«Τα αρχαία κείμενα είναι ζωντανά. Στο θέατρο καλούμαστε όχι να τα

επανενταφιάσουμε, αλλά να τα ξεκλειδώσουμε», είπε ο Γιώργος Κιμούλης

Αναλυτική – υπέρ το δέον – σαρκαστική και συχνά απαξιωτική ήταν η

απάντηση-απολογία που επιφύλαξε στους επικριτές τού «Οιδίποδός» του ο

σκηνοθέτης Γιώργος Κιμούλης, στη χθεσινή παρουσίαση της παράστασης στη

Θεσσαλονίκη.

Στην «αντεπίθεσή» του για το αμφιλεγόμενο σκηνοθετικό του εγχείρημα

διευκρίνισε πως η «γεροντική του νεανικότητα» δεν του επιτρέπει να υιοθετήσει

το πρέπον «ανεχόμενον και απέχον». Αντ’ αυτού, μίλησε για «κριτική που στους

καιρούς μας αντικατέστησε το παλιό ευθυμογράφημα» και «κριτικούς –

ανεκδοτολόγους, που βρίσκονται σε κατάσταση απόγνωσης και αντιμετωπίζουν τα

πάντα ως πλάκα»…

Για τον Γκόραν Μπρέγκοβιτς (μουσική): «H αρχαία ελληνική τραγωδία δεν

είναι ένας διαρκής επιτάφιος, ένα διαρκές πένθος. Ο τραγικός ήρωας κατορθώνει

να πάει πέρα απ’ την απόγνωση και να μετατρέψει τον πόνο σε μανική χαρά. Αυτήν

εκφράζει η μουσική της παράστασης».

Για τη Νόνικα Γαληνέα: «Είναι η μόνη ηθοποιός που θα μπορούσε να

ερμηνεύσει το αρχέτυπο της μητέρας με ζωντανή την ερωτική και σεξουαλική της

διαθεσιμότητα».

Για τον K.X. Μύρη (μετάφραση): «Οι περισσότεροι – με εξαίρεση τον Γ.

Χειμωνά – μεταφράζουν μονοσήμαντα λέξη λέξη. Ο κ. Μύρης επιτρέπει στον

σκηνοθέτη να «ανοίξει» το κείμενο».

Για τα χορικά (Λίνα Νικολακοπούλου): «Είναι μεταφρασμένα από το αρχαίο

κείμενο. Δίνουν μια «αλήτικη ματιά» του κόσμου, που δεν παγιδεύεται στο

έντεχνο των επεισοδίων».

Ακόμη, υπεραμύνθηκε της παράστασής του διευκρινίζοντας: «H Ιοκάστη δεν

φοράει γόβες», «Οι συντελεστές (μουσική, φωτισμοί, χορογραφίες) δεν είναι όλοι

Σέρβοι», «Ο ρυθμός της μουσικής δεν είναι τσιφτετέλι», «Το σκηνικό που γέρνει

υπονοεί την πρόσοψη της βιβλιοθήκης της Εφέσου – μήτρας της δυτικής σκέψης,

που επίσης παρουσιάζει εσχάτως τάσεις κατάρρευσης».

Ενοχλημένος («δεν έχω ανάγκη να απολογηθώ για τίποτα») εμφανίστηκε από

τις επιθέσεις της κριτικής ο Γιώργος Νταλάρας, που μίλησε για «κοινωνική

στροφή στον συντηρητισμό» και «ανθρώπους που κοιτούν την καβάντζα τους για να

‘ναι ήσυχοι».

Για «πρωτοποριακή παράσταση» και για «εκ του περιττού ακρότητες της

κριτικής» μίλησε και ο Κρέων – Τάσος Χαλκιάς, ενώ η Ιοκάστη – Νόνικα Γαληνέα

περιορίστηκε στις ευγενείς ευχαριστίες και στη διαπίστωση πως ερμηνεύει «τον

ωραιότερο ρόλο της καριέρας της».

INFO

Σοφοκλή «Οιδίπους τύραννος». Απόψε, αύριο και μεθαύριο (14/7) στις 21.30 στο

Θέατρο Δάσους της Θεσσαλονίκης. Στις 16/7 στο θέατρο της Σίβηρης (Χαλκιδική).