Πριν από λίγες ημέρες, μια ομάδα καλλιτεχνών γκράφιτι από το Νότιο Λονδίνο καταδικάστηκε σε δύο χρόνια φυλάκισης για φθορά δημόσιας περιουσίας. Κι όμως, τα έργα τους πρόκειται να εκτεθούν σε μια γκαλερί στη Νέα Υόρκη. Τελικά, αυτό που κάνουν αυτοί οι άνθρωποι είναι τέχνη ή έγκλημα;


Την ώρα που το δικαστήριο του Λονδίνου ανακοίνωνε την καταδικαστική του απόφαση για τα πέντε μέλη της ομάδας DΡΜ, η πρόσοψη της «Τέιτ Γκάλερι» είχε καλυφθεί με ένα τεράστιο πανό το οποίο ανήγγελλε την πρώτη έκθεση σε μεγάλο μουσείο έξι καλλιτεχνών του δρόμου που πλέον η φήμη τους έχει ξεπεράσει τα σύνορα της πατρίδας τους. Ανάμεσά τους είναι ο Βlu από την Μπολόνια, ο Faile από τη Νέα Υόρκη και ο Sixeart από τη Βαρκελώνη. Το δικαστικό μέγαρο και το μουσείο είναι τόσο κοντά, ώστε μετά την ανακοίνωση της απόφασης οι υποστηρικτές των κατηγορουμένων πήγαν με τα πόδια στην

TA NEA on line

Μάθετε περισσότερα για τα γκράφιτι σε όλο τον κόσμο στο: http://www.graffiti.org/

Η ιστοσελίδα του Μπάνκσι, ενός από τους διασημότερους καλλιτέχνες του είδους στο: http://www.banksy.co.uk/

«Τέιτ Γκάλερι» για να βάλουν τις τελευταίες πινελιές στο πανό. Ένας από αυτούς, ο Μπομπ, είχε ξεκινήσει να κάνει γκράφιτι το 1982, τότε που ήταν ακόμη πανκ. Σήμερα εργάζεται σε μια γκαλερί στο Λονδίνο. «Στις αρχές του 21ου αιώνα το Λονδίνο είναι για την τέχνη του δρόμου ό,τι ήταν το Παρίσι για τον ιμπρεσιονισμό στις αρχές του 20ού», δηλώνει. «Κι όμως μισούμε τα γκράφιτι περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον στον κόσμο. Η Βρετανία έχει τους πιο αυστηρούς νόμους», προσθέτει.

Έκθεση στη Νέα Υόρκη

Μια γκαλερί στη Νέα Υόρκη πρόκειται να εκθέσει την επόμενη εβδομάδα έργα των πέντε καλλιτεχνών που καταδικάστηκαν στο Λονδίνο. Η «Αnonymous Gallery Ρroject» στο Σόχο θα εκθέσει μεγάλες φωτογραφίες από τα έργα τους, ενώ στο ενημερωτικό υλικό θα τίθεται το ερώτημα αν αυτοί οι άνθρωποι είναι καλλιτέχνες ή εγκληματίες. Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση εξαρτάται από το πού βρίσκεται κανείς. Στη Βραζιλία οι καλλιτέχνες δεν κινδυνεύουν να συλληφθούν, σε ορισμένα μέρη της Αυστραλίας η νομοθεσία είναι το ίδιο αυστηρή με αυτή της Βρετανίας, στον Καναδά ένας 28χρονος καλλιτέχνης καταδικάστηκε να κυκλοφορεί μόνο με τη συνοδεία της μητέρας του! Όπως μπορεί να δει κανείς, το φαινόμενο διχάζει. Από τη μια πλευρά είναι η Αμερικανίδα καλλιτέχνις Ελούρα Έμεραλντ, που λέει ότι «το γκράφιτι είναι προσωπική έκφραση και δεν βλάπτει κανέναν». Από την άλλη είναι ο δικαστής Κρίστοφερ Χάρντι, που περιέγραψε τις δραστηριότητες των κατηγορουμένων σαν «εκστρατεία φθοράς ιδιοκτησιών σε βιομηχανική κλίμακα». Στους υπόλοιπους δεν μένει παρά να διαλέξουν στρατόπεδο.

Πρόκειται για τέχνη ή για βανδαλισμό;


ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ να απαντηθεί πρώτα είναι ένα παλιό ερώτημα: «Το γκράφιτι είναι τέχνη;». Στο πλαίσιο της έκθεσης, η «Τέιτ Γκάλερι» διοργανώνει μια συζήτηση με τη συμμετοχή δύο κορυφαίων κριτικών, οι οποίοι θα καταθέσουν την άποψή τους για το αν τα γκράφιτι είναι «ένας υπερεκτιμημένος βανδαλισμός ή ένα νομιμοποιημένο καλλιτεχνικό κίνημα». Πρόσφατα, ο δήμος του Πιτέρμπορο επιχείρησε να δώσει μια πρακτική απάντηση υψώνοντας δύο τεράστιους πίνακες για να επιτρέψει στους καλλιτέχνες να εκφραστούν ελεύθερα. Ήταν ένας έξυπνος συμβιβασμός, αλλά δυστυχώς απέτυχε. Το πρόβλημα ήταν ότι έριξαν κάτω και κατέστρεψαν τους πίνακες κανονικοί βάνδαλοι.

Και αυτοί στη φυλακή;


●ΒΑΝΚSΥ. Ο διάσημος Βρετανός καλλιτέχνης γκράφιτι, του οποίου την ταυτότητα γνωρίζουν ελάχιστοι. Ήταν ο πρώτος που έφερε τα γκράφιτι σε μεγάλα μουσεία, όπως του Λούβρου, και την Τέιτ Γκάλερι. Τα έργα του κοστίζουν πλέον εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.

●ΒLΕΚ LΕ RΑΤ. Ο ηλικιωμένος πια Γάλλος, που λέγεται ότι έστρωσε τον δρόμο στον Βanksy. Έπειτα από χρόνια κυνηγητού, οι γαλλικές αρχές τον αγκάλιασαν τελικά ως έναν μεγάλο καλλιτέχνη.

●SΙΧΕΑRΤ. O 33χρονος Ισπανός από τη Βαρκελώνη, του οποίου τα έργα εκτίθενται πλέον στην Τέιτ Γκάλερι. Το αναγνωρισμένο ταλέντο του έχει τραβήξει το ενδιαφέρον δημοτικών αρχών από Ισπανία και Γαλλία, διαφημιστικών εταιρειών και ιδιωτών. ●RΟΒΕRΤ DΕL ΝΑJΑ.

Γνωστός και ως 3D, μοιράζει το ταλέντο του ανάμεσα στο γκράφιτι και τη μουσική. Γνήσιο τέκνο της μουσικής σκηνής του Μπρίστολ, ήταν ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος Μassive Αttack.