Βραβεία για τους καλύτερους εργασιακούς χώρους, βραβεία για καινοτόμες επιχειρήσεις, βραβεία ακόμα και για την καλύτερη μπαγκέτα της χρονιάς. Χιλιάδες διαγωνισμοί διοργανώνονται κάθε χρόνο για την ανάδειξη των καλύτερων επιχειρηματιών (μικρών και μεγάλων, νέων ή παλιών) σε κάθε κλάδο δραστηριότητας: από την ψηφιακή τεχνολογία μέχρι τη μαγειρική.

Γιατί παρατηρείται έξαρση βραβεύσεων τα τελευταία χρόνια και τι κερδίζουν τελικά οι διοργανωτές; Διότι για τους βραβευθέντες δεν τίθεται ζήτημα. Ποιος μαγαζάτορας δεν θα ήθελε να δει το κατάστημά του να γίνεται είδηση στην τηλεόραση έστω και για λίγα δευτερόλεπτα; Ποιος νέος επιχειρηματίας θα έλεγε «όχι» σε χρηματικό έπαθλο έστω και συμβολικού χαρακτήρα; Ομως τα πανεπιστήμια, τα ιδρύματα και κυρίως οι εταιρείες που βρίσκονται πίσω από αυτούς τους διαγωνισμούς σε τι ακριβώς αποβλέπουν; Στο ερώτημα επιχειρεί να απαντήσει ο ρεπόρτερ του βρετανικού δικτύου BBC Γουίλ Σμέιλ. Το συμπέρασμα είναι αρκετά κυνικό, όπως παραδέχεται και ο ίδιος.

Οι μεγάλες επιχειρήσεις που διοργανώνουν τέτοιου είδους διαγωνισμούς απλώς αυτοδιαφημίζονται, σημειώνει ο βρετανός δημοσιογράφος. Τα βραβεία είναι ένας εύσχημος τρόπος για να «πουλήσουν» στους πελάτες το «φιλάνθρωπο» προφίλ τους, αποτελούν απλώς ένα εργαλείο του μάρκετινγκ που φιλοτεχνεί μια ελκυστική εταιρική εικόνα. Βέβαια τα προσδοκώμενα οφέλη δεν είναι μόνο ηθικά. Οι πρωτοβουλίες «κοινωνικής ευθύνης» αποτελούν –εκτός των άλλων –ένδειξη οικονομικής ευρωστίας στα μάτια των μετόχων. Ετσι, όσο περισσότερα βραβεία δίνει μια επιχείρηση τόσο περισσότερο ανεβαίνουν οι μετοχές της στις αγορές, σύμφωνα με την έρευνα.