Ο Παναθηναϊκός, μία από τις ιστορικότερες ελληνικές ομάδες είναι εδώ και

χρόνια σε αναζήτηση γηπέδου. Από το χωράφι της «Περιβόλας», στη Λεωφόρο των 13

πρωταθλημάτων, στην εποποιία του Γουέμπλεϊ, στην εγκατάλειψη των 16 χρόνων. Το

«Στάδιο Απόστολος Νικολαΐδης», φυσική έδρα του Παναθηναϊκού, είναι ξανά στο

προσκήνιο. Η ανακατασκευή του το 2000 θεωρήθηκε εξ αρχής προσωρινή για να

στεγάσει τις φιλοδοξίες των «πρασίνων». Ακολούθησε σειρά προτάσεων. Γουδί,

Ελαιώνας, Ελληνικό. Καμία δεν «περπάτησε».

Το τελευταίο όμως σχέδιο που κατέθεσε η ΠΑΕ Παναθηναϊκός αφορά ένα καινούργιο

γήπεδο χωρητικότητας 35.000 θεατών, στη θέση του ήδη υπάρχοντος. Το κυριότερο

χαρακτηριστικό είναι η αλλαγή φοράς του γηπέδου (από Ανατολή-Δύση σε

Βορρά-Νότο) με τα τέρματα να «βλέπουν» στο Λυκαβηττό και τη Λεωφόρο

Αλεξάνδρας. Για να γίνει πάντως αυτό εφικτό απαιτούνται αρκετές απαλλοτριώσεις

χώρων, που ο Παναθηναϊκός ζητεί να του παραχωρηθούν για 99 χρόνια, καθώς και

μεταφορά σχολείων, κάλυψη μέρους της Λεωφόρου Αλεξάνδρας αλλά και κατάργηση

της οδού Τσόχα.

Η πρόταση έχει ξεσηκώσει αρκετές αντιδράσεις από την πλευρά κατοίκων της

περιοχής, αλλά και διάσταση των επιστημονικών απόψεων για την ορθότητα ή μη

της πρότασης. Η ΠΑΕ Παναθηναϊκός, με τη σειρά της, προβάλλει ως επιχείρημα για

την εδώ και τώρα λύση του θέματος την διευθέτηση του γηπεδικού προβλήματος που

αντιμετώπιζε ο «αιώνιος» αντίπαλος Ολυμπιακός, με παρέμβαση της πολιτείας. «Ο

Παναθηναϊκός είναι ο σύλλογος της Αθήνας και κάθε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα έχει

γήπεδο για την ομάδα της», υποστηρίζει ο Άγγελος Φιλιππίδης, πρόεδρος της ΠΑΕ.

«Η δική μας πρόταση είναι η πλήρης ανακατασκευή του γηπέδου, ώστε να

κατασκευαστεί ένα σύγχρονο αθλητικό κέντρο.

Η λύση του Ολυμπιακού Σταδίου που μας πρότεινε ο κ. Λιάνης δεν είναι βιώσιμη,

καθώς δεν μπορεί να μας συντηρήσει αλλά ούτε και να την συντηρήσουμε. Η

πολιτεία έδωσε λύση στον Ολυμπιακό, όμως για εμάς δεν συνέβη το ίδιο, και την

απαιτούμε».

Το σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πρόταση των «πρασίνων» είναι το

ιδιοκτησιακό καθεστώς του οικοπέδου που έχει κτισθεί το γήπεδο. Η έκταση είχε

παραχωρηθεί από τον Δήμο Αθηναίων έναντι συμβολικού ποσού το 1922 και δωρεάν

μετά το 1972 στον Ερασιτέχνη Παναθηναϊκό και όχι στην ΠΑΕ Παναθηναϊκός.



Οι προτάσεις που δεν… περπάτησαν

Άγγελος Φιλιππίδης: «Απαιτούμε λύση από την πολιτεία»

31/10/2001. Ο Παναθηναϊκός μπαίνει στο δίλημμα Ελληνικό ή Λεωφόρος,

ύστερα από πρόταση του ΥΠΕΧΩΔΕ. Προσφέρονται δύο λύσεις για το γήπεδο του ΠΑΟ:

είτε να ανεγερθεί καινούργιο στην περιοχή του Ελληνικού είτε να επεκταθεί το

υπάρχον «Απόστολος Νικολαΐδης». Ο κ. Λαλιώτης είχε δηλώσει πως αν υπάρξουν

προβλήματα με την έκταση του Ελληνικού, ήταν πιθανή η κατ’ εξαίρεση αύξηση του

συντελεστή δόμησης για το γήπεδο της Λεωφόρου. Σε αυτή την περίπτωση, ο

Παναθηναϊκός θα μπορούσε να προχωρήσει στην κατασκευή διώροφης εξέδρας από την

πλευρά της οδού Τσόχα, αυξάνοντας έτσι κατά πολύ τόσο την χωρητικότητα όσο και

τους ωφέλιμους χώρους του γηπέδου. Η αντίδραση της διοίκησης του συλλόγου ήταν

κατ’ αρχήν θετική.

1/9/2001. Ο υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Κώστας Λαλιώτης και ο μεγαλομέτοχος της

ΠΑΕ ΠΑΟ Βαρδής Βαρδινογιάννης έδωσαν τα χέρια για να κτιστεί η νέα έδρα του

«τριφυλλιού» στο Ελληνικό, σε χώρο του παλιού αεροδρομίου. Το Γουδί, λύση που

υποστήριξε θερμά ο πρόεδρος της ΠΑΕ Α. Φιλιππίδης, τέθηκε από νωρίς εκτός

ατζέντας. Η έκταση στον Ελαιώνα απορρίφθηκε, καθώς είναι εν μέρει ιδιωτική,

ενώ και η περιοχή στο Γαλάτσι κρίθηκε ακατάλληλη αφού είναι αδύνατον να

πλαισιωθεί με τις απαραίτητες συγκοινωνιακές προσβάσεις, σε αντίθεση με τον

χώρο στο Ελληνικό (που προβλέπεται να εξυπηρετείται από την επέκταση της

γραμμής 2 του Μετρό).

Το νέο σπίτι του Παναθηναϊκού θα κτιστεί από την εταιρεία που σχεδίασε το Old

Trafford. Το καινούργιο γήπεδο υπολογίζεται πως θα είναι έτοιμο μέσα σε δύο

χρόνια από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν τα έργα.

12/8/2001. Ο δήμαρχος της Αθήνας, κ. Αβραμόπουλος υπέδειξε στην ΠΑΕ

Παναθηναϊκός ως καταλληλότερη έκταση την ανατολική πλευρά του Ελαιώνα, κοντά

στην Ιερά Οδό (περίπου 2 χλμ δυτικά του κέντρου). Η αντίδραση των παραγόντων

του Παναθηναϊκού ήταν κατ’ αρχήν θετική, επιφυλάχθηκαν όμως να μελετήσουν

καλύτερα τα οικονομοτεχνικά δεδομένα της πρότασης στο προσεχές μέλλον.

7/7/2001. Η ΠΑΕ Παναθηναϊκός εξέφρασε επίσημα το αίτημά της για

παραχώρηση 200 στρ. από τα 900 στρ. της ελεύθερης έκτασης στην περιοχή ανάμεσα

στο Γουδί, την Πολυτεχνούπολη και του Παπάγου, που ανήκει στο κράτος,

προκειμένου να κατασκευάσει εκεί το νέο της γήπεδο (35.000 θέσεων). Το ΥΠΕΧΩΔΕ

απάντησε πως η συγκεκριμένη έκταση προορίζεται να γίνει μητροπολιτικό πάρκο

πρασίνου. Η διοίκηση του Παναθηναϊκού κάλεσε τους οπαδούς του σε συλλογή

υπογραφών, έτσι ώστε να πιεστεί η κυβέρνηση.



ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Από το χωράφι της «Περιβόλας» στο Τσάμπιονς Λιγκ

Ημέρες δόξας για την κατάμεστη Λεωφόρο στην δεκαετία του ’70

Η επίσημη ημερομηνία γέννησης του γηπέδου της Λεωφόρου Αλεξάνδρας είναι η 8η

Μαρτίου 1922 όταν η Νομαρχία Αττικοβοιωτίας επικύρωσε την παραχώρηση του

χωραφιού της «Περιβόλας» στην ομάδα του Παναθηναϊκού. Οι εργασίες για την

κατασκευή του γηπέδου διακόπηκαν εξαιτίας της Μικρασιατικής Καταστροφής.

Χιλιάδες πρόσφυγες άρχισαν να συρρέουν στην Αθήνα. Πολλοί εγκαταστάθηκαν δίπλα

στο γήπεδο, προσπαθώντας να κτίσουν παράγκες με τα υλικά που έβρισκαν μπροστά

τους.Οι αθλητές και οι οπαδοί της ομάδας βλέποντας το υπό κατασκευή γήπεδο να

καταστρέφεται, με σκαπάνες και κασμάδες έκαναν γυαλιά καρφιά τις παράγκες των

προσφύγων παίρνοντας πίσω όσα υλικά είχαν αφαιρέσει. Τον Ιούλιο του 1924

ολοκληρώθηκε η κατασκευή του.

Ο πρώτος επίσημος αγώνας δόθηκε στις 6 Ιανουαρίου 1926. Αντίπαλος του

Παναθηναϊκού η γιουγκοσλαβική Μπεογκράδσκι, παρουσία 7.000 θεατών. Η πρώτη

εξέδρα κατασκευάστηκε το 1928 και για σχεδόν 50 χρόνια το γήπεδο φιλοξένησε

τους περισσότερους σημαντικούς εγχώριους και διεθνείς αγώνες. Ήταν το πρώτο

ελληνικό γήπεδο με προβολείς (1938) και το πρώτο που απέκτησε χλοοτάπητα

(1958). Έχει χρησιμοποιηθεί ως έδρα από διάφορες ομάδες μεταξύ αυτών ο

Ολυμπιακός, η ΑΕΚ, ο Απόλλων, ο Αθηναϊκός κ.ά. Επίσης, ήταν η έδρα της εθνικής

ομάδας για πολλά χρόνια.

Το 1980 μετονομάστηκε σε «Στάδιο Απόστολος Νικολαΐδης», προς τιμήν τού επί

πολλά έτη προέδρου της ομάδας, που είχε απεβιώσει τη χρονιά εκείνη.

Ο Παναθηναϊκός εγκατέλειψε τη γερασμένη Λεωφόρο το 1984 και μετακόμισε στο

Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας. Ύστερα όμως από 16 χρόνια η διοίκηση αποφάσισε

την επιστροφή της ομάδας στην ιστορική της έδρα, το 2000. Από το 2001 μάλιστα,

η Λεωφόρος χρησιμοποιείται και για τους αγώνες του Champions League, με

χωρητικότητα 16.620 καθήμενων θεατών. Αυτό έγινε εφικτό έπειτα από την μεγάλης

κλίμακας αναμόρφωση του γηπέδου, που κόστισε σχεδόν 7.000.000 ευρώ.

ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ

«Μποτιλιαρίσματα και καταστροφές»

Μ. Παπαγεωργίου: «Φόβοι για καταστροφές»

Αρκετοί κάτοικοι των Αμπελοκήπων διαφωνούν με τη συγκεκριμένη πρόταση και

ζητούν την απομάκρυνση του γηπέδου. «Η κατασκευή ενός μεγαλύτερου γηπέδου θα

καταστρέψει την περιοχή», δηλώνει ο κ. Στέλιος Δημητριάδης, πρόεδρος του

πολιτιστικού συλλόγου κέντρου Αμπελοκήπων. «Πίσω του υπάρχουν σχολεία,

παιδικές χαρές, τα γήπεδα του οργανισμού νεολαίας και άθλησης που όλα θα

καταστραφούν. Οι Αμπελόκηποι είναι ήδη μια προβληματική περιοχή, με 350

χιλιάδες κατοίκους και 0% πράσινο ανά κάτοικο. Τα σχέδια για τον διπλασιασμό

της χωρητικότητας του γηπέδου δεν προβλέπονται ούτε από το ρυθμιστικό σχέδιο,

ούτε από γενικό πολεοδομικό σχέδιο και τη μελέτη ενοποίησης χώρων πρασίνου».

Σημαντικό πρόβλημα φαίνεται πως αντιμετωπίζουν τα πολλά νοσοκομεία της

περιοχής (Άγιος Σάββας, Ελπίς, ΙΚΑ – Σταθμός Α’ Βοηθειών, Μαιευτήριο Έλενα

κ.ά.). Αιτία ο αποκλεισμός των δρόμων κάθε φορά που παίζει ο Παναθηναϊκός.

Εργαζόμενοι στο νοσοκομείο «Άγιος Σάββας» καταγγέλλουν ότι πολλές φορές τόσο

οι ίδιοι όσο κυρίως ασθενείς με κλεισμένα ραντεβού για χημειοθεραπεία δεν

κατάφεραν να φθάσουν στον προορισμό τους.


Στ. Δημητριάδης: «Δεν προβλέπεται από κανένα σχέδιο»

Ερωτηματικά επίσης προκαλεί το μέλλον των σχολικών συγκροτημάτων που

βρίσκονται εντός των ορίων της «νέας» πρότασης. Η Ένωση Συλλόγων Γονέων και

Κηδεμόνων Μαθητών του 7ου Διαμερίσματος της Αθήνας (2ου Πειραματικού

Γυμνασίου, 46ου Λυκείου και 16ου Δημοτικού Σχολείου) ζητεί να μη γίνει το νέο

γήπεδο. «Η πρόταση είναι η μεταφορά των σχολείων στην απέναντι πλευρά της

Λεωφόρου εκεί όπου τώρα βρίσκονται τα προσφυγικά σπίτια. Αυτό σημαίνει ότι θα

πρέπει τα παιδιά μας να διασχίζουν την Αλεξάνδρας και να περνάνε απέναντι με

ό,τι κινδύνους αυτό συνεπάγεται. Επιπλέον τις ημέρες των ευρωπαϊκών παιχνιδιών

της ομάδας πολλά παιδιά έχουν κινδυνέψει από οπαδούς του Παναθηναϊκού».

«Δεν θέλουμε ένα νέο γήπεδο στην περιοχή. Το μόνο που θα προσφέρει είναι

κίνηση, περισσότερα μποτιλιαρίσματα, φόβο για καταστροφές εξαιτίας των

φανατικών οπαδών», επισημαίνει η Μαρία Παπαγεωργίου, που μένει λίγα τετράγωνα

μακριά από το γήπεδο.

«Παίζει ο Παναθηναϊκός μπάλα την Κυριακή στις 7 μ.μ. και κλείνουν οι δρόμοι

από τις 11 π.μ.» εκφράζει το παράπονό του ο κ. Γιώργος Παναγιώτου. «Εγώ που

έχω καφετέρια κάθε φορά καταστρέφομαι με αυτή την ιστορία, αφού δεν πατάει

μύγα στο μαγαζί».