πάρχει ένας άγραφος κανόνας για τις δημοφιλείς τουριστικές περιοχές: ακόμη κι αν οι αφίξεις και οι προκρατήσεις σε ξενοδοχεία και εστιατόρια και ταβέρνες είναι σχετικά χαμηλές, οι επαγγελματίες του εκάστοτε τόπου συμφωνούν να μη λένε τα πράγματα όπως είναι και να τηρούν έναν ιδιότυπο δημοκρατικό συγκεντρωτισμό.

Αν λοιπόν δείκτης του τουριστικού πανηγυριού για την Επίδαυρο είναι οι κρατήσεις σε δωμάτια στα δεκατέσσερα ξενοδοχεία της ευρείας περιοχής (εδώ υπολογίστε και το Λυγουριό με τις τέσσερις μονάδες), τα τηλέφωνα για τραπέζια στα κλασικά εστιατόρια (Κλήματα, Μουριά, Καλογερικόν, Ακρογιάλι, Λεωνίδας) και οι αφίξεις σκαφών στο αρχαίο λιμάνι (εδώ που και φέτος στήθηκε η έκθεση αγροτουριστικών προϊόντων, μια ιδέα του αείμνηστου Χρήστου Λαμπράκη, που ήταν λάτρης της περιοχής), τα νούμερα απέχουν πολύ από προηγούμενες χρονιές ως αποτύπωση και της κρίσης της χώρας.

Σημειώστε στα παραπάνω πως η αναφορά γίνεται για την έναρξη των Επιδαυρίων που έγινε το περασμένο Σαββατοκύριακο με τη «Μήδεια» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, με τον Γιώργο Κιμούλη στον βασικό ρόλο, στο Μεγάλο Θέατρο της Επιδαύρου (παραγωγής θεάτρου Ακροπόλ). Και με την παράσταση «Αριστοφάνης τώρα» του Σταμάτη Κραουνάκη και της κολεκτίβας του Σπείρα Σπείρα με γκεστ τον Μανώλη Μητσιά (παραγωγής του Φεστιβάλ Αθηνών).

Οι αριθμοί των εισιτηρίων βέβαια και για τις δύο παραστάσεις (και για τις δύο ημέρες) δείχνουν μια «αντοχή» των Επιδαυρίων, αν και η αυθημερόν εκδρομή των Αθηναίων είναι πια η κυρίαρχη τάση. Εξάλλου μεγάλο κομμάτι μετακινήθηκε με τα πούλμαν του Φεστιβάλ Αθηνών και δεν μυήθηκε στην κλασική επιδαυρική τελετουργία που θέλει παράσταση – φαγητό στα τοπικά εστιατόρια – ντίσκο Καπάκι – διανυκτέρευση. Παρ’ όλα αυτά, τα εισιτήρια που κόπηκαν σε Μεγάλο και Μικρό Θέατρο προλόγισαν θετικά τον φετινό θεσμό που ολοκληρώνεται στις 31 Αυγούστου με την παράσταση «Ασκηση Επίδαυρος – Σύσσημον» του Σίμου Κακάλα.

Ας δούμε πιο συγκεκριμένα και με αριθμούς τη συνθήκη: 3.200 εισιτήρια κόπηκαν στην πρεμιέρα της Παρασκευής, στην παράσταση της «Μήδειας», και 8.100 τη δεύτερη ημέρα, το Σάββατο. Βεβαίως, η «Μήδεια» που σκηνοθέτησε ο Σπύρος Ευαγγελάτος έδωσε αρκετές λαβές για πολιτική σημειολογία. Κι αυτό αφού οι κυρίαρχοι πολιτικοί πόλοι (σήμερα) της χώρας είχαν αντιπροσώπευση σε μια παράσταση όπου έπαιζαν μόνο άνδρες. Το τελευταίο ήταν ιδέα του σκηνοθέτη Σπύρου Ευαγγελάτου που σημείωνε πριν από την παράσταση πως «οι ανδρικές φωνές των ερμηνευτών σε συνδυασμό με τη χρήση μάσκας προσδίδουν μια αξεπέραστη ιδιαιτερότητα». Προσέθετε μάλιστα πως τα νοήματα στη «Μήδεια» «φωτίζονται από άλλη οπτική γωνία, πιο αντικειμενικά, όταν το κείμενο ερμηνεύεται από άνδρες». Και όσον αφορά την πολιτική σημειολογία που προαναφέραμε, αυτή πυροδοτήθηκε από δύο παρουσίες: την πρεμιέρα της Παρασκευής επέλεξε ο Πάνος Παναγιωτόπουλος για να κάνει την παρθενική του εμφάνιση σε καλλιτεχνικό δρώμενο, μετά την ανάληψη του χαρτοφυλακίου τού Πολιτισμού.

Και τη δεύτερη ημέρα, το Σάββατο, τα φλας άναψαν επίσης στο Μεγάλο Θέατρο της Επιδαύρου για την παρουσία του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης και προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα. Ο ίδιος με τη σύζυγό του και τον εξ απορρήτων του Νίκο Παππά παρακολούθησαν τη «Μήδεια» και μετά έφαγαν στον Λεωνίδα στο Λυγουριό ενώ μαζί τους ήταν και οι Αλέκος Φλαμπουράρης, Θοδωρής Δρίτσας. Σε αυτούς προσθέστε τον Δημήτρη Στρατούλη και την Αννα Χατζησοφιά που επίσης παρέστησαν στην πρεμιέρα της παράστασης, όπου πρωταγωνιστούσε ο Γιώργος Κιμούλης, ενώ στο κυβερνητικό κλιμάκιο του οποίου επικεφαλής ήταν ο Πάνος Παναγιωτόπουλος πρέπει να προσθέσουμε τον (αργοπορημένο και αφιχθέντα δύο λεπτά πριν αρχίσει το έργο, πάντα την Παρασκευή) νέο υφυπουργό Αθλητισμού και ντόπιο βουλευτή Γιάννη Ανδριανό.

Στους περίπου 13.000 θεατές που είδαν τις δύο παραστάσεις της «Μήδειας» διακρίναμε επίσης πολλούς ηθοποιούς και καλλιτέχνες, όπως τον Νικήτα Τσακίρογλου, τη Χρυσούλα Διαβάτη, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, τον Διονύση Τσακνή, τον Αλέξανδρο Ρήγα και τον διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών Γιώργο Λούκο.

και αριστοφανης. Κι αν το χειροκρότημα για τη «Μήδεια» ήταν παρατεταμένο και τις δύο ημέρες, μερικά χιλιόμετρα πιο πέρα, στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου (που φέτος στερούνταν κυλικείου), ένα αλλιώτικο γλέντι είχε στηθεί αφού εδώ ο Σταμάτης Κραουνάκης, η Σπείρα Σπείρα και ο Μανώλης Μητσιάς παρουσίασαν το μουσικό έργο «Αριστοφάνης τώρα» με αποσπάσματα από τις έντεκα κωμωδίες του, ένα έργο που μίλησε για την Πόλη, τη Δημοκρατία, τη Διαφθορά σε ένα σχεδόν γεμάτο και τις δύο ημέρες θέατρο.

«Πιο μαζεμένοςο κόσμος»

«Είναι απλώς καλά. Τα περισσότερα τηλεφωνήματα τα έχουμε για την επόμενη εβδομάδα που ανεβαίνει ο “Πλούτος” του Διονύση Σαββόπουλου. Πολλοί επισκέπτες βέβαια είναι της τελευταίας στιγμής. Η τάση κυρίως είναι το αυθημερόν», σημείωνε ο Αρης Μπέκας, ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου Αριστοτέλης στο Γιαλάσι. Από την άλλη ο Τάσος Τσώλης, ιδιοκτήτης του εστιατορίου Καλογερικόν, συμπλήρωνε πως η Επίδαυρος παρά τα τόσα χρόνια Φεστιβάλ «έχει μείνει σχετικά πίσω τουριστικά (ο οικισμός, για παράδειγμα, είναι μη επισκέψιμος)» ενώ «ο κόσμος είναι πιο μαζεμένος στις παραγγελίες του χρόνο με τον χρόνο».

«Δεν φτουράει χωρίς λεφτά»

\Από όλους τους μουσικούς δρόμους φωτίστηκε στη Μικρή Επίδαυρο ο πυρήνας της προβληματικής του Αριστοφάνη, ραμμένης στα μέτρα τού σήμερα και προεξάρχοντος ενός ζυγισμένου Μανώλη Μητσιά (φωτογραφία). «Κι όπως έχει η βδομάδα, τα μερόνυχτα εφτά, η ζωή μας η ρημάδα, δεν φτουράει χωρίς λεφτά», τραγουδούσε η ομάδα Σπείρα Σπείρα (το απόσπασμα από τον Πλούτο σε στίχους Νικολακοπούλου) σε μια χρονική στιγμή που για όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού ίσως φαντάζει πολυτέλεια η κάθοδος στην Επίδαυρο, λόγω οικονομικών.