Αρχίζει σήμερα στη Βουλή η συζήτηση του νομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης των 2,8 δισ. ευρώ. Αυτή θα πραγματοποιηθεί με διπλή συνεδρίαση, πρωί και απόγευμα, της Επιτροπής Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων με την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Σύμφωνα με το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα που έχει επιλεγεί, η συζήτηση και ψήφιση του νομοθετήματος θα υλοποιηθούν με συνοπτικές διαδικασίες αύριο, Τρίτη. Ωστόσο ο υδράργυρος της πολιτικής κόντρας αναμένεται να σκαρφαλώσει στο κόκκινο και μία ημέρα αργότερα: την Τετάρτη αποφασίστηκε να διεξαχθεί η προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για την Παιδεία, η οποία έχει ζητηθεί από τη ΝΔ.

Το Υπερταμείο «ενώνει» ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ

Στο μεταξύ, κοινό μέτωπο μαθαίνω ότι πήραν απόφαση να συστήσουν οι συνδικαλιστές της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ με αφορμή την ένταξη των δύο ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο. Μάλιστα οι της ΕΥΔΑΠ κάνουν σήμερα τρίωρη στάση εργασίας και για αύριο έχουν προγραμματίσει 24ωρη απεργία, με τη συμπαράσταση της ΓΕΝΟΠ.

Με τον τίτλο «οι μάσκες έπεσαν και η κυβέρνηση ξεπουλά τη ΔΕΗ», η ΓΕΝΟΠ μιλά ήδη για «λεηλασία της δημόσιας περιουσίας, την ώρα μάλιστα που το 17% της ΔΕΗ βρίσκεται στη λεία του ΤΑΙΠΕΔ», ενώ χαρακτηρίζει «φύλλα συκής» και «παραπλανητικά» από την κυβέρνηση όσα ακούγονται για αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.

Η επίθεση πάντως της ΓΕΝΟΠ και η συμπαράσταση στους συναδέλφους της ΕΥΔΑΠ παραμένει για την ώρα σε λεκτικό επίπεδο, δίχως να φαίνεται διατεθειμένη να πάει σε πιο δυναμικές κινήσεις, όπως απεργίες. Τουλάχιστον προσώρας.

Εδαφος για νέα εμπλοκή

στα ενεργειακά

Δεν είναι μόνο κάποια από τα ενεργειακά προαπαιτούμενα που έχουν καθυστερήσει, αλλά σε εκκρεμότητα είναι άλλο ένα ζήτημα που άπτεται του χώρου και το οποίο «μυρίζει» νέα εμπλοκή με την Κομισιόν.

Αν και τεχνικό, το ζήτημα σχετίζεται με τη ραγδαία τα τελευταία χρόνια διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο σύστημα ηλεκτρισμού και με την ανάγκη, όταν λόγου χάρη έχει άπνοια ή συννεφιά και τα αιολικά ή φωτοβολταϊκά αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες σε ρεύμα, να μπορούν μέσα σε δευτερόλεπτα να πάρουν μπροστά ευέλικτες μονάδες ηλεκτρισμού (συνήθως φυσικού αερίου).

Αλλά για να υπάρχουν ανά πάσα στιγμή αυτές έτοιμες, προβλέπεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ένα σύστημα αποζημίωσης για τους κατόχους τους. Εδώ κάπου αρχίζει η εμπλοκή, όπως αντιλαμβάνομαι από τις αντιδράσεις του Συνδέσμου Ανεξαρτήτων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας, γνωστού ως ΕΣΑΗ, που εκπροσωπεί τους ιδιώτες παραγωγούς ρεύματος.

Οπως λένε, το σχέδιο της ΡΑΕ για τον Μηχανισμό Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος, για το οποίο η διαβούλευση έληξε την Παρασκευή, «ξέχασε» να συμπεριλάβει πρόβλεψη για την κάλυψη των αναγκών αυτών και κατά συνέπεια για την αποζημίωση των παραγωγών, παρότι η Κομισιόν την έχει κρίνει απαραίτητη.

Τον περασμένο Μάρτιο μάλιστα οι Βρυξέλλες ενέκριναν τους προσωρινούς όρους αποζημίωσης των εν λόγω μονάδων, όταν όμως ήρθε η ώρα να λάβει το μέτρο μόνιμο χαρακτήρα η ΡΑΕ φαίνεται να το παρέλειψε.

Εκτός και αν η «παράλειψη», όπως λένε οι κακές γλώσσες, θυσιάστηκε στον βωμό των ίσων αποστάσεων που προσπαθεί να κρατήσει η κυβέρνηση και η ΡΑΕ ανάμεσα στη ΔΕΗ και στους ιδιώτες. Πάντως οι τελευταίοι θυμίζουν ότι το τρίτο Μνημόνιο περιλαμβάνει ρητά την εφαρμογή τέτοιου μηχανισμού, τόσο μεταβατικού όσο και μόνιμου, και κάτι μου λέει ότι η υπόθεση θα έχει αρκετές συνέχειες ακόμη.

Ασκήσεις ισορροπίας

με το μέλλον της ΥΠΑ

Την ίδια στιγμή, σε ασκήσεις ισορροπίας σε σχέση με τη νέα δομή που θα αποκτήσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) επιδίδεται το τελευταίο διάστημα ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.

Η ΥΠΑ, στο πλαίσιο μνημονιακής υποχρέωσης που συνδέεται και με την εποπτεία των 14 υπό αποκρατικοποίηση περιφερειακών αεροδρομίων, θα πρέπει να αποκτήσει νέα δομή και να λειτουργήσει με νέο οργανόγραμμα, με το οποίο θα αυτονομείται ο Πάροχος Αεροναυτιλίας, δηλαδή οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.

Αυτό που φαίνεται ότι προσπαθεί να αποτρέψει ο υπουργός Μεταφορών μεταβαίνοντας ο ίδιος την περασμένη εβδομάδα στις Βρυξέλλες, είναι η μετατροπή στο σύνολό του ή μερικώς του Παρόχου Αεροναυτιλίας σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου.

Πέραν του συσχετισμού της όλης διαδικασίας με την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, ο Πάροχος Αεροναυτιλίας είναι αυτός που θα διαχειρίζεται και τα τέλη του Eurocotrol (περίπου 150 εκατ. ευρώ ετησίως), τα οποία αποτελούν τους βασικούς πόρους της αεροναυτιλίας και προέρχονται από τα τέλη που πληρώνουν οι αεροπορικές εταιρείες για την εκτέλεση υπερπτήσεων στο ελληνικό FIR.

Μάλιστα αυτό έχει θορυβήσει και τους εργαζομένους της ΥΠΑ, που κάνουν λόγο για «εκχώρηση – ιδιωτικοποίηση του εθνικού εναέριου χώρου», απειλώντας με σκληρές κινητοποιήσεις.

Πάντως, μετά τις συνομιλίες που είχε ο Σπίρτζης στις Βρυξέλλες, φαίνεται ότι βρέθηκε κοινώς αποδεκτή λύση ως προς τη νέα μορφή που θα αποκτήσει η ΥΠΑ, η οποία θα στηρίζεται σε τρεις άξονες: στη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της, στον διακριτό εποπτικό έλεγχο που θα ασκεί στα αεροδρόμια και στον εξορθολογισμό των δομών της.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, βασικό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς για να μην αυτονομηθεί ο Πάροχος Αεροναυτιλίας ήταν ο κομβικός ρόλος που παίζει στον έλεγχο των χαμηλών πτήσεων στη χώρα, σε συνδυασμό και με τις συχνές παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου (FIR) από την τουρκική πολεμική αεροπορία. Σε κάθε περίπτωση, τα αποκαλυπτήρια για τη νέα δομή της ΥΠΑ αναμένεται να γίνουν σύντομα με την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή.