Αν κάθε φορά που ανοίγετε την τηλεόραση για να δείτε το αγαπημένο σας πρόγραμμα βάζετε το κινητό στο αθόρυβο ή παρατάτε την ταμπλέτα σας στο γραφείο, ήρθε η ώρα να τα ξαναπάρετε στα χέρια σας! Η νέα τάση στην τεχνολογία ακούει στο όνομα second screen, ελληνιστί δεύτερη οθόνη: η πρώτη είναι της τηλεόρασης και η δεύτερη του smartphone ή του tablet σας. Στο εξής, οι δύο συσκευές θα αλληλεπιδρούν, προσφέροντας στον χρήστη πρωτογενές περιεχόμενο, πρόσβαση σε πλήθος πληροφοριών και δυνατότητα αγορών - όλα με συνδετικό κρίκο το Ιντερνετ.
Οι κατασκευαστές τηλεοράσεων, τα τηλεοπτικά κανάλια και τα κινηματογραφικά στούντιο αγκαλιάζουν τις φορητές συσκευές επικοινωνίας και αναπτύσσουν πρωτογενές περιεχόμενο και λογισμικό ευελπιστώντας σε περισσότερα έσοδα.
Το τελευταίο διάστημα οι θεατές παίζουν όλο και πιο συχνά με τα smartphones και τις ταμπλέτες τους την ώρα που παρακολουθούν τηλεόραση. Ερευνα του ινστιτούτου Pew Research έδειξε ότι 11% των ανθρώπων που είδαν το πρώτο ντιμπέιτ μεταξύ του Μπαράκ Ομπάμα και του Μιτ Ρόμνεϊ παρακολουθούσαν ταυτόχρονα την κάλυψη της τηλεμαχίας μέσω των social media σε φορητές συσκευές.
Επενδύοντας στη «δεύτερη οθόνη», οι κατασκευαστές δημιουργούν εφαρμογές για ταμπλέτες και κινητά τηλέφωνα, οι οποίες συνδυάζουν τη δράση της οθόνης με συμπληρωματικά στοιχεία, όπως υλικό από τα παρασκήνια, ιστορικές πληροφορίες, παιχνίδια και αγορές σχετικές με μία εκπομπή. Ζητούν, επίσης, τη συμμετοχή των θεατών μέσα από ψηφοφορίες και διαγωνισμούς.
Η Sharp παρουσίασε πρόσφατα την εφαρμογή SmartCentral για τη σειρά τηλεοράσεων Aquos, η οποία επιτρέπει σε μια ταμπλέτα να λειτουργεί ως τηλεκοντρόλ, παρέχοντας παράλληλα πρόσβαση στο Ιντερνετ. Οι χρήστες μπορούν, επίσης, να αναζητούν και να επιλέγουν ταινίες από τις ταμπλέτες τους και από εκεί να τις μεταφέρουν στις τηλεοράσεις τους. Η Panasonic λανσάρισε μια εφαρμογή που επιτρέπει στους θεατές να μοιράζονται σε φορητές συσκευές Android περιεχόμενο που αντλούν από την τηλεόραση.
Ενας από τους πρωτοπόρους του είδους είναι η εφαρμογή Shazam, η οποία ξεκίνησε ως ένας εύκολος τρόπος για τον εντοπισμό τραγουδιών, σήμερα όμως χρησιμοποιείται για να αποκτήσουν οι τηλεθεατές πρόσβαση σε μεγάλο όγκο περιεχομένου που σχετίζεται με τηλεοπτικά προγράμματα.
Παρακολουθείτε ένα βιντεοκλίπ της Αννας Βίσση στην τηλεόραση και το βλέμμα σας πέφτει στο μπλουζάκι που φοράει. «Ωραίο είναι. Από πού να το πήρε;» αναρωτιέστε. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να πάρετε στα χέρια το κινητό σας τηλέφωνο και να του... πείτε να αναγνωρίσει τη μάρκα των ρούχων της Βίσση και τα μαγαζιά στα οποία πωλούνται! Ομοίως, οι άνδρες τηλεθεατές μπορούν με την ταμπλέτα τους ανά χείρας να μάθουν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα τι μάρκα ρολόι φορά ο προπονητής της αγαπημένης τους ομάδας, την ώρα που κάνει δηλώσεις στην τηλεόραση μετά το κυριακάτικο ματς. Η συσκευή θα τους πει πού πουλιέται το ρολόι και πόσο κοστίζει (για να δουν αν η τσέπη τους αντέχει μια τέτοια αγορά)
Μοιάζει με ετεροχρονισμένο πρωταπριλιάτικο ψέμα, ωστόσο σύντομα θα είναι μέρος της καθημερινότητάς μας. Τουλάχιστον αν πιστέψουμε τη Shazam, τη βρετανική εταιρεία που έχει δημιουργήσει την ομώνυμη εφαρμογή για φορητές συσκευές, η οποία αλληλεπιδρά με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο προσφέροντας στους χρήστες επιπρόσθετο περιεχόμενο και διαδραστικές δυνατότητες.
Το Shazam έγινε αρχικά γνωστό ως εφαρμογή εντοπισμού τραγουδιών: αν σας έχει κολλήσει ένα τραγούδι αλλά δεν μπορείτε με τίποτε να θυμηθείτε τον τίτλο ή τον τραγουδιστή του, απλά βάζετε το κινητό δίπλα στο ραδιόφωνο ή στην τηλεόραση κι εκείνο «ακούει» το τραγούδι και σας βρίσκει τα πάντα γι’ αυτό.
Σήμερα, οι δημιουργοί της εφαρμογής επιχειρούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίον χρησιμοποιούμε τις φορητές συσκευές για να ψωνίσουμε, να ψυχαγωγηθούμε και να ενημερωθούμε. Οι χρήστες του Shazam έχουν τη δυνατότητα να παραγγείλουν ένα σακάκι ή ένα ζευγάρι παπούτσια που είδαν σε μια ταινία ή σε μια τηλεοπτική εκπομπή. Σας αρέσει το χτένισμα της Ζετας Μακρυπούλια; Κάντε κλικ στο κινητό για να το αποκτήσετε!
«Μπορούμε να αναγνωρίσουμε ένα προϊόν που προβάλλεται στην τηλεόραση, με αποτέλεσμα ο χρήστης της εφαρμογής να μπορεί να μάθει με ένα κλικ από πού αγόρασε ένα ρούχο ο παρουσιαστής της εκπομπής», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Shazam Αντριου Φίσερ. «Εστιάζουμε στη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας που ονομάζουμε media engagement (εμπλοκή του καταναλωτή με το προϊόν). Καθιστούμε πιο εύκολο για τους καταναλωτές να δεθούν με μια μάρκα ή ένα προϊόν που τους ενδιαφέρει, χωρίς να χρειάζεται να καταφύγουν σε μηχανές αναζήτησης και από εκεί να αναζητήσουν τις πληροφορίες που τους ενδιαφέρουν».
Επόμενος στόχος του Shazam είναι να αναπτύξει νέες πλατφόρμες λογισμικού οι οποίες θα συνεργάζονται με τηλεοπτικές εκπομπές. Η εφαρμογή χρησιμοποιείται από 300 εκατ. ανθρώπους σε 200 χώρες. Η εταιρεία, η οποία απασχολεί 125 άτομα στα κεντρικά της γραφεία στο Λονδίνο και άλλα 40 στο εξωτερικό, υποστηρίζει ότι κάθε εβδομάδα προστίθενται δύο εκατ. νέοι χρήστες από όλον τον κόσμο.
Πέρυσι, η εταιρεία μετρήσεων Nielsen δημοσίευσε στοιχεία που καταδεικνύουν ότι τέσσερις στους πέντε κατόχους κινητών τηλεφώνων ή υπολογιστών tablet χρησιμοποιούν τις συσκευές τους την ώρα που παρακολουθούν τηλεόραση.
Το Shazam έχει ήδη παντρέψει την παρακολούθηση τηλεόρασης με τη λογική της «δεύτερης οθόνης», προσθέτοντας άλλη μία βαθμίδα πληροφοριών και εμπειριών για τους θεατές. Οταν οι χρήστες κάνουν «tag» σε ένα τραγούδι ή σε ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα, η εφαρμογή παίρνει ένα δείγμα του ηχητικού περιεχομένου και το αντιστοιχίζει με μια τεράστια βάση δεδομένων. Πολύ σύντομα το ίδιο θα γίνεται και με την εικόνα. Τα αποτελέσματα θα εμφανίζονται στις φορητές συσκευές των χρηστών. Στις ΗΠΑ, όπου η διείσδυση του Shazam προσεγγίζει το ένα τρίτο του πληθυσμού, το app χρησιμοποιείται ως συνοδευτική εφαρμογή προσφέροντας επιπλέον περιεχόμενο για τα προγράμματα 160 καναλιών, 24 ώρες το 24ωρο.
Οι τηλεθεατές που χρησιμοποιούν την εφαρμογή μπορούν να έχουν πρόσβαση στον κατάλογο με τους ηθοποιούς ενός σίριαλ, να μάθουν λεπτομέρειες για το soundtrack, να διαβάσουν τα tweets των ηθοποιών ή το σενάριο και να αγοράσουν προϊόντα – κι όλα αυτά από το κινητό ή την ταμπλέτα τους, χωρίς να ενοχλούν τους υπόλοιπους που κάθονται δίπλα τους και παρακολουθούν το ίδιο πρόγραμμα.

Η συνεργασία μεταξύ της εφαρμογής Shazam και των διαφημιστών δημιουργεί έναν νέο τρόπο επικοινωνίας των επιχειρήσεων με τους καταναλωτές, ενώ παράλληλα αυξάνει τα έσοδά τους: όσοι παρακολουθούν μια διαφήμιση ασφαλιστικής εταιρείας μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Shazam για να μάθουν ποιοι είναι οι όροι των συμβολαίων. 
Παράλληλα, οι διαφημιστές προσφέρουν κουπόνια και να παρακολουθούν τη δραστηριότητα των καταναλωτών, κάτι που σημαίνει ότι το μάρκετινγκ γίνεται πιο προσωπικό και στοχευμένο στον καθένα ξεχωριστά. «Η πρόκληση για το Shazam είναι να λειτουργήσει χωρίς οι καταναλωτές να κατακλύζονται από ενοχλητικό περιεχόμενο. Αν καλέσουμε μια επιχείρηση στο “σπίτι’’ μας, θα πρέπει αυτή να συμπεριφέρεται διακριτικά, αλλιώς θα τη βγάλουμε έξω», δήλωσε ο σύμβουλος social media Γιούαν Σεμπλ.

Ακολουθήστε τα ΝΕΑ στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στα ΝΕΑ