Την πόρτα του ψυγείου τους άνοιξαν τρεις ειδικοί σε θέματα διατροφής και πρόληψης, αποκαλύπτοντας τα διατροφικά μυστικά τους προκειμένου να διατηρούν το βάρος τους και να προσέχουν την υγεία τους. Πάντως, και οι τρεις συμφωνούν πως ο δρόμος της ισορροπημένης διατροφής δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση, παραδεχόμενοι πως είναι αδύνατον να μην υποκύψουν σε διατροφικές ατασθαλίες.

Ο κοινός παρονομαστής στο ψυγείο των ειδικών είναι τα λαχανικά, τα φρούτα, τα γαλακτοκομικά και τα αλλαντικά με χαμηλά λιπαρά, τα ψάρια, τα όσπρια και το λευκό κρέας. Αυτό ωστόσο δεν σημαίνει πως ζουν στο «βασίλειο» της δίαιτας.

Μια δεύτερη ματιά αρκεί για να ξετρυπώσει κανείς σοκολάτες, μπουκάλια με αλκοόλκατά βάση κρασί- τυριά πλούσια σε λιπαρά και αναψυκτικά. Επιμένουν ωστόσο πως καταφέρνουν συνήθως να χαλιναγωγούν την όρεξή τους. Ο λόγος; Και οι τρεις επικαλούνται την εργασία τους, τονίζοντας πως θα ήταν κοροϊδία να καταπατούν τους κανόνες που θέτουν στους ανθρώπους που τους επισκέπτονται είτε για να χάσουν βάρος είτε για να προλάβουν ασθένειες που οφείλονται στην κακή διατροφή.

Αυτό που ωστόσο προκαλεί εντύπωση είναι πως αντιμετωπίζουν με επιείκεια τις αδυναμίες τους, χωρίς να στερούν από τον εαυτό τους μικρές απολαύσεις. Η απόδειξη; Η διατροφολόγος κ. Αστερία Σταματάκη δεν κρύβει την αδυναμία της στις χωριάτικες τηγανητές πατάτες, ικανοποιεί όμως την όρεξή της μία φορά τον μήνα, όταν επισκέπτεται το χωριό. Η ψυχολόγος κ. Στέλλα Αργυρίου λατρεύει τη σοκολάτα, ποτέ όμως δεν την τρώει ολόκληρη, ενώ η αγαπημένη αμαρτία του καρδιολόγου κ. Δημήτρη Ρίχτερ είναι τα νόστιμα τυριά, ο οποίος όμως προσπαθεί να μη χάνει το μέτρο.


«Βάζω χρώμα στις σαλάτες για να μην τις βαριέμαι»

Η ψυχολογία με τη διατροφή έχουν στενή σχέση, και αυτό η ψυχολόγος κ. Στέλλα Αργυρίου το γνωρίζει πολύ καλά. Ακόμη και οι πολύχρωμες πιπεριές που διατηρεί στο ψυγείο της έχουν τον σκοπό τους, αφού ξεγελούν το μάτι και την όρεξή της!

«Επιλέγω λαχανικά με έντονα χρώματα, καθώς έχω παρατηρήσει πως όταν καταναλώνεις σαλάτα κάθε μέρα πρέπει να είναι διαφορετική για να μην καταντά βαρετή. Ακόμη και το παιχνίδισμα με τα χρώματα βοηθά, αφού στο μάτι φαίνονται πιο νόστιμες», λέει.

Τα παξιμάδια, τα κριτσίνια, τα καρότα και αγγούρια έχουν επίσης την... ψυχολογική τους αξία: «Οι δύσκολες στη μάσηση τροφή καταπολεμούν τα νεύρα και το άγχος. Συνεπώς, όταν γυρνώ σπίτι έπειτα από μια κουραστική ημέρα, πρέπει να έχω εναλλακτικές για να μην ενδώσω στη σοκολάτα», προσθέτει.

Γενικότερα, όπως η ίδια παραδέχεται, διαχειρίζεται τη διατροφή της όπως τα οικονομικά της. Η σκέψη της; Το «πορτοφόλι» του οργανισμού της έχει 1.500 θερμίδες, γι΄ αυτό και θέλει να τις ξοδέψει σωστά, χωρίς στερήσεις αλλά και χωρίς υπερβολές. Και για να μείνει σταθερή σε αυτό, έχει επινοήσει διάφορα τρικ. Όταν για παράδειγμα φτιάχνει ομελέτα, αντί να χρησιμοποιήσει τρία αυγά, χτυπάει δύο και ένα ασπράδι! Επιπλέον, προσπαθεί να μαγειρεύει κάθε βράδυ, εξασφαλίζοντας έτσι το τάπερ για τη δουλειά της.

Ο καφές είναι ακόμη ένας σύμμαχός της προκειμένου να ξεγελάει την πείνα της. Δεν αποφεύγει ωστόσο τη ζάχαρη, απλώς προτιμά την ακατέργαστη. Άλλωστε, ο σκέτος καφές δεν θα την κρατούσε μακριά από το τσιμπολόγημα. Όταν όμως δεν μπορεί να νικήσει την όρεξή της για γλυκό, τότε θα επισκεφθεί το ζαχαροπλαστείο της γειτονιάς- αντί για μία ολόκληρη τούρτα, θα αγοράσει δύο ατομικές πάστες!


«Δεν λέω όχι στα παϊδάκια»

Η ζυγαριά και οι αιματολογικές εξετάσεις είναι ο καλύτερος σύμβουλος του διευθυντή Καρδιολογικής Κλινικής της Ευρωκλινικής Αθηνών και προέδρου της Ομάδας Εργασίας Πρόληψης Στεφανιαίας Νόσου της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας κ. Δημήτρη Ρίχτερ, αφού αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες για το αν έχει ξεφύγει ή όχι σε ό,τι αφορά τις διατροφικές του συνήθειες.

Πάντως, τα τελευταία πέντε χρόνια έχει καταφέρει να διατηρήσει σταθερό το βάρος του καταφεύγοντας απλώς σε μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές σε ό,τι αφορά το καθημερινό του μενού. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως στο ψυγείο του τα γαλακτοκομικά έχουν 0% λιπαρά, δεν λείπουν τα φρέσκα ψάρια- τα οποία του στέλνουν συνήθως από την Αστυπάλαια- και πως τα αλλαντικά είναι αυστηρώς χαμηλά σε λιπαρά!

Η πρόληψη βέβαια δεν απαγορεύει τις ατασθαλίες, αρκεί να γίνονται αραιά και πού: «Όταν θα βγω έξω με τους φίλους μου θα παραγγείλω παϊδάκια ή μια μακαρονάδα με κρέμα γάλακτος και φυσικά δεν θα περιοριστώ σε ένα ποτηράκι κρασί. Αυτό συμβουλεύω και τους ανθρώπους που δίνουν σημασία στην πρόληψη: να ακολουθήσουν ένα διατροφικό πρόγραμμα που μπορούν να συνεχίσουν σε βάθος χρόνου και που δεν θα το παρατήσουν στις πρώτες εβδομάδες».

Άλλωστε, το ψυγείο το μοιράζεται με τη σύζυγό του και τον γιο του, ο οποίος όπως όλα τα παιδιά λατρεύει τις έντονες και συνήθως ανθυγιεινές γεύσεις.

«Προσπαθούμε να βρίσκουμε την ισορροπία. Κάποιες φορές χάνουμε εμείς, κάποιες αυτός».

Ασφαλώς είναι φειδωλός στο αλάτι: «Πάντα προσέχουμε όταν μαγειρεύουμε στο σπίτι. Οι γευστικοί κάλυκες της γλώσσας συνηθίζουν τις αλμυρές γεύσεις με αποτέλεσμα να τις αναζητούν και οτιδήποτε διαφορετικό το αναγνωρίζουν ως άνοστο».
«Τρώω πάντα 5 γεύματα την ημέρα»

Νο1 κανόνας των διατροφολόγων είναι η πιστή αφοσίωση στο διαιτητικό πρόγραμμα που επιτάσσει πέντε γεύματα την ημέρα. Έτσι άλλωστε εξηγείται το γεγονός πως το ψυγείο της κ. Αστερίας Σταματάκη, διαιτολόγου- διατροφολόγου, επιστημονικής συνεργάτιδας στη Γαστρεντερολογική Κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Νίκαιας, είναι πάντα εφοδιασμένο με φρέσκο γάλα, γιαούρτια και χυμούς, ενώ από τα ντουλάπια της κουζίνας δεν λείπουν ποτέ τα δημητριακά, το ψωμί ολικής άλεσης, το μέλι και το ταχίνι.

Ωστόσο, τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας τα μαγειρικά σκεύη παραμένουν άθικτα, αφού το μόνο που προλαβαίνει είναι να προετοιμάσει το πρωινό της και να φύγει κατευθείαν για το γραφείο. Το αποτέλεσμα είναι το μεσημεριανό της να περιορίζεται σε μία σαλάτα με τόνο ή σε ένα καλαμάκι σουβλάκι για να ξεγελάσει την πείνα της.

Το βράδυ όμως κάθεται με ηρεμία στο τραπέζι για να απολαύσει το δείπνο της, το οποίο κάθε άλλο παρά σπάνια της το σερβίρουν έτοιμο, αφού συνηθίζει να τρώει έξω. «Η άποψη πως όταν τρώει κανείς βράδυ παίρνει κιλά είναι μύθος. Αυτό που πρέπει να λαμβάνει κανείς υπ΄ όψιν του για να διατηρήσει το βάρος του είναι το σύνολο των θερμίδων που προσλαμβάνει καθ΄ όλη τη διάρκεια της ημέρας», προσθέτει η κ. Σταματάκη.

Μάλιστα, όπως εκμυστηρεύεται, δεν θα πει όχι ούτε σε ένα νόστιμο γλυκό. Το τρικ για να μειώνει τις θερμίδες είναι να μοιράζεται τη γλυκιά μερίδα με τους φίλους της, αφού έτσι όλοι αρκούνται σε μερικές κουταλιές. Άλλωστε, η δουλειά της δεν της επιτρέπει να χάνει τον έλεγχο: «Όταν κάποιος απευθύνεται σε έναν διαιτολόγο, θέλει να είναι αδύνατος». Παρ΄ όλα αυτά, στο ψυγείο της δεν υπάρχει ίχνος σοκολάτας, σαντιγί ή μαρέγκας, καθώς όπως η ίδια λέει δεν υπάρχει λόγος να βάζει τον πειρασμό στο σπίτι της!