Δάσκαλος:…

… «Ποιος θα μου πει πόσο κάνει 7 φορές το 6;». Μαθητής: «42». Δάσκαλος:

«Πολύ ωραία! Και ποιος θα μου πει τώρα πόσο κάνει 6 φορές το 7;». Ο ίδιος

μαθητής: «24!». Στα μαθηματικά, ποτέ δεν χωρούσαν όλοι. Στο Σαντγκέρντι, ένα

ψαροχώρι της Ισλανδίας, χωρούν περίπου οι μισοί.

1.480 ψυχές…

… ζουν σε αυτό το μοναχικό χωριό, στην κορυφή του κόσμου, όπου οι αέρηδες

του Ατλαντικού αυλακώνουν το ηφαιστειακό τοπίο. Δεν υπάρχει κινηματογράφος και

οι περισσότεροι από τους κατοίκους ζουν και πεθαίνουν χωρίς να πάνε ούτε μια

φορά στην πρωτεύουσα – 50 λεπτά δρόμο με το αυτοκίνητο. Κάτι παράξενο

συμβαίνει στο Σαντγκέρντι και σε άλλα τέτοια ψαροχώρια της Ισλανδίας. Σε

έρευνα που έκανε ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης σε 41

χώρες, τα κορίτσια της Ισλανδίας ήρθαν πρώτα στα μαθηματικά. Όμως, τα κορίτσια

στο Σαντγκέρντι και άλλα τέτοια ψαροχώρια όχι μονάχα τα κατάφεραν καλύτερα από

τα υπόλοιπα κορίτσια της χώρας, αλλά και ξεπέρασαν τα αγόρια με 30 μονάδες

διαφορά.

Οι δάσκαλοι…

… του χωριού δεν ξαφνιάστηκαν με το αποτέλεσμα. Ποτέ τα αγόρια δεν έτυχε να

νικήσουν τα κορίτσια στους διαγωνισμούς μαθηματικών που γίνονται στη χώρα.

Όμως, αυτή η ιστορία δεν έχει αίσιο τέλος για τα κορίτσια. Μόλις εγκαταλείψουν

τα χωριά τους και πάνε στις πόλεις και τα πανεπιστήμια, οι ρόλοι που τα

περιμένουν στην αγορά εργασίας και την κοινωνία αποκοιμίζουν το ταλέντο τους.

Ελάχιστα από αυτά θα γίνουν γιατροί, μηχανικοί, κομπιουτεράδες. Αυτές είναι

δουλειές για άνδρες. Πάντως, αυτό δεν αλλάζει το γεγονός πως, στα σχολικά τους

χρόνια, τα κορίτσια είναι εξυπνότερα από τα αγόρια. Άδικα βάζουν οι δάσκαλοι

τα δυνατά τους. Πέρυσι, αποφάσισαν πως τα αγόρια χρειάζονταν πιο εντατικά

μαθήματα και τα ξεχώρισαν από τα κορίτσια. Του κάκου. Τα αγόρια έπεσαν ακόμη

πιο χαμηλά. «Μας έλεγαν πως τα κορίτσια είναι έτσι κι αλλιώς καλύτερα από

αυτά», εξηγεί ο Κρίστινα Άσμουντσον, ένας δάσκαλος. «Δεν μπήκαν στον κόπο ούτε

καν να προσπαθήσουν».

Τα μαθηματικά…

… ήταν ο πυρήνας της διδασκαλίας του Πυθαγόρα. Ο μαθητής που έμπαινε στην

πυθαγόρεια αδελφότητα χάριζε σε αυτήν τα υπάρχοντά του. Αν αποτύχαινε στις

εξετάσεις, αποβαλλόταν από τη σχολή, αφού πρώτα του επιστρεφόταν στο διπλάσιο

η αξία των αγαθών που είχε δώσει για να μπει σε αυτήν (έτσι είχε τουλάχιστον

κάποιο υλικό αντιστάθμισμα για τον πνευματικό πλούτο που του είχε διαφύγει).

Στον περίβολο της σχολής, οι παλιοί μαθητές έσκαβαν έναν τάφο, που συμβόλιζε

την τραγική απώλεια ενός ενδεχομένως σπουδαίου μαθηματικού. Στα σχολεία της

Ισλανδίας δεν θα βρει κανείς ούτε ένα κορίτσι σε τέτοιους «τάφους». Δεν είχε

άδικο ο ψυχολόγος Τίμοθι Λίρι, όταν έλεγε πως οι γυναίκες που ζητούν να γίνουν

ίσες με τους άνδρες δείχνουν μια έλλειψη φιλοδοξίας.