Μίνιμπας, τραμ, 47 επιπλέον γραμμές λεωφορείων, φθηνότερα εισιτήρια,

σύστημα τηλεματικής. Αυτή τη μορφή, σύμφωνα με μελέτη συγκοινωνιολόγων, θα

είχαν οι αστικές συγκοινωνίες στην Πάτρα, στη Λάρισα, στο Ηράκλειο, στον Βόλο,

στην Κέρκυρα και στην Αλεξανδρούπολη.

Με μία προϋπόθεση όμως: H Πολιτεία να επιδοτούσε τους κατοίκους των πόλεων

αυτών έστω με το ένα τέταρτο του ποσού που επιδοτεί τους κατοίκους της

Αττικής. Σήμερα η συγκοινωνία και στις έξι αυτές πόλεις γίνεται μόνο με

λεωφορεία – κάποια εκ των οποίων έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 10 ετών. «Όσοι

μένουν στην Αθήνα επιδοτούνται, για τις μετακινήσεις τους, με 120 ευρώ ετησίως

ο καθένας. Οι Θεσσαλονικείς, πάλι, με 75 ευρώ ο καθένας. H επιδότηση όλων των

υπόλοιπων Ελλήνων είναι… μηδέν. Ο κάτοικος της Αλεξανδρούπολης, της Δράμας,

της Ρόδου φορολογείται για να αγοράσει η ΕΘΕΛ στην Αθήνα καινούργια λεωφορεία.

Είναι άδικο», λέει ο συγκοινωνιολόγος κ. Νότης Παρασκευόπουλος.

Να επιδοτηθούν

Αίτημα για την επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών και στην περιφέρεια

αναμένεται να υποβάλει και επίσημα τις επόμενες εβδομάδες η Κεντρική Ένωση

Δήμων και Κοινοτήτων. Ήδη η σχετική εισήγηση έχει διαμορφωθεί σε πρόσφατη

συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΚΕ και η Ένωση αιτιολογεί το

αίτημά της να λάβουν έστω οι πρωτεύουσες των νομών κομμάτι από την πίττα των

επιδοτήσεων του κρατικού προϋπολογισμού για τις αστικές συγκοινωνίες.

Οι φορείς των συγκοινωνιών σε έξι νομούς της χώρας πάντως, στο πλαίσιο

συγκοινωνιακής μελέτης, υπολόγισαν ότι αν οι κάτοικοι των πρωτευουσών των

νομών είχαν μόλις 30 ευρώ το έτος επιδότηση, η συγκοινωνιακή εικόνα των πόλεων

αυτών θα ήταν εντελώς διαφορετική. H Πάτρα, σύμφωνα με τη μελέτη, θα μπορούσε

να διαθέτει 4.920.000 ευρώ το έτος για τις συγκοινωνίες της. Με αυτό το ποσό

θα μπορούσε να αγοράσει νέας τεχνολογίας οχήματα. Επίσης θα καλυπτόταν το

κόστος αγοράς μίνιμπας για να εξυπηρετούνται κεντρικές γειτονιές της πόλης,

όπως το Βλατερό και η παλιά πόλη που σήμερα δεν έχουν συγκοινωνία, και θα

αποκτούσε τραμ.

Στην Κέρκυρα το ποσό του 1.200.000 ευρώ, που αναλογεί στην… πόλη, θα έλυνε

το οξύ κυκλοφοριακό της πρόβλημα με το λεγόμενο σύστημα park and ride. «Θα

αποθαρρύναμε την είσοδο των I.X. στο κέντρο και θα προσφέραμε τη δυνατότητα

στους πολίτες της να παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους σε τρία περιφερειακά

πάρκινγκ και να συνεχίζουν δωρεάν με μίνιμπας τα οποία θα κατέληγαν στο κέντρο

με πολύ τακτικά δρομολόγια», λένε οι υπεύθυνοι του τοπικού ΚΤΕΛ. Ήδη

κατασκευάζονται με μέριμνα του δήμου χώροι στάθμευσης στα Τρία Γεφύρια (νότια

πύλη της πόλης), στις Εργατικές Πολυκατοικίες (δυτική πύλη) και στο Εμπορικό

Κέντρο (βόρεια πύλη). «H λειτουργία αυτών των πάρκινγκ χωρίς τις λεωφορειακές

γραμμές που θα τα συνδέουν με το κέντρο δεν θα έχει αποτέλεσμα», συμπληρώνουν.

H Λάρισα, που ήδη διαθέτει σύγχρονο στόλο λεωφορείων σε σχέση με την υπόλοιπη

Ελλάδα, με τα 3.780.000 ευρώ που της… αντιστοιχούν, θα υλοποιούσε μελέτη (η

οποία βρίσκεται στα συρτάρια των αρμοδίων) που κατέδειξε την ανάγκη

δημιουργίας κυκλικής γραμμής (Ηρώων Πολυτεχνείου, ΟΣΕ, Γενικό Νοσοκομείο,

ΚΤΕΛ, κέντρο πόλης, με μίνιμπας). H συγκεκριμένη γραμμή θα λειτουργούσε ως

γραμμή μετεπιβίβασης με φθηνότερο εισιτήριο.

Μειώσεις τιμής στα εισιτήρια

ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ υπολογίστηκε ότι το ποσό των 4.140.000 ευρώ τον χρόνο

επαρκεί για να μειωθεί η τιμή του εισιτηρίου σε όλες ανεξαιρέτως τις γραμμές

του νομού κατά 50 λεπτά. Ο αντίστοιχος υπολογισμός στην Αλεξανδρούπολη θα

μείωνε την τιμή του κάθε εισιτηρίου κατά 40 λεπτά. Στον Βόλο με 2.490.000 ευρώ

ο δήμος σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ θα μπορούσε να εφαρμόσει συστήματα

«έξυπνων στάσεων» με πλαίσια πληροφόρησης επιβατών. «Οι συγκοινωνιακές μελέτες

δείχνουν ότι η εξυπηρέτηση θα ήταν τόσο καλή που θα είχαμε αύξηση της

επιβατικής κίνησης και στις έξι πόλεις από 17% έως 25%», τονίζει ο

συγκοινωνιολόγος κ. Νότης Παρασκευόπουλος.