«Όπως ξέρετε, η ελληνική οικονομία βρίσκεται στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής

Ένωσης. Την επόμενη φορά που θα χρειαστεί να πούμε σε κάποιους εκ των εταίρων

μας «μην ενοχλείτε τόσο τους Έλληνες φίλους μας» για τα προβλήματα της

ελληνικής οικονομίας και τα χρήματα του Δ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης,

ενδεχομένως να μη δείξουμε την κατανόηση που θα θέλατε».

Την ελάχιστα καλυμμένη αυτή «απειλή» παρουσίασε ως «ωμή πραγματικότητα»

υψηλόβαθμος Ευρωπαίος διπλωμάτης στην προσπάθειά του να πιεστεί η Αθήνα να

προτιμήσει ευρωπαϊκό αντί αμερικανικό αεροσκάφος κατά την επικείμενη νέα

«αγορά του αιώνα». Πιέσεις που γίνονται ανυπόφορες – και περίπλοκες – όταν

στην ευρωπαϊκή πλευρά οι βασικοί ανταγωνιστές είναι δύο – το Γιουροφάιτερ της

ομώνυμης κοινοπραξίας Γερμανών, Βρετανών, Ιταλών και Ισπανών και το Ραφάλ των

Γάλλων.

Τα πράγματα για την κυβέρνηση έγιναν δύσκολα όταν από την προεκλογική ακόμα

περίοδο υποσχόταν σε Αμερικανούς και Γάλλους ότι θα ακυρώσει την απόφαση του

ΠΑΣΟΚ για συμπαραγωγή στην Ελλάδα 60 Γιουροφάιτερ και «θα ανοίξει τον δρόμο

στον ανταγωνισμό» – δηλαδή, ότι θα κάνει διεθνή διαγωνισμό.

Την ίδια ώρα, όπως λένε τώρα οι συνέταιροι του Γιουροφάιτερ, τους έκλεινε με

νόημα το μάτι ότι όλα θα πάνε καλά…

Οι ανταγωνιστές. Στην ιδιόμορφη διπλωματική μάχη για το χρυσό ελληνικό

συμβόλαιο (που μπορεί να φθάσει τα 5,5 – 6,0 δισ. δολ.) οι ανταγωνιστές

προσέρχονται με τις εξής θέσεις:

* ΓΙΟΥΡΟΦΑΪΤΕΡ. Οι συμμετέχοντες στην κοινοπραξία υποστηρίζουν ότι

πρέπει να ισχύσει η απόφαση του ΚΥΣΕΑ επί ΠΑΣΟΚ για συμμετοχή της Ελλάδας στην

κοινοπραξία.

* Οι Γάλλοι, επικαλούμενοι την προνομιακή πώληση στο παρελθόν

στρατηγικών όπλων στην Ελλάδα, ζητούν «τίμιο διεθνή διαγωνισμό».

* Οι Αμερικανοί θέλουν να κινηθεί το θέμα με δύο ταχύτητες: και

απευθείας ανάθεση για τις άμεσες ανάγκες και διεθνή διαγωνισμό για τη

μεγαλύτερη αγορά που θα ακολουθήσει (για F-16 και F-35, αντίστοιχα). Ήδη, η

αμερικανική εταιρεία Λόκχιντ έκανε στο τέλος Φεβρουαρίου πρόταση για πώληση

περίπου 30-40 βελτιωμένων super F-16 (Block 52 Plus) σε πλεονεκτική τιμή (36

εκατ. δολ.) και ουσιαστικά με περίοδο χάριτος τριών ετών στις πληρωμές.

Προβάλλουν δε τις οικονομίες κλίμακος που θα γίνουν, αφού ήδη στη Σούδα είναι

ετοιμοπόλεμα άλλα 60 F-16 Block 52 Plus, καθώς και σχετική υποδομή, εμπειρία

και συνεργασία με την EAB για τους κινητήρες. H θετική αντιμετώπιση που

αφήνεται να φανεί ότι έχει η αμερικανική πρόταση άναψε τελικά το «πράσινο φως»

στον υπουργό Άμυνας για επίσκεψη στην Ουάσιγκτον στις 24 Απριλίου.

Οι οριστικές αποφάσεις της Αθήνας αναμένεται να ληφθούν τις επόμενες εβδομάδες

από το ΚΥΣΕΑ. Ως ρεαλιστικότερο σενάριο φαίνεται ότι προκρίνεται η αγορά 15-20

F-16 από την κοινοπραξία Λόκχιντ – Πρατ εντ Γουίτνεϊ και η (σχεδόν) ταυτόχρονη

είτε προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού [με πρόσκληση σε Γιουροφάιτερ, Ραφάλ,

F-35, Γκριπέν (σουηδικό), Σουχόι (ρωσικό) κ.ά.] είτε προτίμηση ενός εκ των

τριών πρώτων. Στο «μοίρασμα» όμως θα μπουν και άλλες προμήθειες, όπως η νέα

φρεγάτα και το νέο εκπαιδευτικό αεροσκάφος, προς δόξαν της οικονομικής και

στρατιωτικής διπλωματίας…