Δύο χρόνια ζωής του δίνουν οι ειδικοί. Το βίντεο αργοπεθαίνει. Τη θέση του στο

ράφι, κάτω από την τηλεόραση, διεκδικεί, δυναμικά, το DVD (Digital Video

Disk). Οι πωλήσεις χιλιάδων ψηφιακών βιντεοδίσκων στην Ελλάδα και κάποια νέα

DVD εγγραφής που εμφανίζονται τώρα, σπρώχνουν σταδιακά το βίντεο στο…

μουσείο ­ εκεί, κοντά στη λάμπα γκαζιού, το γραμμόφωνο, την ξυλόσομπα και τη

γραφομηχανή. Στην Ελλάδα, η επανάσταση ξεκινά από τα μέσα Σεπτεμβρίου. Πρώτοι

θα μετακινήσουν τα βίντεο από τις προθήκες τους, για να τα κρύψουν κάπου πιο

πίσω, οι ιδιοκτήτες των μεγάλων καταστημάτων ηλεκτρονικών που έχουν ήδη

παραγγείλει τα νέα μοντέλα DVD εγγραφής. Το πραγματικό μπαμ στην αγορά,

αναμένεται να γίνει μερικούς μήνες αργότερα ­ με το που θα εμφανιστούν τα

επανεγγράψιμα DVD ­ εκείνα τα μηχανήματα δηλαδή, που θα μπορούν να γράφουν και

να ξαναγράφουν τα ίδια δισκάκια.

Η διαφορά τους από τα DVD players (που κυκλοφορούν ήδη στην αγορά και παίζουν

τις πιο πρόσφατες ταινίες, προσφέροντας ταυτόχρονα συνεντεύξεις, «κομμένες»

σκηνές, στιγμές από τα γυρίσματα και εικόνα ζωντανή, λεπτομερή, καθαρή και

απαλλαγμένη από ενοχλητικούς θορύβους) θα είναι ένα… κόκκινο κουμπάκι: αυτό

της εγγραφής. Εγγραφή από την τηλεόραση, από έναν υπολογιστή, από ένα άλλο

DVD, αρχικά σε ένα και μόνο δισκάκι, και στη συνέχεια, πάνω στον ίδιο ψηφιακό

δίσκο, ξανά και ξανά…

«Από τη στιγμή που το DVD γράφει, η εποχή του βίντεο τελειώνει», λέει

χαρακτηριστικά η κ. Εύη Τσιτσιρίκου, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων στη Philips ­

την εταιρεία που, μαζί με την Pioneer, οδηγούν την παγκόσμια αγορά μηχανημάτων

εικόνας και ήχου προς τη νέα εποχή, την εποχή του DVD. (Η Pioneer έχει ήδη

παρουσιάσει εδώ και τέσσερα χρόνια ένα επαγγελματικό εγγράψιμο DVD ­ με

δυνατότητες μαζικής παραγωγής ­ ενώ η Philips κινείται πιο γρήγορα στα

«καταναλωτικά» προϊόντα, τα μηχανήματα δηλαδή που προορίζονται για χρήση στο

σπίτι).

Σύμφωνα με την κ. Τσιτσιρίκου, το βίντεο παραμένει ακόμη ισχυρό στην αγορά.

«Χρωστά τη δύναμή του στη χαμηλή του τιμή. Ένα βίντεο κοστίζει κάτω από

100.000. Ένα DVD (ένα απλό DVD player, όχι εγγραφής ή επανεγγράψιμο) κοστίζει

το λιγότερο 200.000. Και το νέο DVD­R1000 (εγγραφής), που παρουσιάζει η

Philips στην ελληνική αγορά στις αρχές Σεπτεμβρίου, στοιχίζει 750.000 δραχμές.

Η διαφορά είναι σημαντική και, όπως είναι φυσικό, ο καταναλωτής θα περιμένει

να πέσει κι άλλο η τιμή των νέων μηχανημάτων για να στραφεί προς αυτά. Αλλά

αυτό είναι θέμα χρόνου. Αμέσως μόλις μικρύνει η ψαλίδα, η διαφορά στην

ποιότητα αλλά και τις νέες δυνατότητες που προσφέρουν τα DVD εγγραφής και ­

σύντομα ­ τα επανεγγράψιμα DVD, θα κάνουν το βίντεο να μοιάζει με

τεχνολογία… περασμένου αιώνα».

Τα δεδομένα της αγοράς σήμερα ­ πριν ακόμη κάνουν την εμφάνισή τους τα DVD

εγγραφής ­ περιγράφουν τόσο τη μάχη που δίνει το βίντεο (με σύμμαχο τη χαμηλή

του τιμή) όσο και την τάση αντικατάστασής του από το DVD. Το 2000 σε ολόκληρη

την Ελλάδα πουλήθηκαν συνολικά 150.000 βίντεο και 22.500 DVD players. Το πρώτο

εξάμηνο του 2001 πουλήθηκαν 76.000 συσκευές βίντεο, ενώ οι πωλήσεις DVD

players, στους τέσσερις πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς έφτασαν αισίως τα

12.000 κομμάτια.

«Η αγορά των DVD μεγαλώνει συνεχώς και είναι σίγουρο πως σύντομα ­ σε δύο ή

τρία χρόνια το πολύ ­ αυτά θα αντικαταστήσουν το βίντεο», αναφέρει η κ.

Δέσποινα Σίσκου, από το τμήμα Marketing της εταιρείας Hitachi ­ μιας εταιρείας

που διεκδικεί σημαντικό μερίδιο από την αγορά των DVD players, στην Ελλάδα,

αλλά δεν είναι ακόμη έτοιμη να παρουσιάσει στην ευρωπαϊκή αγορά τα δικά της

DVD εγγραφής, τα οποία ωστόσο κυκλοφορούν στην Ιαπωνία σημειώνοντας σημαντικές

πωλήσεις. «Αργά ή γρήγορα θα δούμε και στην Ελλάδα αυτό που συμβαίνει ήδη στις

ΗΠΑ και την Ιαπωνία. Η νέα τεχνολογία κυριαρχεί. Θα ξαναδούμε την ίδια

ιστορία, όπως τότε που τα μουσικά CD άφησαν οριστικά πίσω τους, τούς δίσκους

βινυλίου».

Η ποιότητα ανέβηκε, οι τιμές έπεσαν

Όταν πρωτοβγήκαν στην ελληνική αγορά τα DVD players, εν έτει 1998, η τιμή τους

ήταν σχεδόν απαγορευτική ­ από 600.000 μέχρι ένα εκατομμύριο. Μέσα σε λίγα

χρόνια, οι τιμές τους έπεσαν. Μπορεί κανείς να βρει στην αγορά πολύ καλής

ποιότητας DVD στην τιμή των 200.000, των 300.000 και των 500.000 δραχμών,

ανάλογα με τις απαιτήσεις και την… τσέπη του. Το πρόβλημα συμβατότητας

εκείνων των πρώτων ημερών (αν δηλαδή ένα DVD θα μπορεί να παίζει και CD ήχου

και video CD, αν θα “διαβάζει” ΜΡ3 ή δισκάκια DVD-R, αν θα αναγνωρίζει δηλαδή

μουσική ή εικόνα που έχει εγγραφεί σε περισσότερα από ένα φορμά) ξεπεράστηκε

επίσης πολύ σύντομα. Τα περισσότερα DVD players που κυκλοφορούν σήμερα στην

αγορά, αναπαράγουν δισκάκια εικόνας και ήχου, με όποιον τρόπο κι αν έχει γίνει

η εγγραφή τους.

Αντίστοιχα προβλήματα τιμής αλλά και συμβατότητας αναμένεται να αντιμετωπίσουν

και τα νέα DVD εγγραφής και επανεγγραφής που θα κυκλοφορήσουν τώρα στην αγορά.

“Και θα τα ξεπεράσουν εξίσου σύντομα”, λέει ο Γιώργος Αποστολόπουλος, product

manager στην εταιρεία Pioneer, η οποία ήταν η πρώτη που έβγαλε στην αγορά δύο

DVD εγγραφής, για επαγγελματική χρήση (με ικανότητα παραγωγής 5.000 – 10.000

δίσκων, αξίας τεσσάρων και δύο εκατομμυρίων, αντίστοιχα).

Ο ίδιος εξηγεί πως “τα προϊόντα που προορίζονται για ευρεία χρήση (όπως το

DVR-7000, το οποίο παρουσίασε η εταιρεία στην έκθεση IFA, στο Βερολίνο ­ τη

μεγαλύτερη έκθεση εικόνας και ήχου, στον κόσμο) θα ξεκινούν από την ενδεικτική

τιμή των 330.000 δραχμών. Αυτού του είδους τα μηχανήματα, που θα μπουν κάτω

από την τηλεόραση, θα φέρουν την επανάσταση. Δοκιμάζονται ήδη στην Ιαπωνία και

θα έρθουν στην Ευρώπη, όταν πια θα έχει λυθεί και το πρόβλημα με τα

διαφορετικά συστήματα στη μετάδοση καναλιών (Pal, Secam, κ.λπ.)”.

VIDEO VS DVD

*** Η βιντεοκασέτα σε τρία χρόνια παίζει με

γραμμές και σε 20 χρόνια καταστρέφεται. Το ψηφιακό δισκάκι ζει για πάντα.

*** Η ποιότητα εικόνας και ήχου στο DVD

είναι ασύγκριτα καλύτερη από αυτή του video.

*** Με τα εγγράψιμα DVD ο χρήστης θα μπορεί

να επιλέξει την ποιότητα εγγραφής και ανάλογα να εξοικονομεί χώρο στον δίσκο

(υψηλή ποιότητα περισσότερος χώρος, χαμηλή λιγότερος).

*** Με το DVD ενώνονται σε μια συσκευή το

στερεοφωνικό, το βίντεο, τη βιντεοκάμερα. Είναι το μόνο που χρειάζεται κάτω

από την τηλεόραση.

*** Η νέα τεχνολογία φέρνει πιο κοντά το

όραμα της ψηφιακής τηλεόρασης, βοηθώντας την να προσφέρει το μέγιστο των

δυνατοτήτων της (βίντεο κατά παραγγελία, σύνδεση στο Internet κ.λπ.).