Οι τιμές υποχωρούν στον τομέα των υπηρεσιών αλλά παραμένουν σε υψηλά επίπεδα στα βασικά είδη διατροφής στα σουπερμάρκετ παρά τη μεγάλη βουτιά εισοδημάτων και ζήτησης στην αγορά.

Αν και τον Ιούλιο παρουσίασε σημαντική μείωση ο πληθωρισμός, ο οποίος βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά, οι τιμές των βασικών προϊόντων για το καλάθι της νοικοκυράς αντιστέκονται είτε αυξάνονται. Οι τιμές στα ράφια των αλυσίδων διατροφής παραμένουν σχεδόν ανεπηρέαστες από τη μεγάλη πτώση των μισθών σε ποσοστά ακόμα και 30% και της κατανάλωσης. Την κατάσταση καταγράφουν τόσο τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής όσο και της Eurostat που δείχνουν ότι η ακρίβεια επιμένει παρά τα έξι χρόνια ύφεσης της οικονομίας.

ΟΙ ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ. Μέσα σε έναν χρόνο οι καταναλωτές είδαν να αυξάνονται οι τιμές στα άλευρα και τα ζυμαρικά έως και 4% σε ορισμένες περιπτώσεις, στα αναψυκτικά 5%, στα σαπούνια 5%, στο κρέας 1,2% ενώ σταθερές έμειναν στη ζάχαρη, στον καφέ, στο ελαιόλαδο. Παράγοντες της αγοράς τροφίμων εξηγούν ότι αυτό οφείλεται στη μεγάλη εξάρτηση της χώρας από τις εισαγωγές ειδών διατροφής, γεγονός που έχει άμεση επίδραση στις τιμές καθώς και στις επιβαρύνσεις από τις ανατιμήσεις των καυσίμων και τις αυξήσεις των ειδικών φόρων που ανεβάζουν το κόστος της ενέργειας επηρεάζοντας ολόκληρη την αλυσίδα του εφοδιασμού. Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας μέσα σε έναν χρόνο αυξήθηκε κατά 12,3% και του πετρελαίου 25,1%.

Την ίδια ώρα πάντως πτωτική πορεία τιμών ακολουθεί ο τομέας των υπηρεσιών: μείωση κατά μέσο όρο 11,4% των ασφαλίστρων αυτοκινήτων, των οικιακών υπηρεσιών 8,1%, των ενοικίων 7%, των υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής 2,2, των διδάκτρων 4%, των υπηρεσιών κομμωτηρίου 3,6% και αναψυχής 3,9%.

Παράγοντες της αγοράς αποδίδουν την αποκλιμάκωση των τιμών στην πρόσφατη απελευθέρωση αρκετών επαγγελμάτων που ήταν κλειστά, γεγονός που δημιούργησε καλύτερες συνθήκες στον ανταγωνισμό.

Παράλληλα οι αλλαγές καταναλωτικών συνθηκών των νοικοκυριών τα οποία περιορίζονται στα απολύτως αναγκαία οδήγησαν τους παρόχους υπηρεσιών σε μειώσεις των τιμολογίων τους. Οι δαπάνες για τις υπηρεσίες αυτές χαρακτηρίζονται από μεγάλη ελαστικότητα (μειώνονται σημαντικά όταν περιορίζεται το εισόδημα) σε αντίθεση με τις δαπάνες για αγορές ειδών διατροφής.

ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΕΙ ΠΡΟΪΟΝΤΑ. Σύμφωνα με έρευνα της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος, τα 7 στα 10 νοικοκυριά τη χρονιά που πέρασε μείωσαν τις δαπάνες τους στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών δηλώνοντας μάλιστα ότι δεν έχουν κανένα περιθώριο και για την παραμικρή αύξηση τιμών. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι 8 στους 10 καταναλωτές δήλωσαν ότι τον τελευταίο χρόνο αυξήθηκαν οι τιμές των αγαθών που αγόρασαν, ενώ δεν κρύβουν ότι έχουν υποβαθμίσει την ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που αγοράζουν θεωρώντας ως κριτήριο επιλογής την τιμή.

Μια άλλη μελέτη του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών δείχνει ότι οι 7 στους 10 καταναλωτές στράφηκαν σε φθηνότερα προϊόντα λόγω της κρίσης ενώ το 63% επιλέγει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για να εξοικονομήσει χρήματα και οι 6 στους 10 κυνηγούν εντατικά τις προσφορές.