Εικαστικό έργο του Γιάννη Ρίτσου, σε πέτρα

Κοπέλες με μεγάλα μάτια, γυναίκες με μαντίλι και πλήθη από σοβαρούς αγίους

ζωγράφιζε ο ποιητής της Ρωμιοσύνης, Γιάννης Ρίτσος, σε πέτρες, ρίζες, κόκαλα

και βότσαλα, όταν βρισκόταν στην εξορία. Το έργο, όπως το διέσωσε ο φακός του

Πλάτωνα Μάξιμου, ανθολογείται στο νοσταλγικό λεύκωμα – αφιέρωμα «Γιάννης

Ρίτσος, εικαστικά».

«Τη ζωγραφική την αντιμετωπίζω σαν έναν άλλο τρόπο άσκησης της ποίησης»,

αυτοσυστηνόταν ο ποιητής σε συνέντευξή του το 1981 στη «Λέξη». «Βέβαια, το

υλικό των δύο τεχνών είναι διαφορετικό. Όμως η έκφρασή τους ξεκινά από το ίδιο

κέντρο». «Ο δεινός σχεδιαστής που είχε μια ευαίσθητη εικαστική ματιά», όπως

παρατηρεί ο Παναγιώτης Γράββαλος, ζωγράφιζε γιατί «στην περίοδο της

δικτατορίας το να αντιτάσσεις ένα όμορφο σώμα ή πρόσωπο στη γενική κατήφεια

και καταπίεση, ήταν μια μορφή αντίστασης».

Μετά την εξορία, οι πέτρες του Γιάννη Ρίτσου ταξίδεψαν στο Κέντρο Μπομπιντού

στο Παρίσι, μαζί με φωτογραφίες του στενού φίλου του, Πλάτωνα Μάξιμου. Ένα

ηχητικό ντοκουμέντο από εκείνη την εποχή με τον Νότη Μαυρουδή – σε CD –

συνοδεύει το λεύκωμα. Κάθε έργο συνοδεύεται από τον κατάλληλο στίχο του

Ρίτσου. Και μάλιστα, φωτογραφημένο από τις σημειώσεις του, που έχουν κατατεθεί

στο Μουσείο Μπενάκη. Υπάρχουν επίσης κείμενα για τον Ρίτσο των Λουί Αραγκόν,

Γιάννη Τσαρούχη, Κώστα Γεωργουσόπουλου, Μαρίνας Λαμπράκη – Πλάκα, Ευάγγελου

Βενιζέλου κ.ά.

INFO

«Γιάννης Ρίτσος, Εικαστικά», Εκδόσεις Αδάμ, Τιμή: 45 ευρώ.