Η Βέρα Γουάνγκ εμπνέεται από τη διαχρονική ομορφιά της μπαλαρίνας και στέλνει

σύνολα αέρινα και ταυτόχρονα μοντέρνα

«Η ερχόμενη άνοιξη βάζει τη μόδα σε πραγματική κλίμακα και μετριάζει τον όγκο,

κρατώντας τις απανωτές στρώσεις ρούχων με λεπτή υφή. Ορισμένοι σχεδιαστές

δείχνουν να τρυπάνε τις φουσκωμένες φούστες και φορέματα του φθινοπώρου. Και

για να περιγράψουν τις ανοιξιάτικες συλλογές τους χρησιμοποιούν λέξεις όπως

«υπό κατάρρευση», «χρησιμότητα», «σαν πανοπλία». Αυτό σημαίνει ότι

καταλαβαίνουν πως μακριά από τις τέντες των επιδείξεων που στεγάζουν τη φυγή

από την πραγματικότητα υπάρχει ένας κόσμος με άλλες ανάγκες», γράφει ο Έρικ

Γουίλσον στους «New York Times», δίνοντας το στίγμα της νεοϋορκέζικης

εβδομάδας μόδας με την οποία ξεκίνησαν οι παρουσιάσεις των συλλογών της

ερχόμενης άνοιξης.


Ο Ραλφ Λόρεν επιμένει στις καθαρές γραμμές, με ανδρικά στοιχεία τονισμένα σε

άσπρους – μαύρους συνδυασμούς

Η Νέα Υόρκη προσπαθεί να πάρει τον πρωταγωνιστικό ρόλο από τις ευρωπαϊκές

πόλεις. Η βοήθεια ήρθε από την Αγγλία και τη Γαλλία, με μία ομάδα νέων

σχεδιαστών να εγκαταλείπουν το Λονδίνο και το Παρίσι για χάρη των πάρτι και

την υπερπροβολή από τα μίντια της Νέας Υόρκης. Αλλά οι γιορτές και οι

διασημότητες δεν κάνουν την ουσία, όπως τονίζουν στις ανταποκρίσεις τους οι

δημοσιογράφοι των αμερικάνικων και αγγλικών εφημερίδων και ηλεκτρονικών

περιοδικών. Γι’ αυτό και έδωσαν σημασία στα αμερικάνικα ονόματα κύρους, στους

μετρημένους στα δάχτυλα εμπορικούς και ταλαντούχους σχεδιαστές που μπορούν να

γοητεύσουν τις πελάτισσες της παγκόσμιας αγοράς.


Η Ντόνα Κάραν ερμηνεύει τον «όγκο υπό κατάρρευση» στα φαρδιά φορέματά της

«Η μόδα είναι εξέλιξη και δεν είναι καλό να αλλάζεις κατεύθυνση από τη

μία σεζόν στην άλλη», τονίζει η Ντόνα Κάραν γι’ αυτές τις διορθωτικές αλλαγές

των ρούχων, με πιο εμπορικό χαρακτήρα. «Δεν μπορείς να πετάς από την ντουλάπα

σου ό,τι αγόρασες την προηγούμενη χρονιά», λέει η Αμερικανίδα σχεδιάστρια για

τα μπέιμπι ντολ φαρδιά φορέματα της νεανικής σειράς της DKNY. Με τέτοιες

πρακτικές απόψεις η Ντόνα Κάραν κέρδισε την αφοσίωση των γυναικών που

θαυμάζουν το ταλέντο της να κολακεύει ώριμα, γεμάτα σώματα. Κι αυτή είναι η

αλήθεια για όλους τους σχεδιαστές που επιμένουν να πειραματίζονται με τον όγκο

σε ρούχα που δεν διαγράφουν ούτε τονίζουν τις καμπύλες του σώματος. Όπως ο

Μαρκ Τζέικομπς, που αν και έχει δυνατή προσωπική άποψη για τη μόδα στο

αμερικάνικο έδαφος, το οποίο δείχνει τις δύο δικές του συλλογές, είναι

αναγκασμένος να ακούει τον παλμό της αγοράς και τις προτιμήσεις των γυναικών.

«Θελήσαμε να δημιουργήσουμε μία διαφορετική αίσθηση από το σύγχρονο νομαδικό

στυλ που παρουσιάσαμε για τον φετινό χειμώνα. Δώσαμε στα ρούχα μία ελαφρότητα,

μία ευγένεια και την απροσδιόριστη κατεύθυνση ότι έρχονται «από αλλού»»,

εξηγεί ο σχεδιαστής, που συνεχίζει το παιχνίδι των επιστρώσεων υφασμάτων που

ξεκίνησε με τη φθινοπωρινή του συλλογή.


Κεντημένες μύγες και πασχαλίτσες στα θηλυκά φορέματα της Νταϊάν φον Φίρστενμπεργκ

Σχεδόν συνεννοημένοι οι Αμερικανοί σχεδιαστές στράφηκαν στην κομψή ασφάλεια

του λευκού και μαύρου χρώματος. Και για τα βραδινά ρούχα – που ήταν αρκετά –

βασίστηκαν στις λάμψεις του ασημί και παλιωμένου χρυσού που αντανακλούν τα

υφάσματα από μεταξωτή οργάντζα, σατέν, οι κεντημένες στρας και κρύσταλλα

μουσελίνες και τα λεπτά υφάσματα με λεπτό μεταλλικό νήμα τα οποία

χρησιμοποίησε ο Ραλφ Λόρεν για τα βραδινά του. Αλλά και αυτά της λευκής

συλλογής του Φρανσίσκο Κόστα για τον οίκο Calvin Klein, που το στυλ της θύμισε

έντονες αναφορές στα προχωρημένα κομμάτια του μινιμαλιστή Χέλμουτ Λανγκ.


«Πιο δυναμικές γυναίκες»

Διαφανή υφάσματα, ασημένια τελειώματα, ξεπλυμένα ουδέτερα χρώματα

δημιούργησαν ένα φως στη συλλογή του Μαρκ Τζέικομπς, που συνεχίζει τα

παιχνίδια των επιστρώσεων και του όγκου

«Μετά την 11η Σεπτεμβρίου όλοι μας περάσαμε προς την εικόνα της άψογης κυρίας

με τις πέρλες στον λαιμό και τα φορέματα δεκαετίας του ’50. Αλλά νομίζω ότι

τώρα οι γυναίκες θέλουν να ξαναγίνουν πιο δυναμικές», τονίζει η σχεδιάστρια

Άλις Ρόι εξηγώντας τον λόγο που τα φορέματα σάκοι κυρίευσαν τις πασαρέλες της

Νέας Υόρκης. Ενώ ο Όσκαρ ντε λα Ρέντα και η Καρολίνα Χερέρα, από την παλιά

σχολή των κλασικών Αμερικανών, με υποδειγματικό ύφος και με μοντέρνες

λεπτομέρειες εξήγησαν ότι το φόρεμα είναι ο μόνος τρόπος για να διασώσει μία

γυναίκα την κομψότητά της μέσα στο ζεστό καλοκαίρι. Άποψη την οποία η Βέρα

Γουάνγκ υποστήριξε με πιο μοντέρνα ρομαντική διάθεση, καταφέρνοντας να κάνει

μία συλλογή εμπνευσμένη από τα μαθήματα μπαλέτου. Και να δημιουργήσει σύνολα

από φορέματα με λεπτά κασμιρένια ζακετάκια με κουκούλες ή με βερμούδες

φορεμένα με στρώσεις από λευκές μπλούζες από οργάντζα στολισμένες με μεγάλα

λουλούδια από το ίδιο ύφασμα.


Λευκές διάφανες πουκαμίσες και στρώσεις από βερμούδες και παντελόνια στη

συλλογή του Γάλλου Κριστόφ Λεμέρ για τη Lacoste

Ένα άλλο χαρακτηριστικό που βγήκε από τη Νέα Υόρκη κι έχει να κάνει με τον

όγκο και την επίστρωση υφασμάτων είναι το τρικ του Μαρκ Τζέικομπς που άρεσε

και στους σχεδιαστές Πέτερ Σομ και Όσκαρ ντε λα Ρέντα, να τυλίγει ένα βαρύ

ύφασμα με τούλι ή με δαντέλα. Στις ανοιξιάτικες συλλογές η ελαφριά εκδοχή

αυτής της οφθαλμαπάτης ήταν τα λεπτά βουάλ βαμβακερά υφάσματα που τυλίχτηκαν

πάνω από κλασικά γκρι και λευκά σακάκια από ελαφρύ μάλλινο ύφασμα.