Τ’ Αϊ-Γιωργιού και του δράκου

Ζαχαρίας Καρούνης. Ιδού ο Αϊ-Γιώργης (ο τραγουδιστής και ψάλτης στο Νέο Ηράκλειο) στο νέο έργο τουΔημήτρη Παπαδημητρίουπου θα εγκαινιάσει τον Αγιο Γεώργιο Καΐρου, παρουσία και του Προέδρου της ΔημοκρατίαςΠροκόπη Παυλόπουλου, ανήμερα τη γιορτή. Με τον αειθαλήΛάκη Χαλκιά– βασιλιά και τηΣτέλλα Βαλάση– βασιλοπούλα, αλλά και στο σαντούρι. «Αφηγητής», η –σιγά μην έλειπε –Φωτεινή Δάρρα. Που ακούω ότι πάλι σκοπεύει να πιάσει στα χεράκια της και τη φωνούλα της τηνΤζένη Βάνου.

Αχτίδες φωτός. Και όμως υπάρχουν. Μέσα στο μουντό τοπίο. Δείτε αυτές που έρχονται από ένα θεατράκι κόσμημα, το Olvio στον Κεραμεικό (όπου, προσωπικά, βλέπω πάντα ουρές θεατών απέξω). Μαζί με τις μουσικές. Κανκάν είναι; Περίπου. Από τον γάλλο συνθέτη Ζακ Οφενμπαχ και την ξεκαρδιστική και ανασκολοπιστική του μύθου «Ωραία Ελένη» του (το γνωστό θέμα του κανκάν προέρχεται από τον «Ορφέα στον Αδη» του). Οπερέτα που για πρώτη φορά στα ελληνικά –150 χρόνια μετά –ανεβάζει το δραστήριο θέατρο, χάρη στην άοκνη προσπάθεια, το μεράκι και την αγάπη για την όπερα (η θεία του ήταν χορωδός στη Λυρική) του Παναγιώτη Αδάμ. Εγραφα πρόσφατα για την επιτυχία της όπερας δωματίου «Διδώ και Αινείας» του Πέρσελ στο Vault και έπειτα στο Victoria, που μάλιστα είχε ξεκινήσει από μια παράσταση ωδείου στην Κοζάνη. Εδώ, η επιτυχία μεγεθύνεται. Για 20 παραστάσεις ξεκίνησαν, στις 43 βρίσκονται ήδη. Μη σκιάζεστε που ακούτε όπερα ή οπερέτα. Δεν μιλάμε για φράκα και στημένες άριες. Μιλάμε για θεατρική αγωγή, την οποία πολύ χάρηκαν τα νέα ταλέντα του λυρικού τραγουδιού που ο 45άρης σκηνοθέτης Παναγιώτης Αδάμ τα είδε να ξεχύνονται στη σκηνή, «σαν σε παιδική χαρά», για να χτίσουν τους ρόλους της Ελένης, του Μενέλαου, του Αχιλλέα, του Κάλχα –εδώ θα θαυμάσετε τον μόλις 23χρονο μπασοβαρύτονο Τίμο Σιρλαντζή, θεατρίνο πρώτης (και μαέστρο στη Φιλαρμονική Ροδολίβους, στην Αμφίπολη Σερρών). Και φωνή. Οπως ο Πάρις – Νίκος Στεφάνου και όλα τα «παιδιά» του θιάσου. Εννέα επί σκηνής. Συν τέσσερις μουσικοί. Με ελάχιστα μέσα, αλλά με αποτέλεσμα που σκίζει. Και θα μεταφερθεί στις 9 και 10 Μαΐου στο υπέροχο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Ε ναι, λοιπόν, βγαίνουν ταλέντα. Αρκεί να βρουν τρόπο και τόπο να εκφραστούν. Η διασκεδαστική «Ωραία Ελένη» βρήκε ήδη: σε Θεσσαλονίκη, Σαντορίνη, Κιλκίς. Και θα επανέλθει με τη νέα σεζόν.

Στο Πορεία, λοιπόν, στο Πορεία. Μια και μιλούσαμε για επιτυχίες. Αυτή κι αν είναι. Του Δημήτρη Τάρλοουμε τη «Μεγάλη χίμαιρα» του παππού τουΜ. Καραγάτση –πρώτη φορά στη σκηνή. Από το Φεστιβάλ Αθηνών το καλοκαίρι στο Πορεία, να μετράει ήδη 100 παραστάσεις, με θεατές να παρακαλούν για μια θέση, με 30.000 ήδη να το έχουν επιτύχει και άλλες 20 παραστάσεις μπροστά. Και με την προπώληση για τις 3 Οκτωβρίου να ανοίγει αυτές τις ημέρες. Διότι «Η μεγάλη χίμαιρα» θα πάει και του χρόνου. Πλεισίστια, αλλά με νέα διανομή. Μόνο το «αστέρι» της, η Αλεξάνδρα Αϊδίνη, θα παραμείνει (πού να ξέρει κανείς ότι αρχικά ήταν να κάνει τον ρόλο της Μαρίνας Μπαρέ η Σοφία Χιλλ). Και θα έρθουν να συμβάλουν στο αδιαμφισβήτητο σουξέ οι Σμαράγδα Σμυρναίου – μάνα, Δημήτρης Μοθωναίος, Μάξιμος Μουμούρης, Ειρήνη Φαναριώτη, Καίτη Μανωλιδάκη. Ενώ στο Πορεία θα έχουν αρχίσει πρόβα με τον αξιόλογο λιθουανό σκηνοθέτη Οσκάρας Κορσουνόβας οι Λαέρτης Μαλκότσης και Ιωάννα Παππά για τη «Μιράντα», βασισμένη στη σαιξπηρική «Τρικυμία», που στην εκδοχή Κορσουνόβας –στη Λιθουανία και αλλού –μεταφερόταν σε ένα νησί σοβιετικής εξορίας. Εδώ (από 25 Νοεμβρίου), μας λέει ο Δημήτρης Τάρλοου (φωτογραφία), θα έρθει πιο κοντά μας. Σε επίπεδο τόπου. Οπως και οι φιλόδοξες «Τρεις αδελφές» του, που θα περάσουν στη σκηνή του Πορεία από 11 Φεβρουαρίου 2016. Σε μετάφραση δική του, με βάση τη μετάφραση από τα ρωσικά της βοηθού του Ερις Κύργια. Με καστ λαμπρό: Αλεξάνδρα Αϊδίνη – Ολγα, Ιωάννα Παππά – Μάσα, Λένα Παπαληγούρα – Ιρίνα, Λαέρτης Μαλκότσης – Αντρέι, Γιάννης Νταλιάνης – Βερσίνιν, Μαριάννα Δημητρίου – Νατάσα κ.ά. Εκείνο που χαίρεται πάντως ο σκηνοθέτης με την –τρέχουσα –«Χίμαιρα» είναι ότι δικαιώθηκε, όπως φαίνεται, η λαϊκότητα του έργου του Καραγάτση, ο οποίος «είναι λαϊκός συγγραφέας και όχι εστέτ». Αφήστε που περιμένουν στην ουρά σχολεία και σύλλογοι που ζητούν να δουν το έργο.

Απορίες Μίκι, βηξ. Την είχα την απορία. Για τα αφτιά του Μίκι Μάους και το καρτούν, σε κατάσταση εγκυμοσύνης, ως –μαρκετινίστικο; –έμβλημα του επικείμενου (από Τετάρτη) τσεχοφικού «Βυσσινόκηπου» κατά Νίκο Καραθάνο. Τον ρώτησα. Ολα –στην εκδοχή του –ξεκινούν στο παλιό παιδικό δωμάτιο. Εκεί όπου ο Μίκι είναι ένα πλάσμα, όχι ακριβώς της φαντασίας, «που κάτι σημαίνει για όλους μας». Με αφτιά Μίκι ο εικαστικός/ηθοποιός Αγγελος Παπαδημητρίου –ρόλος εκτός Τσέχοφ –θα σερβίρει τσάι. Αφτιά Μίκι θα έχει και ο Γιώργος Μπινιάρης. Και η εγκυμοσύνη; Δύο ηθοποιοί του θιάσου είναι στον όγδοο μήνα τους (μία η Λιουμπόβ – Γαλήνη Χατζηπασχάλη). Τόσο απλά. Και όλα αυτά «δίχως διάθεση ρίσκου ή ανατροπής»! Ετσι είναι αν έτσι νομίζετε –Πιραντέλο.