|
|
Πλήγμα στην καρδιά του Κέντρου Διαχείρισης Κλήσεων της Vodafone, πράγμα
πρωτοφανές για πολυεθνική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας, κατάφεραν οι άγνωστοι
που οργάνωσαν την επιχείρηση παρακολούθησης περίπου εκατό κινητών τηλεφώνων
κρατικών αξιωματούχων – μεταξύ των οποίων και ο Πρωθυπουργός -, επιχειρηματιών
και άλλων πολιτών.
|
|
H υπόθεση αποκαλύφθηκε στις 7 Μαρτίου 2005 από την εταιρεία Vodafone, η οποία
διαπίστωσε – στη διάρκεια ελέγχου από την προμηθεύτρια εταιρεία Ericsson –
λογισμικό παρακολούθησης υψηλής τεχνολογίας και άγνωστης προέλευσης στο
υποσύστημα νομίμων συνακροάσεων.
Με δούρειο ίππο το λογισμικό αυτό, το οποίο, όπως είπαν οι τρεις υπουργοί, δεν
ανήκε στην προμηθεύτρια εταιρεία Ericsson, οι άγνωστοι παρακολουθούσαν τις
συνομιλίες των 100 συνδρομητών, μέσω 14 καρτοκινητών τηλεφώνων-καταγραφέων που
χρησιμοποιούνταν για τις παρακολουθήσεις.
Όπως διαπιστώθηκε, τα 14 αυτά τηλέφωνα ήταν όλα καρτοκινητά και
χρησιμοποιούσαν τις κυψέλες (κεραίες) στις περιοχές Λυκαβηττού, Κλινικής
Λευκού Σταυρού, Πλατείας Μαβίλη και Πύργου Αθηνών. Τα μισά από αυτά
ενεργοποιήθηκαν από τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο του 2004, δηλαδή το κρίσιμο
διάστημα που προηγήθηκε των Ολυμπιακών Αγώνων.
Το σύστημα, όπως είπε ο υπουργός Δημόσιας Τάξης κ. Γ. Βουλγαράκης,
λειτουργούσε ως εξής: Όταν για παράδειγμα ο Πρωθυπουργός K. Καραμανλής
τηλεφωνούσε από το «παγιδευμένο» κινητό τηλέφωνό του, τότε αυτόματα η κλήση
του, μέσω του «ξένου λογισμικού» που είχε «φυτευθεί» στο Κέντρο Διαχείρισης
Κλήσεων της Vodafone, οδηγείτο σε ένα από τα 14 καρτοκινητά τηλέφωνα-σκιές των
υποκλοπέων. Αυτό με τη σειρά του έστελνε τη συνομιλία του Πρωθυπουργού να
καταγραφεί σε κάποια βάση δεδομένων (πιθανότατα σε έναν ψηφιακό δίσκο). Έτσι
ουσιαστικά έκαναν τα κινητά τηλέφωνα… ντούμπλεξ.
Όπως είπαν οι τρεις υπουργοί, όλες οι κλήσεις και τα μηνύματα προς και από τα
100 τηλέφωνα-στόχους που εξυπηρετούνταν από το Κέντρο Διαχείρισης Κλήσεων της
Vodafone, μέσω του «άγνωστου λογισμικού» προωθούνταν στα 14 καρτοκινητά
τηλέφωνα-σκιές, τα οποία λειτουργούσαν ως συλλέκτες των συνδιαλέξεων.
Το «ξένο λογισμικό», όπως υποστηρίζει η Vodafone, είχε εμφυτευθεί με τη μέθοδο
του χάκινγκ στην καρδιά του λογισμικού τεχνολογίας Ericsson, το οποίο
χρησιμοποιεί η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας για τη διαχείριση των κλήσεων, των
γραπτών μηνυμάτων, των MMS και των μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Τα 14 καρτοκινητά τηλέφωνα-σκιές που ενεργοποιήθηκαν σταδιακά ήταν
τοποθετημένα σε ένα ή περισσότερα σταθερά σημεία γύρω από την αμερικανική
πρεσβεία. Τα τηλέφωνα αυτά έπαιρναν σήμα από τις κεραίες της Vodafone που
καλύπτουν το τρίγωνο Λυκαβηττός – Λευκός Σταυρός (Σισίνη και
Παπαδιαμαντοπούλου) – Πλατεία Μαβίλη, καθώς και από τις κεραίες που βρίσκονται
στον Πύργο Αθηνών (Βασ. Σοφίας και Μεσογείων).
ΑΠΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΑΝ ΑΜΕΣΩΣ ΤΟ «ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ»!
Για χάκερ μιλάει η Vodafone
ME TH ΜΕΘΟΔΟ TOY ΧΑΚΙΝΓΚ – και όχι με φυσικό τρόπο – έγινε η εμφύτευση
του «αόρατου λογισμικού» στην καρδιά του Κέντρου Διαχείρισης των κλήσεων της
Vodafone τεχνολογίας Ericsson, μέσω του οποίου γίνονταν οι υποκλοπές,
υποστηρίζουν στελέχη της εταιρείας.
Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι μόλις εντοπίστηκε το συγκεκριμένο λογισμικό,
απενεργοποιήθηκε αμέσως, ώστε «να σταματήσει μια παράνομη ενέργεια που
συνιστούσε απειλή για τους συνδρομητές της εταιρείας, αλλά και για τα
συστήματα της ίδιας της εταιρείας». Εάν δεν γινόταν αυτό, προσθέτουν, οι ίδιοι
θα κατηγορούνταν ότι παρανόμησαν έναντι των συνδρομητών, των οποίων οι
συνομιλίες υποκλέπτονταν.
Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Vodafone, κ. Γ. Κορωνιάς,
από την πλευρά του, δήλωσε: «Αμέσως μόλις διαπιστώσαμε την ύπαρξη λογισμικού
διενέργειας υποκλοπών τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, προχωρήσαμε στην
απομάκρυνσή του και όπως είχαμε υποχρέωση, ενημέρωσα αμέσως την Πολιτεία. Στη
συνέχεια, θέσαμε εαυτόν στη διάθεση της Δικαιοσύνης, καθώς και όλα τα
διαθέσιμα στοιχεία και την τεχνογνωσία για τη διερεύνηση της υπόθεσης».
H Ericsson
Διευκρινίσεις για την εμπλοκή της στην υπόθεση των υποκλοπών έδωσε χθες και η
εταιρεία Ericsson. Σε ανακοίνωσή της αναφέρει: «Αμέσως μόλις διαπιστώσαμε την
ύπαρξη λογισμικού διενέργειας υποκλοπών τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών στο δίκτυο
του πελάτη μας, προχωρήσαμε στην άμεση ενημέρωση του πελάτη, ως οφείλαμε.
Ακολούθως, συμβάλλαμε με κάθε δυνατό τρόπο στη διερεύνηση της υπόθεσης από τις
Αρχές, παρέχοντας τόσο στον πελάτη μας όσο και στη Δικαιοσύνη κάθε δυνατή
υποστήριξη, όλα τα στοιχεία που είχαμε στη διάθεσή μας, καθώς και την ευρεία
τεχνογνωσία μας».
Οι άλλες εταιρείες
Σε ανακοίνωσή της η CosmOTE αναφέρει ότι διαθέτει πολιτικές ασφάλειας, αλλά
και αυστηρούς μηχανισμούς ελέγχου, σύμφωνα με αναγνωρισμένα διεθνή πρότυπα,
που εγγυώνται την ασφάλεια των συνομιλιών όλων των πελατών της. Από την
ανακοίνωση προκύπτει ότι η εταιρεία ενημερώθηκε από τις αρμόδιες αρχές για τα
όσα είχαν γίνει στη Vodafone και αμέσως προχώρησε σε επισταμένους ελέγχους των
συστημάτων της, από τους οποίους διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρξε κανένα
περιστατικό παραβίασης του απορρήτου της επικοινωνίας.
Από την πλευρά της, η TIM αναφέρει ότι η επικοινωνία των πελατών της
υλοποιείται σε περιβάλλον ολοκληρωμένης ασφάλειας. Και η TIM επιβεβαιώνει ότι
ενημερώθηκε σχετικά από το υπουργείο Δημόσιας Τάξης τον Μάρτιο του 2005 και σε
συνεργασία με το υπουργείο προέβη σε λεπτομερή έλεγχο των συστημάτων
ασφαλείας, οι οποίοι κατέδειξαν ότι ουδέποτε υπήρξε οποιουδήποτε είδους
παρέμβαση στο λογισμικό της.