Μέχρι σήμερα έχουμε καταφέρει να κατασκευάσουμε τη Διώρυγα του Σουέζ και τη Διώρυγα του Παναμά –επίγεια τεχνικά έργα μεγάλου μήκους και πλάτους σύνδεσης υδάτινων περιοχών του πλανήτη με στόχο τη διευκόλυνση της ναυσιπλοΐας. Σύντομα, όμως, πρόκειται να πάμε ακόμα πιο μακριά. Πώς; Κατασκευάζοντας κάτι ρηξικέλευθο, κάτι απλό και συνάμα επαναστατικό –μια σήραγγα για πλοία. Το ανακοίνωσε η πρωτοπόρος στην κατασκευή σηράγγων Νορβηγία. Παρουσιάζοντας το νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης των συγκοινωνιών, η νορβηγική κυβέρνηση δήλωσε ότι έχει αποφασισθεί να διατεθεί 1 δισεκατομμύριο νορβηγικές κορόνες (130 εκατ. ευρώ) για την κατασκευή της πρώτης σήραγγας διέλευσης μεγάλων πλοίων στον κόσμο.

Η σήραγγα ναυσιπλοΐας Σταντ (Stad skipstunnel στα νορβηγικά) θα διανοιχθεί στα γρανιτικά πετρώματα της ομώνυμης χερσονήσου στις νοτιοδυτικές ακτές της χώρας –μια περιοχή όπου συχνά σημειώνονται θυελλώδεις άνεμοι και υψηλός κυματισμός –και θα επιτρέπει την ασφαλή σύνδεση δύο πολυσύχναστων γειτονικών φιορδ. Θα έχει μήκος 1 χιλιόμετρο και 700 μέτρα, πλάτος 36 μέτρα και ύψος 45. Το συνολικό κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε 1,6 δισ. νορβηγικές κορόνες (σχεδόν 210 εκατ. ευρώ), ενώ οι εργασίες κατασκευής προβλέπεται να αρχίσουν το 2018 και να διαρκέσουν 4 χρόνια. Πλωτές σήραγγες υπάρχουν ήδη –π.χ. για φορτηγίδες κατά μήκος του Canal du Midi στη Γαλλία -, αλλά η σήραγγα Σταντ θα είναι η πρώτη που θα επιτρέπει τη διέλευση μεγάλων φορτηγών και επιβατικών πλοίων εκτοπίσματος έως 16.000 τόνων. Ιδιαίτερες τεχνολογικές καινοτομίες για την κατασκευή αυτού του πρωτοποριακού έργου δεν απαιτούνται. Το πιο δύσκολο τμήμα των εργασιών αφορά την κατασκευή των δύο φραγμάτων στις δύο άκρες της σήραγγας που θα συγκρατούν τα ύδατα της Νορβηγικής Θάλασσας από τη μια πλευρά και της Βόρειας Θάλασσας από την άλλη κατά τη διάρκεια διάνοιξης της σήραγγας.

ΘΥΕΛΛΕΣ. Σκοπός αυτής της μοναδικής κατασκευής δεν είναι τόσο η επίσπευση του χρόνου που απαιτείται για τον διάπλου της χερσονήσου Σταντ όσο η ασφάλεια εμπορευμάτων και επιβατών.

Πρόκειται για την περιοχή όπου καταγράφονται οι πιο ισχυροί άνεμοι σε ολόκληρη τη Νορβηγία και όπου έχουν σημειωθεί τα περισσότερα ναυάγια ή προσαράξεις –46 από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι σήμερα, όπου έχασαν τη ζωή τους 33 άνθρωποι. Η βιομηχανία της ναυσιπλοΐας είναι η δεύτερη πιο σημαντική για την οικονομία της Νορβηγίας –έπειτα από εκείνη του πετρελαίου και του φυσικού αερίου –και γι’ αυτόν τον λόγο η νορβηγική κυβέρνηση θεωρεί το έργο εξαιρετικά σημαντικό. Η πρώτη πρόταση για την κατασκευή σήραγγας ναυσιπλοΐας στην περιοχή διατυπώθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, ενώ οι Αρχές της χώρας άρχισαν να υποστηρίζουν επίσημα την πρόταση το 1980. Από τότε εξετάστηκαν 18 διαφορετικά σχέδια, αλλά απορρίφθηκαν όλα λόγω του υψηλού κόστους. Σήμερα η νορβηγική κυβέρνηση στηρίζει την πρόταση καθώς θεωρεί πως η κατασκευή της σήραγγας Σταντ θα συμβάλει στην αναβάθμιση της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας στην περιοχή, αλλά κάποιοι διαφωνούν. Σύμφωνα με τον καθηγητή Κνουτ Σάμσετ από το Νορβηγικό Πανεπιστήμιο Επιστημών και Τεχνολογίας, ο οποίος εξέτασε την πρόταση, η κατασκευή δεν «δεν είναι οικονομικά βιώσιμη». Πριν αρχίσουν οι εργασίες για την κατασκευή της πρώτης σήραγγας για μεγάλα πλοία στον κόσμο, η πρόταση πρέπει να εγκριθεί από τη νορβηγική Βουλή.
Γαλλική πρωτιά

Η πιο μακριά πλωτή σήραγγα του κόσμου είναι η Rove στη Γαλλία. Συνδέει το λιμάνι της Μασσαλίας με τον Ροδανό ποταμό και έχει μήκος επτά χιλιόμετρα. Εγκαινιάστηκε το 1926, αλλά έκλεισε το 1963 έπειτα από την κατάρρευση τμήματος της οροφής της