Ο Παντελής Βούλγαρης θυμάται πως ο Δημήτρης Χορν του έδωσε την ιδέα για τον «Ελευθέριο Βενιζέλο» του, τη δεύτερη ταινία τού σκηνοθέτη που «ΤΑ ΝΕΑ- Σαββατοκύριακο» προσφέρουν στους αναγνώστες τους
O Δημήτρης Χορν εντυπωσιάστηκε με το «Προξενιό της Άννας», εξετίμησε τα χαρίσματα του (τότε, το ΄70) νέου Έλληνα σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη και του έριξε την ιδέα. Και ο αδελφός του, ο (εκδότης) Γιάννης Χορν, του έδωσε την είδηση από «ΤΑ ΝΕΑ» εκείνης της εποχής, πως ο Ελευθέριος Βενιζέλος θα βγει στο πανί!

«Εγώ δεν είχα ιδέα». Μοιάζει με ανέκδοτο, αλλά όταν το λέει ο Παντελής είναι αλήθεια πέρα ώς πέρα. Έτσι, στις αρχές του ΄80 βρέθηκε περικυκλωμένος από τους Χορν. Τύχη βουνό. Από την άλλη γοητευμένος. Να υπογράψει την τοιχογραφία τής πιο ταραγμένης εποχής!

«Έλα όμως που, όπως οι περισσότεροι, γνώριζα μόνο τα στοιχειώδη για τον Βενιζέλο». Οπότε; «Επειδή έπρεπε να μάθω τα πάντα για την εποχή, άρχισα να διαβάζω μετά μανίας. Εκεί έπεσα σε μια δεύτερη σύμπτωση εξαιρετική. Στον Ηλεκτρικό συνάντησα τυχαία τον Μανόλη Αναγνωστάκη. Απ΄ αυτόν λοιπόν έμαθα την πιο χρήσιμη και αναλυτική πηγή. Φυσικά τα ημερολόγια του πρίγκιπα Νικολάου. Σχολαστικός ο τύπος. Η καλλιτεχνική πλευρά της βασιλικής οικογένειας. Φωτογράφος αλλά και σκηνοθέτης επετειακών παραστάσεων στο Βασιλικό Θέατρο. Στα χρονικά του σημείωνε τα πάντα. Ρούχα, συνήθειες, γεύματα, δείπνα, όλα. Τρέχω λοιπόν στο Μοναστηράκι στο υπόγειο του Νασιάκου και αγοράζω το τελευταίο, ρακένδυτο αντίτυπο από τα ημερολόγια του πρίγκιπα. Αυτό με βοήθησε στην ακριβή μεταφορά της εποχής. Ακόμα και στις λεπτομέρειες. Όπως, ας πούμε, ότι κάθε πρωί ο Βενιζέλος έτρωγε παξιμαδάκι κρητικό μαζί με ελιές και έπινε τσάι».

Η πρώτη σκέψη;

Μα φυσικά ο Δημήτρης Χορν πρωταγωνιστής. Ό,τι καλύτερο.

«Ο Χορν με είχε βοηθήσει οικονομικά για τον “Μεγάλο ερωτικό” (ταινία σαν ντοκιμαντέρ, εμπνευσμένη από το ομότιτλο μουσικό αριστούργημα του Μάνου Χατζιδάκι με τη θεϊκή φωνή της Φλέρυ Νταντωνάκη). «Όμως, τα πολλά γυρίσματα και το πληθωρικό βεστιάριο λόγω ταινίαςεποχής, τον έκαναν διστακτικό και στο τέλος αρνητικό».

Εκεί ακριβώς έρχεται στο μυαλό του το όνομα του Μηνά Χρηστίδη. «Από τους εξαιρετικούς ρολίστες του Θεάτρου Τέχνης. Έπρεπε όμως να πειστώ για την ταυτοπροσωπία. Έτσι τον φωτογράφισα με φαλάκρα και μουσάκι. Κι έτσι πείστηκα».

Και ο ρόλος του αντιπάλου; Του Κωνσταντίνου; «Όταν έγινε γνωστό πως θα σκηνοθετούσα τον “Βενιζέλο”, μπαίνει μια μέρα φουριόζος στο γραφείο μου ο Γιάννης Βόγλης και μου ζητάει να παίξει στην ταινία. Μα έχεις πάρει πολλά κιλά, του λέω. Πόσα θέλεις να χάσω;-με ρωτάει. Δεκαπέντε, του απαντάω. Έγινε, σ΄ έναν μήνα θα είμαι αγνώριστος. Και πράγματι. Μπορεί όχι δεκαπέντε, αλλά ξεφορτώθηκε κάμποσα. Το πιο απίστευτο περιστατικό απ΄ αυτή τη συνάντηση ήταν η επιμονή του να τον δω καραφλό. Να ξυρίσει τα μαλλιά του. Έφερε κουρέα και τα ξύρισε στο γραφείο μου»!

Το ρεκόρ του «Βενιζέλου» ήταν το κόστος της παραγωγής. «Περίπου τριάντα εκατομμύρια. Δραχμές. Σήμερα τίποτα. Ούτε εκατό χιλιάδες ευρώ. Τότε ήταν μια περιουσία. Φαντάσου. Η αμφίεση του βασιλιά Γεωργίου (τον υποδύεται ο Δημήτρης Μυράτ) κόστισε εκατό χιλιάδες δραχμές. Εξωφρενικό!».

ΙΝFΟ

Το DVD «Ελευθέριος Βενιζέλος 1910-1927» αύριο μαζί με «ΤΑ ΝΕΑΣαββατοκύριακο» με επιπλέον δύο ευρώ, προαιρετικά.

Καστ πολλών αστέρων


Ο «Ελευθέριος Βενιζέλος 1910-1927» (1980) είναι η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του Παντελή Βούλγαρη. Η παραγωγή του σχεδόν χολιγουντιανή. Γιατί το πληθωρικό βεστιάριο έπρεπε να φτιαχτεί από την αρχή. Και γιατί το καστ απαιτούσε διαστάσεις τηλεφωνικού καταλόγου: Μηνάς Χρηστίδης, Γιάννης Βόγλης, Δημήτρης Μυράτ, Μάνος Κατράκης, Όλγα Καρλάτου, Άννα Καλουτά, Βάσος Ανδρονίδης, Αντώνης Αντωνίου, Βασίλης Διαμαντόπουλος, Θόδωρος Έξαρχος, Ανδρέας Φιλιππίδης, Θόδωρος Μορίδης, Χριστόφορος Νέζερ, Χρήστος Τσάγκας, Ζωρζ Σαρρή, Νικήτας Τσακίρογλου, Κωνσταντίνος Τζούμας, Γιώργος Βαφιάς, Γρηγόρης Βαλτινός, Σταύρος Ξενίδης. Ποταμός!