Πόσα αυτοκίνητα έχετε; Ποιο είναι το μηνιαίο οικογενειακό εισόδημά σας;

Ποια είναι η οικογενειακή σας κατάσταση; Έχετε παιδιά και, αν ναι, τι ηλικίας;

Ζείτε σε διαμέρισμα ή μονοκατοικία; Τι δουλειά κάνετε εσείς και τα μέλη της

οικογενείας σας; Μήπως έχετε γάτα ή σκύλο;

Σε αυτές και ακόμα περισσότερες ερωτήσεις καλούνται να απαντήσουν οι πελάτες

μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ για να τους παραχωρηθεί μία απλή, προνομιακή –

εκπτωτική κάρτα για αγορές από το κατάστημα.

Το δέλεαρ των καρτών δεν είναι ευκαταφρόνητο, καθώς οι κάτοχοί τους

απολαμβάνουν εκπτώσεις έως και 10%. Όπως υπόσχονται τα ενημερωτικά φυλλάδια

των σούπερ μάρκετ, αρκεί κάποιος να συμπληρώσει μία «απλή» αίτηση και αμέσως

του δίδεται η προνομιακή κάρτα του καταστήματος.

H αίτηση όμως κάθε άλλο παρά απλή είναι. Ο πελάτης, εκτός από τα προσωπικά του

στοιχεία (όνομα, διεύθυνση, αριθμός τηλεφώνου), ερωτάται ακόμα και για το…

αν έχει κήπο στο σπίτι του και σύνδεση στο Ίντερνετ, ερωτήσεις που υπερβαίνουν

κατά πολύ τον σκοπό της έκδοσης της κάρτας. Και ενώ, σύμφωνα με τους

υπαλλήλους των σούπερ μάρκετ οι απαντήσεις σ’ αυτές τις ερωτήσεις είναι

προαιρετικές, αυτό δεν αναγράφεται πουθενά στην αίτηση. Όπως μάλιστα

επισημαίνει ο κ. Γιώργος Αυλωνίτης, καθηγητής μάρκετινγκ στο Οικονομικό

Πανεπιστήμιο Αθηνών: «H ανωνυμία, η εμπιστευτικότητα και η αθροιστική ανάλυση

των στοιχείων που συλλέγονται είναι το τρίπτυχο που πρέπει να διέπει τις

συναλλαγές αυτές σύμφωνα με τους κανόνες της ΣΕΔΕΑ (Σύλλογος Εταιρειών

Δημοσκοπήσεων και Έρευνας Αγοράς)».

«TA NEA» απευθύνθηκαν σε στελέχη της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, τα

οποία παρέπεμψαν σε παλαιότερη απόφαση της Αρχής. H απόφαση αφορούσε παρόμοια

περίπτωση – έκδοση «έξυπνης» κάρτας. Προέβλεπε πως πρέπει να αναγράφεται

καθαρά και χωρίς μεθόδους παραπλάνησης ποια μέρη της αίτησης είναι υποχρεωτικά

να συμπληρωθούν και ποια προαιρετικά. Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια απόφαση

της Αρχής, πρέπει να καθίσταται σαφές στον αιτούντα εάν η συμπλήρωση όλων των

μερών της αίτησης εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό ή όχι. Ήδη, τα έντυπα των

αιτήσεων για την έκδοση εκπτωτικών καρτών από σούπερ μάρκετ εξετάζονται απο

την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

«Ανοικτό βιβλίο» οι καταναλωτές

Με ευκολία οι καταναλωτές γνωστοποιούν προσωπικά τους δεδομένα και

στοιχεία που αφορούν την οικογενειακή, την οικονομική κατάσταση, αλλά και το

καταναλωτικό τους προφίλ. Αυτό διαπιστώνει το Ινστιτούτο Καταναλωτών, όπως

λέει ο πρόεδρός του κ.X. Κουρής. «Οι πολίτες πρέπει να είναι ιδιαίτερα

προσεκτικοί όταν δίνουν τα προσωπικά τους στοιχεία και να διαβάζουν ακόμα και

τα πιο μικρά γράμματα», επισημαίνει.

Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ υποστηρίζουν πως τα

στοιχεία που συγκεντρώνουν έχουν ιδιαίτερη σημασία. Όπως εξηγεί ο υπεύθυνος

δημόσιων σχέσεων αλυσίδας σούπερ μάρκετ, «με τα στοιχεία αυτά μάς δίνεται η

δυνατότητα να κατατάσσουμε τον κάθε πελάτη σε μία συγκεκριμένη ομάδα

καταναλωτών βάσει των προσωπικών του δεδομένων και χαρακτηριστικών. Βάσει των

δεδομένων αυτών παρακολουθούμε την κίνηση των προϊόντων ανάλογα με την ομάδα

στην οποία εμπίπτει ο πελάτης και έτσι σχεδιάζουμε το σύστημα προσφορών».