Το παλιό εργοστάσιο Φιξ της οδού Συγγρού είναι εγκαταλελειμμένο. Σε μουσείο

δεν αναμένεται να έχει μετατραπεί πριν από το τέλος του 2007, αφού – ανάμεσα

σε άλλα – το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης είχε μείνει για επτά μήνες χωρίς

διοικητικό συμβούλιο με ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού

Εκρηκτική είναι πλέον η κατάσταση στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

H παραίτηση του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου του μουσείου, Σωτήρη

Σόρογκα, φέρνει στην επιφάνεια την κόντρα που σοβεί εδώ και οκτώ μήνες ανάμεσα

στο διορισμένο από τη νέα κυβέρνηση Δ.Σ. και τη διευθύντριά του, Άννα Καφέτση.

Τώρα η λύση βρίσκεται στα χέρια του υπουργείου Πολιτισμού. Διαφορετικά κανείς

δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο καθυστερήσεων ακόμη και στην ολοκλήρωση

του μουσείου.

Λάδι στη φωτιά έριξε και η ανοιχτή επιστολή του προέδρου του Εικαστικού

Επιμελητηρίου και μέλους του Δ.Σ. του μουσείου, Μιχάλη Παπαδάκη, με την οποία

κατηγορούσε τη διευθύντρια για «παρεμπόδιση ελέγχου μη συμφέρουσας για το ΕΜΣΤ

σύμβασης υλοποίησης του έργου» (σ.σ.: μετατροπής του εργοστασίου Φιξ σε

μουσείο σύγχρονης τέχνης).

«Θεωρώ όλα αυτά ανάξια και συκοφαντικά και δεν τα σχολιάζω», δήλωνε χθες

λακωνικά η διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Άννα Καφέτση, ενώ ο ζωγράφος και ομότιμος

καθηγητής Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Σωτήρης Σόρογκας

αρνήθηκε να σχολιάσει τους λόγους για τους οποίους υπέβαλε γραπτώς στον

υφυπουργό Πολιτισμού την παραίτησή του. H παραίτηση δεν αποκλείεται να

προκαλέσει αλυσιδωτές παραιτήσεις και άλλων μελών, που σύμφωνα με πληροφορίες

ήδη έχουν αφήσει ανοιχτό τέτοιο ενδεχόμενο.

Αντικείμενο της διένεξης φέρεται να είναι η χάραξη πολιτικής του

μουσείου, καθώς η διευθύντρια του μουσείου έχει στραμμένο το ενδιαφέρον της

κυρίως στη διεθνή τέχνη, ενώ ο πρόεδρος και ορισμένα μέλη του συμβουλίου

ενδιαφέρονται περισσότερο για την ελληνική εικαστική σκηνή.

«Πράγματι έχει δημιουργηθεί μεγάλη ένταση», λέει στα «NEA» ο γλύπτης-μέλος του

Δ.Σ. του μουσείου, Κώστας Βαρώτσος. «Λυπάμαι που παραιτήθηκε ο Σωτήρης

Σόρογκας, διότι ήταν χρήσιμος. Δεν θέλω να πυροδοτήσω επιπλέον αντιδράσεις,

που θα είναι εναντίον του μουσείου. Ωστόσο είναι σαφές ότι πρέπει να δοθούν

γρήγορα πολιτικές λύσεις».

Και αυτά ενώ το παλιό εργοστάσιο Φιξ – που έπρεπε να είναι έτοιμο για τους

Ολυμπιακούς Αγώνες – παραμένει σε κακή κατάσταση. Ωστόσο η κ. Καφέτση

αισιοδοξεί πως θα τηρηθούν τα νέα χρονοδιαγράμματα, αφού «η μελέτη έχει

οριστικοποιηθεί και έχει υποβληθεί ο φάκελος για οικοδομική άδεια, ενώ η πρώτη

εκταμίευση – το σύνολο του έργου έχει προϋπολογισμό 40 εκατομμύρια ευρώ από το

Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης – έχει γίνει ήδη. Μέχρι τον Σεπτέμβριο δε,

αναμένεται να δημοπρατηθεί η πρώτη φάση». Πότε θα είναι έτοιμο; «Μεριμνώ ώστε

να είναι έτοιμο τον Σεπτέμβριο του 2007», υποστηρίζει και εκτιμά ότι πριν από

το τέλος του ίδιου χρόνου θα έχει εγκαινιαστεί.

Στους τρεις ορόφους θα εκτεθούν πολλά από τα 500 έργα των μόνιμων συλλογών και

άλλα τα οποία θα δανείσουν συλλέκτες και ξένα μουσεία. Θα υπάρχουν δύο

αίθουσες περιοδικών εκθέσεων, χώρος έκθεσης υπαίθριας γλυπτικής στο δώμα,

εστιατόριο, art shop και καφέ στη «διάφανη» πρόσοψη της Συγγρού.



«Αλφαβητάρι» βιντεοτέχνης

H διευθύντρια του μουσείου Άννα Καφέτση βρίσκεται στη μία πλευρά της

εικαστικής διελκυστίνδας και ο ζωγράφος Σωτήρης Σόρογκας, που παραιτήθηκε,

στην άλλη

Είκοσι από τους καλλιτέχνες που έβαλαν τα θεμέλια της βιντεοτέχνης

(’60-’80) και ογδόντα έργα τους θα περιλαμβάνει η νέα έκθεση που εγκαινιάζει

απόψε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Τον

πρώτο λόγο έχει ο πρωτοπόρος Ναμ Τζουν Πάικ, που μέσα από 18 έργα του,

παρουσιασμένα σε μόνιτορ ως βιντεοεγκατάσταση, μιλάει για την αποδόμηση και τη

διαπολιτισμικότητα. Ακολουθούν – ανάμεσα σε άλλους – οι Μπρους Νάουμαν, Μαρίνα

Αμπράμοβιτς, που χρησιμοποιούν το σώμα ως μέσον έκφρασης και η φεμινιστική

τέχνη της Λίντα Μπέγκλις και της Μόνα Χατούμ. Καταληκτικά, ο μετρ της

βιντεοτέχνης Μπιλ Βιόλα μιλά για την αφηγηματικότητα, όπως και η μοναδική

Ευρωπαία – οι άλλοι είναι Αμερικανοί – Ρεμπέκα Χορν.

INFO

«Βιντεογραφίες – οι πρώτες δεκαετίες» στο Εργοστάσιο της Ανωτάτης Σχολής Καλών

Τεχνών (Πειραιώς 256). Είσοδος 5 ευρώ, μειωμένο 3. Πέμπτη: ελεύθερη είσοδος.

Έως 4 Σεπτεμβρίου.