Είναι αργά αλλά δεν λέει να ξεκολλήσει από την οθόνη του υπολογιστή. Έχει

αραδιάσει μπροστά του ένα σωρό ήχους και πειραματίζεται. Δοκιμάζει, πετάει,

κρατάει. Και αυτή την ώρα που διαβάζετε, οι πιθανότητες λένε πως βρίσκεται

πάλι με την οθόνη αναμμένη και μετράει τα καινούργια κομμάτια που έχει γράψει.

Σε λίγο θα «κόψει» το CD – όχι όμως επειδή τον κυνηγάει κάποια προθεσμία. Οι

εταιρείες, βλέπετε, κάνουν συμβόλαια με εκείνους που γεμίζουν τα μαγαζιά.

Δίσκος και πρόγραμμα στο μαγαζί. Σουξέ και χλιδάτη παραγωγή.

Στις άκρες όμως αυτής της γνωστής δισκογραφικής/μουσικής πραγματικότητας «ζει»

ένα άλλο είδος. Εκείνοι που γράφουν μουσικές, διακινούν τραγούδια και

παραγωγές, που στήνουν δικές τους ανεξάρτητες εταιρείες και αποκτούν ένα κοινό

που συντονίζεται όλο και πιο πολύ μαζί τους. Γιατί, αν το δεις από την

αισιόδοξη πλευρά, είναι πολλοί στο κοινό που δεν νοιάζονται για το πρώτο

τραπέζι πίστα…

ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ

«Άνθρωπος-ορχήστρα»

«Είμαστε στη μέση, σε ένα σημείο που δεν το ευνοούν οι συνθήκες στην Ελλάδα»,

λέει ο Μανώλης Αγγελάκης. «Δεν ανήκουμε ούτε στο μέινστριμ ούτε όμως στον

underground χώρο. Και έτσι τα πράγματα δυσκολεύουν». Ο Αγγελάκης «ζει» τη

μουσική από διαφορετικά πόστα – παίζει κιθάρα, τραγουδάει, συνθέτει, κάνει

παραγωγές, δουλεύει στο στούντιο.

Ήταν ιδρυτικό μέλος των Illegal Operation και ύστερα από το προσωπικό του

άλμπουμ «Σταματίνα» (2001) κυκλοφόρησε πρόσφατα τις «Δύσκολες Μέρες», όπου

συνδυάζει από μπλουζ και ροκ ώς επτανησιακή μπαλάντα, ή όπως λέει «μου άρεσαν

πάντα τα παλιά τραγούδια, όπως αυτά του Αττίκ, αλλά θα τα ήθελα με έναν

διαφορετικό στίχο. Κάτι τέτοιο προσπαθώ». Ακούγονται διαφορετικά, αλλά και

εύκολα. Είναι αυτό που λέμε… φιλικά προς το ραδιόφωνο, αλλά τα ραδιόφωνα

αμήχανα σε κάτι που δεν είναι γραμμένο με κωδικούς «ελληνικής δισκογραφίας» τα

παίζουν συγκρατημένα – σε ένα κομμάτι τραγουδάει μάλιστα η Δήμητρα Παπίου. «Το

άλλο θέμα είναι οι λίγες ευκαιρίες που έχουμε να παρουσιάζουμε «ζωντανά» τη

δουλειά μας. Χρειάζονται χώροι, εναλλακτικές λύσεις για λάιβ. Έτσι και ο

κόσμος που ενδιαφέρεται θα έχει σημεία αναφοράς», λέει ο Αγγελάκης.


EXPERT MEDICINE

«Ας είναι καλά το Ίντερνετ»

Το όνομά τους είναι Expert Medicine. Και έχουν τη δική τους «αγωνιστική»

πορεία. Το άλμπουμ «Swimming Lessons», που κυκλοφόρησε πριν από λίγο, είναι

από τις πιο φρέσκες στιγμές της εγχώριας παραγωγής. Πόσο εύκολο είναι στ’

αλήθεια να βρει το κοινό του; «Το Ίντερνετ έχει αλλάξει πολλά. Φτιάχνεις ένα

δικό σου site όπου προσφέρεις για download τα κομμάτια σου ή γίνεσαι λ.χ.

μέλος στο myspace. com και μέσα σε μερικές μέρες σε μαθαίνουν 1.000 άτομα

παραπάνω. Αυτό όταν ξεκινήσαμε να παίζουμε μουσική, πριν από 10-15 χρόνια ήταν

όνειρο. Τώρα είναι αυτονόητο! Υπάρχουν άτομα που μας λένε: «ακούμε πολύ συχνά

το όνομά σας». Αν σκεφτείς ότι έχουμε κάνει 25 συναυλίες, 2 demo και ένα CD

μέσα σε 4 χρόνια, αναρωτιέσαι «μα πώς είναι δυνατόν να μας ακούν πολύ συχνά;».

Η απάντηση βρίσκεται κατά ένα μεγάλο μέρος στη δύναμη των νέων μέσων που έχουν

αλλάξει το τοπίο», λένε οι… Experts, που τους είδαμε και στο Synch και στις

Ημέρες Μουσικής και θα τους δούμε από ό,τι φαίνεται σύντομα και αλλού.


ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΤΟΥΜΟΣ

«Το κοινό κρατάει την electronica»

Ο Άγγελος Στούμος πιστεύει πως στην Ελλάδα η σκηνή της electronica «και πιο

συγκεκριμένα το ρεύμα της nu-funk παρουσιάζει άνθηση τα τελευταία χρόνια». Κι

έτσι έβαλε μπροστά την Timewarp Music – ένα πρότζεκτ «από την ανάγκη που είχα

να παρουσιάσω στην Ελλάδα και κατ’ επέκταση σε όλο τον κόσμο νέα μουσικά

σχήματα και τάσεις. Ο κόσμος ανταποκρίνεται θετικά και είναι «έτοιμος» να

ακούσει καινούργια πράγματα». Από την εμπειρία του σε μουσικά «χαρακώματα» πού

έχει καταλήξει; «Στο ότι η καλή μουσική μαζί με την συμπαράσταση στου κόσμου

που την αγαπάει, βοηθούν όλους εμάς τους ανεξάρτητους να συνεχίζουμε την

προσπάθεια». Σε λίγο ετοιμάζει το δεύτερο CD «Save Your Funk’ in Ears», καθώς

και το δικό του άλμπουμ. Πώς θα φτάσουν στα αυτιά του κόσμου; «Θα τα

υποστηρίξουμε με events (εκδηλώσεις, πάρτι) με guest djs σε Αθήνα και

Θεσσαλονίκη».


ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΠΑΝΟΣ

«Χάνεται η ανάγκη για τέχνη»

«Έστελνα demo σε όλες τις εταιρείες. Και έβλεπα ότι οι μεγάλες δεν επρόκειτο

να ενδιαφερθούν. Μέσω φίλων βρέθηκα στην Live Records, την ανεξάρτητη εταιρεία

που έχουν στήσει οι Tsopana rave και έτσι ετοιμάσαμε το CD». Το «Ζήσε» του

Γιώργου Σπανού κυκλοφορούσε στα δισκοπωλεία, την ώρα που εκείνος (που

εργάζεται και ως ψυχολόγος) άνοιγε τη συναυλία του Μιλτιάδη Πασχαλίδη, με το

βλέμμα σε περισσότερα λάιβ τους επόμενους μήνες.

«Αμφιβάλλω αν θα μπορούσα να το κάνω ξανά». Όμως ο Γιώργος Σπανός δεν είναι

άνθρωπος που τα βλέπει όλα βουνό – το «βουνό» το έχει περάσει και έχει τη

μορφή μιας συλλογής τραγουδιών, τα οποία ερμηνεύει ο ίδιος, η Παυλίνα

Κωνσταντοπούλου και επτά ηθοποιοί: Ελένη Ζιώγα, Γεράσιμος Γεννατάς, Αιμίλιος

Χειλάκης, Βάνα Πεφάνη, Εβελίνα Παπούλια, Μπέσυ Μάλφα, Νάντια Δεληγιάννη. Τα

εννιά είναι δικά του τραγούδια, στίχοι και μουσική και δύο διασκευές, Καλδάρα

και Γκέρσουιν.

«Έχω την εντύπωση πως γενικά χάνουμε την ανάγκη μας για τέχνη», λέει. «Όλο και

πιο λίγο αφιερώνουμε χρόνο για να ακούσουμε ένα CD ή να διαβάσουμε ένα βιβλίο

και εμείς δίνουμε ένα προϊόν που δεν ενδιαφέρει το αγοραστικό κοινό…».