Δεν έφθαναν τα δραματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τελευταίως τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας, ορισμένα εκ των οποίων κινδυνεύουν να οδηγηθούν σύντομα σε αδυναμία λειτουργίας, τους έλειπε ο… εμφύλιος πόλεμος! Και όμως, έπειτα από αρκετά χρόνια ηρεμίας, η παλαιότερη έντονη διαμάχη των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους και τον ρόλο των τελευταίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αναζωπυρώθηκε.

Πρώτοι οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων την περασμένη εβδομάδα έθεσαν ξανά ζήτημα, μιλώντας για «επιχειρούμενη πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ» η οποία, όπως είπαν, αντιστρατεύεται τους παράλληλους, διακριτούς και νομοθετημένους στόχους των δύο τομέων της Ανώτατης Εκπαίδευσης, του πανεπιστημιακού και τεχνολογικού. Και ζήτησαν να διατηρηθεί διακριτή η ταυτότητα ΤΕΙ και πανεπιστημίων καθώς και των αντίστοιχων επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους. Χθες, οι πρόεδροι των ΤΕΙ αντεπιτέθηκαν κατηγορώντας τη Σύνοδο πρυτάνεων ότι «αφού έλυσε τα προβλήματα που αφορούν τον οίκο της, αφού πέτυχε τον εξοβελισμό από την Ανώτατη Εκπαίδευση των αμφιβόλου ποιότητας κολεγίων, έστρεψε τώρα, στο όνομα της διασφάλισης της ποιότητας, το ενδιαφέρον της και στα ΤΕΙ και ανέλαβε να λύσει και τα δικά τους προβλήματα».

Προτάσεις προς το ΣΑΤΕ. Για να καταλάβουμε πώς ξαφνικά αναζωπυρώθηκε η κόντρα, πρέπει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα έγιναν προτάσεις από τις διοικήσεις των ΤΕΙ στο Συμβούλιο Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΣΑΤΕ) του υπουργείου Παιδείας για την αναβάθμιση των ιδρυμάτων. Οπως εξηγεί ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ Δημ. Νίνος, προτάθηκε να δοθεί δυνατότητα χορήγησης διδακτορικών διπλωμάτων με προϋποθέσεις και από τα ιδρύματα του τεχνολογικού τομέα, δεδομένου ότι σήμερα δύνανται πλέον να πραγματοποιήσουν μεταπτυχιακά προγράμματα αυτοδύναμα, χωρίς τη σύμπραξη των ΑΕΙ. Προτάθηκε επίσης να μετονομασθούν τα ΤΕΙ σε ΑΕΙ εφαρμοσμένων επιστημών. «Προφανώς η διαιώνιση του δίπολου πανεπιστήμια και ΤΕΙ λειτουργούσε προς όφελος της μίας πλευράς, η οποία επιμένει να αναφέρεται σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ και όχι σε ΑΕΙ πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα. Σαφώς οι προτάσεις προς το ΣΑΤΕ δεν επιχειρούν την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ!» τόνισε ο κ. Νίνος. Σε αυτές τις προτάσεις αντέδρασαν τα Πανεπιστήμια λοιπόν. Η κυριότερη αιτία της διαμάχης είναι βέβαια το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων πανεπιστημίων και ΤΕΙ, τα οποία σήμερα είναι διαφορετικού επιπέδου σε διάφορους τομείς (λ.χ. οι μηχανικοί) ενώ για ορισμένες ειδικότητες των ΤΕΙ δεν έχουν καν θεσπιστεί, εδώ και χρόνια. Τι λένε γι’ αυτό οι πρόεδροι των ΤΕΙ;

Υποστηρίζουν ότι στη χώρα μας πανεπιστήμια και ΤΕΙ διέπονται από την ίδια νομοθεσία, λειτουργούν τετραετή προγράμματα σπουδών, στα οποία διδάσκουν καθηγητές με τα ίδια τυπικά προσόντα, διεξάγουν τεχνολογική και εφαρμοσμένη έρευνα, αξιολογούνται από την ίδια ανεξάρτητη Αρχή (ΑΔΙΠ). Και καταλήγουν:

«Πώς να εξηγήσει κανείς την αποδοχή από τη Σύνοδο Πρυτάνεων να περιγράφονται τα επαγγελματικά δικαιώματα διαφόρων ειδικοτήτων με ΒΔ της δεκαετίας του 1930; Πώς να εξηγήσει κανείς την αποδοχή από τη Σύνοδο Πρυτάνεων να αποδίδονται αυτόματα επαγγελματικά δικαιώματα σε αποφοίτους κολεγίων, ενώ απόφοιτοι ειδικοτήτων ελληνικών δημοσίων ΑΕΙ (των ΤΕΙ συγκεκριμένα) δεν έχουν εδώ και χρόνια επαγγελματικά δικαιώματα;».