης ή παραχώρησης 23 συνολικά περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονταν στην ιδιοκτησία του ταμείου στις 31 Δεκεμβρίου 2014.

Η αντίφαση αυτή δεν έχει εξηγηθεί μέχρι σήμερα. Εκτιμάται ωστόσο ότι έχει υπάρξει συννενόηση με τους δανειστές ώστε να αξιοποιηθούν από το νέο Ταμείο όλα τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, πλην των 9 που αναφέρονταν στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.