Μείωση κόστους. Πίεση στις κατασκευάστριες χώρες του «Γιουροφάιτερ»
(φωτογραφία) να «προσγειώσουν» την τιμή του αεροσκάφους άσκει η Αθήνα - ήδη ο
κ. Τσοχατζόπουλος έστειλε επιστολή στους ομολόγους του.


Η δημιουργία γραμμής συναρμολόγησης αεροσκαφών Γιουροφάιτερ στην Τανάγρα έχει
τεθεί από την Αθήνα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, καθώς το παζάρι για το
γιγάντιο αυτό συμβόλαιο βρίσκεται στην τελική του φάση.


Το επιχείρημα που προβάλλεται από την πλευρά των διαπραγματευτών της Γενικής
Διεύθυνσης Εξοπλισμών υπέρ της προοπτικής αυτής είναι η αύξηση του ποσοστού
της συμμετοχής ελληνικών βιομηχανιών στην παραγωγή του αεροσκάφους που σε αυτή
τη φάση έχει ήδη συμφωνηθεί να είναι γύρω στο 20%.


Η ευρωπαϊκή κοινοπραξία δεν έχει (ακόμα) πει το «ναι» στην έκδοση αεροσκαφών
με την ένδειξη, τρόπον τινά, «Made in Greece», αλλά η εκτίμηση που υπάρχει
στους συνομιλητές των Γερμανοβρετανών διαπραγματευτών είναι ότι «το εξετάζει
ήδη σοβαρά».


Φρένο στο ελληνικό αίτημα μπαίνει εξαιτίας των δυσκολιών επιμερισμού του
κόστους της επένδυσης που θα απαιτηθεί για την εγκατάσταση γραμμής
συναρμολόγησης στην Τανάγρα (ΕΑΒ) καθώς θεωρείται αρκετά υψηλό (150 εκατ.
μάρκα). Από ελληνικής πλευράς δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην εγκατάσταση
γραμμής συναρμολόγησης στην Ελλάδα, αφενός, για πολιτικούς λόγους που αφορούν
το πρεστίζ της κυβέρνησης και, αφετέρου, γιατί η τυχόν συναρμολόγηση του
αεροσκάφους στην ΕΑΒ θα ανεβάσει και άλλο το ποσοστό της εγχώριας συμπαραγωγής
­ δηλαδή, τις θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Παρά τις καθυστερήσεις, με ευθύνη
της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας, τις επόμενες ημέρες υπογράφονται με την ΕΑΒ οι
συμβάσεις συμπαραγωγής.


Προχθές, πάντως, η Ελλάδα πέτυχε «τρίποντο»: ύστερα από σκληρές και επίμονες
διαπραγματεύσεις μηνών, οι πιέσεις της ελληνικής κυβέρνησης φαίνεται ότι
απέδωσαν, καθώς οι τέσσερις χώρες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία (Γερμανία,
Βρετανία, Ισπανία, Ιταλία) αποδέχθηκαν την Ελλάδα ως πλήρες και ισότιμο μέλος
της Ευρωπαϊκής Κοινοπραξίας Μαχητικών (ΝΕΤΜΑ).


Μέτοχοι στις πωλήσεις


Η εξέλιξη αυτή ξεμπλοκάρει αρκετά τα προβλήματα που υπήρχαν όσον αφορά τη
βιομηχανική συμπαραγωγή και ιδιαίτερα όσον αφορά μελλοντικά προγράμματα γύρω
από το αεροσκάφος, τα όπλα του αλλά, κυρίως, τις πωλήσεις του σε άλλους
πελάτες. Αν το μνημόνιο πάρει, τελικά, τη μορφή που θέλει η Αθήνα, η Ελλάδα θα
είναι εταίρος των άλλων τεσσάρων χωρών στις νέες πωλήσεις Γιουροφάιτερ
(υποψήφιοι πελάτες Ολλανδία, Νορβηγία, Κορέα, Βραζιλία, Πολωνία, Τσεχία κ.ά.).
Η στρατηγική της κυβέρνησης δείχνει, στη φάση αυτή, να θέτει τέρμα στα
σφάλματα και στην αποσπασματική πολιτική του παρελθόντος καθώς επιδιώκει πλέον
μερίδιο στην αεροπορική πίτα. Απομένει, βέβαια, να κλείσει, σύμφωνα με πηγές
της Διεύθυνσης Εξοπλισμών, και το υπόλοιπο 5% των ανοιχτών, πλην όχι
ασήμαντων, θεμάτων για τα οποία συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις ­ κυρίως σε
πολιτικό επίπεδο.


Το κυριότερο θέμα που εκκρεμεί είναι το χρονοδιάγραμμα πληρωμών καθώς υπήρξαν
δύο εμπόδια. Πρώτον, η πίεση της κοινοπραξίας να αντλήσει μεγάλες προκαταβολές
και, δεύτερον, η πίεση από την Ελλάδα να μην έχει μεγάλες δόσεις το 2000 και
το 2001 λόγω άλλων δημοσιονομικών υποχρεώσεων. Ο θόρυβος που προκλήθηκε από το
αρχικό πρόγραμμα προκαταβολών ανάγκασε την κοινοπραξία να υποχωρήσει και να
παρουσιάσει στο «Πεντάγωνο» αρκετές εναλλακτικές προτάσεις για ποσοστό
προκαταβολής συγκρίσιμο, όπως ισχυρίζεται η κοινοπραξία, με αντίστοιχα
συμβόλαια.


Να πέσει το κόστος


Την πίεσή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Α. Τσοχατζόπουλος έχει στρέψει τώρα
στη μείωση της τιμής ­ το συνολικό πακέτο φτάνει το 1,7 τρισ. δραχμές. Ο κ.
Τσοχατζόπουλος έχει ζητήσει να μειώσουν (έως και να μηδενίσουν) οι τέσσερις
χώρες τις απαιτήσεις από το δικαίωμα είσπραξης ενός ποσού για εξόφληση των
εξόδων σχεδίασης και ανάπτυξης που έκαναν αρχικά (Levy). Αν αυτό επιτευχθεί
στον μέγιστο βαθμό, τότε μπορεί να μειωθεί η τιμή κατά 3-4%.


Για τον λόγο αυτό ο κ. Τσοχατζόπουλος έστειλε επιστολές στους τέσσερις
ομολόγους του, επισημαίνοντας την ανάγκη συνεργασίας, αφού πρόκειται, όπως
τονίζει, για ένα από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα. Άλλωστε,
επισημάνει, μέσω του προγράμματος αυτού αναβαθμίζεται σημαντικά στο ευρωπαϊκό
βιομηχανικό σκηνικό και ο ρόλος της ΕΑΒ. Οι μέχρι τώρα πρωτοβουλίες του
υπουργού έχουν φέρει τα πρώτα θετικά αποτελέσματα ­ αρκεί, βέβαια, να μη
μείνουν στα λόγια...


Με αυτό η Αθήνα προσδοκά ότι θα ολοκληρώσει σύντομα τον κύκλο των
διαβουλεύσεων που τοποθετείται, πλην απροόπτου, γύρω στις 10-15 Νοεμβρίου. Η
αρχική απόφαση του ΚΥΣΕΑ για την αγορά των 60 Γιουροφάιτερ προβλέπει επικύρωση
της σύμβασης που θα υπογραφεί και από τη Βουλή.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από