NEA METPA, κυρίως φορολογικού περιεχομένου, ανήγγειλε χθες στις

Βρυξέλλες ο K. Καραμανλής, επιβεβαιώνοντας με την πρωθυπουργική… σφραγίδα τη

φημολογία των τελευταίων μηνών. Με αναφορές «στη διεύρυνση της φορολογικής

βάσης» και στην ανάγκη να περιοριστεί «στο μέτρο του δυνατού» η μετακύλιση του

βάρους της δημοσιονομικής προσαρμογής στους πολίτες, ο Πρωθυπουργός προϊδέασε

για τις προθέσεις της κυβέρνησης. Ουσιαστικά, κατάστησε σαφές ότι η επικείμενη

ανακοίνωση του Προγράμματος Σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας δεν θα

γίνει υπό τους ήχους της μπαλάντας της «ήπιας προσαρμογής», αλλά ενός σκληρού

φορολογικού ροκ όπου μέτρα αύξησης της έμμεσης φορολογίας θα εναλλάσσονται με

τις εξορμήσεις των ελεγκτών του ΣΔΟΕ.

Με το άρμα της δημοσιονομικής προσαρμογής να κινδυνεύει να εκτροχιαστεί και

από τα πιο σκοτεινά σενάρια, η κυβέρνηση δεν έχει άλλο δρόμο από το να

εξαντλήσει όλα τα περιθώρια άντλησης εσόδων από τα πλατιά κοινωνικά στρώματα.

H κατάσταση, είπε ο Έλληνας Πρωθυπουργός, «είναι αυτή που ξέρετε… Τα δημόσια

οικονομικά της Ελλάδας είναι σε κακή κατάσταση». Και σε ερώτηση «αν η

κυβέρνηση εξετάζει την επιβολή έμμεσων φόρων», απάντησε ότι «είναι φυσικό, το

υπουργείο Οικονομικών να βρίσκεται σε διαρκή προβληματισμό για τη μείωση της

δημόσιας σπατάλης και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης».

Αυξημένο έλλειμμα

H αλήθεια είναι ότι με το έλλειμμα τουλάχιστον στο 6,1% και την προοπτική των

ρυθμών αύξησης του ΑΕΠ να πέφτει χαμηλότερα και από τη φθινοπωρινή πρόβλεψη

της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (3,3%), η επίτευξη των στόχων του προϋπολογισμού

(προσαρμογή 1,9% του ΑΕΠ) το 2005 μοιάζει με σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες.

Και αυτό γιατί όποια οδός κι αν επιλεγεί – αύξηση της έμμεσης φορολογίας ή

μείωση στις φοροαπαλλαγές των επιχειρήσεων – συνεπάγεται σημαντικό πολιτικό,

αλλά κυρίως οικονομικό κόστος. Στη δεύτερη περίπτωση, αν πάρει δηλαδή πίσω ένα

μέρος του πακέτου των ελαφρύνσεων που πέρασε πριν από τέσσερις μήνες, η

κυβέρνηση κινδυνεύει να υπονομεύσει το, φιλικό προς την ανάπτυξη, σταθερό

φορολογικό περιβάλλον για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Αν, πάλι, ρίξει το βάρος

της προσπάθειας στην έμμεση φορολογία, ο κίνδυνος ελλοχεύει στην επακόλουθη

αύξηση του πληθωρισμού.

Οι πηγές των εσόδων

Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης

εξακολουθεί να μελετά σειρά μέτρων, τόσο ως προς τα έσοδα που μπορεί να

αποφέρουν όσο και σε ό,τι αφορά τις αντιστάσεις της κοινής γνώμης. Δεδομένη

πρέπει να θεωρείται η αύξηση στη φορολογία των τσιγάρων – με τον καθορισμό

κατώτατης τιμής στα «φτηνά» και την αύξηση της ανώτατης στα «ακριβά» – καθώς

και η αύξηση (στο 18%) του ΦΠΑ στα ποτά και σε κάποια είδη και υπηρεσίες που

μπορεί να χαρακτηριστούν πολυτελή. Το ίδιο ισχύει για την επίσπευση της

αύξησης των αντικειμενικών αξιών στα ακίνητα. Γρίφος παραμένει το αν και πόσο

η κυβέρνηση θα κλιμακώσει από φέτος τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα,

που αποτελεί και συμβατική υποχρέωση της χώρας προκειμένου να εναρμονιστεί με

τα κοινοτικά επίπεδα έως το 2009. Με πρόσχημα την καταπολέμηση του

λαθρεμπορίου, μελετάται επίσης η εξομοίωση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης

στα επίπεδα του πετρελαίου κίνησης. H κυβέρνηση εκτιμά ότι το μέτρο θα περάσει

«μαλακά» αν ανακοινωθεί την άνοιξη με μία ταυτόχρονη δέσμευση για τη χορήγηση

επιδόματος θέρμανσης τον Οκτώβριο.

* Αναλυτικό ρεπορτάζ για τις αυξήσεις

τιμών

σε διόδια, πλοία, ποτά, τσιγάρα

στις σελίδες 61-62